Programdirektør Jarle Nakken i TV 2 presenterte den kommende TV-kanalen TV 2 Humor i Oslo tirsdag kveld.

- Dette er et ledd i satsingen mot å få enda flere seere i aldersgruppen 20 til 49 år, og vi gleder oss veldig til å sette i gang Norges første spesialkanal for humor, sier Nakken til Aftenposten.no.

I 2015 blir hoveddelen av sendeflaten utenlandske humorprogrammer, og tilbudet vil både være tilgjengelig i en lineær TV-kanal og på nett.

Blant annet blir det visninger av USAs største talkshow fem kvelder i uken.

Norsk humor fra 2016

TV 2 signerte nylig kontrakten om å få vise «The Tonight show med Jimmy Fallon», og showet vil bli vist allerede 24 timer etter at det har gått på TV i USA. I tillegg spekkes kanalen av toppserier som “2 Broke Girls”, “Modern Family”, “Fresh Prince Of Bel Air” , “That '70s show”, “New Girl”, “South Park” og “My Name Is Earl”, heter det i en pressemelding fra TV 2.

På TV 2 Humor vil det også bli vist internasjonale humorfilmer og høykvalitets humorprogrammer, samt TV 2s egne humorformater.

- Fra 2016 vil norskproduserte humorprogrammer komme sterkt inn i sendeflaten, opplyser Nakken.

- Blir det nå mindre humor i de andre kanalene TV 2 har?

- Nei, overhodet ikke. Det er så mange gode internasjonale og norske humortalenter at vi ikke får plass til alt i en kanal, svarer programdirektøren

2014 har vært et bra TV 2-år

TV 2 har hatt et svært positivt år så langt i 2014. Tiden seerne bruker på TV 2s kanaler øker i alle aldersgrupper i forhold til året før.

- TV 2 har snudd en trend, og vi har hatt kontinuerlig vekst blant seerne i ni måneder på rad, sier kommunikasjonssjef Jan-Petter Dahl til Bergens Tidende.

Han viser til den registrerte tiden seerne bruker på de forskjellige kanalene. Dette måles elektronisk av Norsk TV-meterpanel.

- Det er våre kanaler folk bruker mest tid på i den viktige kommersielle målgruppen mellom 20 og 49 år. Det samme gjelder tenåringene. Der var vi riktig nok litt under NRK i en periode i 2013, men nå er vi tilbake som den mest sette også blant de yngste, sier Dahl.

NRK faller

Han presenterer tall som viser at TV 2 også vokser i befolkningen som helhet. Her har NRK tradisjonelt hatt et sterkt grep om de eldste seergruppene. De ferskeste tallene viser nedgang for NRK og vekst for TV 2. De er klart størst av de kommersielle og nærmer seg statskanalen.

- I rapporten "Medieåret 2013–2014" pekes det på at tiden tenåringene daglig brukte på TV2s kanaler falt fra 22 minutter i 2009 til 12 minutter i 2013. Hvordan er bildet nå?

- Både så langt i år, og i de fleste månedene gjennom året, er TV 2 største kanal i aldersgruppen 12 til 19. De ferskeste tallene er fra oktober i år viser at tenåringene bruker stadig mindre tid på tradisjonell tv når alle kanalene legges sammen.  Men tiden de bruker på TV 2s hovedkanal øker, fra 12 til 15 minutter i forhold til samme måned i fjor. Det gjør oss adskillig større enn både NRK 1 og TV Norge. Det er hyggelig med en så klar vekst blant de yngste.

- Og i den kommersielle målgruppen, fra 20 til 49 år?

- Vi vokser tydelig, registrert daglig seertid for alle TV2s reklamekanaler i 2014 så langt er 45 minutter, mot 39 minutter året før, sier Dahl.

Registreringene viser SBS Discovery-gruppen med alle sine kanaler (inkludert TV Norge)  blir sett 37 minutter daglig. På alle NRKS kanaler samlet bruker folk 35 minutter. TV 3 er nede på 15 minutter.

Vokste på OL

- Hva er grunnen til at TV 2 vokser igjen?

- Vi hadde et fantastisk OL som trakk mange seere. Men folk har blitt værende. Og publikum hopper av hvis de ikke er fornøyd. "Farmen" har vært et lokomotiv gjennom høsten og kan få sin beste sesong noensinne. "Jakten på kjærligheten" har hatt sin beste sesong. "Skal vi danse" leverte de beste seertallene siden 2009, det samme gjør "TV 2 hjelper deg".

- Hva gjør TV 2 for å beholde dette grepet om de viktigste målgruppene?

- Lanseringen av vårprogrammet for 2015 viser det. Vi har aldri lansert så mange nye konsepter samtidig som nå.