I dag slipper Øyafestivalen sine ni første navn, og blant dem er Ida Jenshus, skriver Aftenposten.

Jenshus har tre kritikerroste album, tre spellemannspriser og utallige turneer og festivalopptredener bak seg. For noen uker siden utga hun ep-en «Let it go», som fikk terningkast fem i Adresseavisen.

Artisten fra Steinkjer er også klar for Trondheim Calling på nyåret.

De åtte øvrige navnene til Øya 2015:

Flying Lotus (US)

Et av de mest spennende navnene i amerikansk musikk de siste årene. I tillegg til å gi ut eksperimentell elektronisk musikk som Flying Lotus, rapper Steven Ellison under navnet Captain Murphy.

Future Islands (US)

Trio fra Maryland som har laget synthpop siden 2006, men det er først i år de er blitt introdusert for et større publikum.

Run the Jewels (US)

Hektiske elektro-inspirerte beats og to rappere med kjemi». De to har hatt sterke karrièrer på egen hånd, men de er dynamitt sammen.

Thea Hjelmeland

Folkinspirert, spennende, fengslende og gjennomført pop.

Møster!

Kjetil Møster er saksofonisten som har vært medlem av en lang rekke band innen jazz og improvisasjon. Solo leker han seg kompromissløst med biter av psykedelia, prog og ikke minst jazz.

Torgeir Waldemar

Han har de siste par årene blitt omtalt som den nye sang- og låtskriveren fra Oslo. Han har gravd dypt i tradisjonene for folk og country, og kommet opp med et eget uttrykk

Fay Wildhagen

Viltvoksende pop med gitar, cello og hardingfele.

Spectral Haze

Landets fremste ambassadører for spacerock.

Dyrt, men vellykket

Øyafestivalen ble i fjor for første gang arrangert i Tøyenparken, en flytting som ble tatt godt imot av publikum og artister, skal vi tro festivalen selv.

- Vi har gjennomført en brukerundersøkelse som viser at både publikum og artister var fornøyd med både de nye scenene og områdene for avslapning. Jeg skal ikke klappe oss selv på skuldrene, men jeg vil si at det er en av de beste festivalene vi har arrangert, sier Jonas Prangerød, PR-sjef for Øya.

Økonomisk var flytteprosessen krevende for festivalen.

- Vi var klar over at 2014 kom til å bli kostbart. Jeg har ikke sett hele regnskapet ennå, men det ser ut som om festivalen går i pluss også i år. God økonomi er viktig for fremtidige satsinger på festivalen, og hvordan den skal utvikle seg videre, fortsetter han og mener målet for Øya er forsiktig vekst.

- Vi er i rute

- Vi økte antallet publikum da vi flyttet til Tøyenparken, og vi vurderer en beskjeden økning neste år. Men vi vil lage en festival i 2015 som minner om årets. Vi kommer ikke til å øke drastisk antall publikum eller antall konserter, sier Prangerød.

Festivalledelsen jobber med å lande store, internasjonale navn til neste års festival. Selv mener de at de er i rute.

- Det tar tid å få detaljene i boks, og det er vanskelig å spå når vi får svar. De første slippene er en liten pekepinn på festivalens bredde. Vi synes det er viktig å få frem nye, norske artister, og vi vil friste publikum med å få med seg mest mulig.

- Er publikum lett å friste?

- Utviklingen de siste 15 årene viser at det i Oslo finnes et stort publikum som er interessert i mer enn ett musikalsk uttrykk. Vårt mål er varierte festivaldager. Vi vil gi dem fengende popmusikk, men også musikk som er utfordrende og som folk er nysgjerrige på, avslutter han.