Den danske dogme-veteranen Kristian Levring har laget en film som ser ut som en litt billigere variant av en Quentin Tarantino-hyllest til Sergio Leone. «The Salvation» byr på Mads Mikkelsen og Mikael Persbrandt som brødre med bakgrunn som soldater i Danmark.

Etter noen år i Amerika, får Mads Mikkelsen kone og barn over i 1871. De har ikke vært lenge på prærien før brødrene må legge ut på brutalt hevntokt. Åpningsscenen er god, fortettet sjangerlek og hyllest til spaghettiwestern på sitt mest nådeløse. Resten av filmen lever ikke helt opp til starten.

Det er spesielt å se en westernfilm som utspiller seg delvis på dansk og samtidig forsyner seg grovt av alle klisjeer og det meste av filmhistoriens western-mytologi. Her er den brutale oppkjøperen av land som terroriserer en småby, svikefull kvinne og svinske menn til lydspor som trykker litt for hardt på Morricone-knappene. Og her er, ikke minst, Mads Mikkelsen som taus hevner.

Landskap, hus og folk ser nesten litt for godt western-designet ut.«The Salvation» fungerer best som B-film-hyllest, med enkelte scener og replikker skapt for jubel i salen for utspekulert vold eller litt vel tungt ladet dialog.

Mads Mikkelsen er velegnet som taus hevner. Regissør Levring vet å utnytte hans ansikt og kinnben for hva det er verdt på lerretet. «The Salvation» er ikke en god film, men den får til en god del av det den prøver på. Kommersielt burde den ha bra potensial. Mads Mikkelsen gjør slett ikke skam på Clint Eastwood-tradisjonen innen westernfilmen. På pære dansk.

Dansken og franskmannen: Mads Mikkelsen som dansk hevner i Det Ville Vesten, mot blant andre Eric Cantona i den danske westernpastisjen «The Salvation». Foto: Joe Alblas