Det er langt mellom hverdagslige norske komedier på kino. Derfor er det synd Charlotte Bloms spillefilmdebut etter eget manus ikke utnytter posisjonen bedre. Spill og kjemi mellom Agnes Kittelsen og Anders Baasmo Christiansen som småbarnsforeldre på randen av samlivskrise er bra utgangspunkt for urban og streitere variant av «Sykt lykkelig».

Paret med barn i bygård i Oslo er tilsynelatende lykkelige, før hun plutselig sitter med gjeld og delt omsorg, mens han og hans nye flamme posisjonerer seg med mine barn og dine barn. Linn Skåber som hennes gravide venninne og Anne Marie Ottesen og Tor Erik Gunstrøm som hennes foreldre gir anslag mot bred folkekomedie.

Kombinasjonen overtydelig folkekomedie og bittersøtt blikk på kvinne som svak part etter samlivsbrudd er ujevnt balansert i manus som regi. I en av filmens bedre scener spiller Kittelsen motvillig kort i førjulstreff med barn, eksmann og hans nye partner. Det er en av få scener som effektivt uttrykker mye mer enn det som sies, ropes og spilles på overflaten.

Linn Skåber blir overtydelig standupkomiker som venninnen. Artistene Johnny Logan og Stein Torleif Bjella som seg selv og brannmann blir litt søkte gimmicker. Ottesen og Gunstrøm fungerer langt bedre som frisinnede foreldre.

«Staying Alive» er ikke dårlig, men sjelden særlig god. Den spiller på disco-klassikeren til Bee Gees som har gitt filmen tittel. Enhver scene med noen gående i gata til lyden av den, vil funke på stort lerret. Her også, med Agnes Kittelsen på vei mot ny livsfase. Synd da, at filmen og historien bare i middels grad spiller opp mot det frigjørende trøkket til Bee Gees. Litt gnukking med Johnny Logan holder ikke i så måte.

Anmeldt av TERJE EIDSVÅG

Nesten som Johnny: Linn Skåber mimer vennen Agnes Kittelsens kveld med Johnny Logan i samlivskomedien «Staying Alive».