forsiden / Kultur

Varm og velkjent

Kjente toner: Mark Knopfler er til å kjenne igjen på sin nye single.

Kjente toner: Mark Knopfler er til å kjenne igjen på sin nye single.

Varm og velkjent

Hyggelige toner fra Trondheims-aktuell stjerne. Finurlig, og heldigvis ikke revolusjonerende.

4

Beryl

single

Mark Knopfler

Kan Bør Børson bli teatersjef?

En teatersjef må sørge for både publikumstilstrømming og kunstnerisk fornyelse, og i tillegg ha greie på «pæng».

Sjokkerende god skrekkfilm om vegetarianer som blir kannibal

Vetrinærstudent og vegetarianer på innvielsesritual på høyskolen tvinges til blodbad og kjøtt. Hun blir aldri den samme, i sjokkerende og svært imponerende debutfilm.

Trondheim fikk to komipriser på Latter

«Juleevangeliget - The Smash Hit Musical» fikk prisen for årets sceneforestilling, mens Olve Løvseth ble Årets mannlige scenekomiker under Komiprisen 2017.

Rekordmange lyttere i Nea Radio

Suksessen kronet med hederspris sist helg.

Solid galaktisk underholdning til 70-tallsrock

Mer av det samme, omtrent like bra og underholdende.

Mark Knopflers konsert på Sverresborg 12. juni ble utsolgt på få timer. Mange ser også frem til Dire Straits-sjefens nye soloalbum «Tracker» som ventes 16. mars. Forsmaken «Beryl» er ute nå, og alle som eventuelt måtte ha vært engstelig: Knopfler er til å kjenne igjen.

Den varme, melodiøse gitarklangen er til stede i fullt monn., Hans tilbakelente fingerpicking-teknikk gir alt han gjør et personlig preg. Nå som hans inspirasjonskilder Chet Atkins og J.J. Cale begge er borte, er Knopfler hovedeksponent for denne tilgjengelige og tilsynelatende enkle stilen.

Som poplåt er «Beryl» mer anonym. Den er, som sin opphavsmann, litt «hemmelig». Den gjemmer seg bort. Som sin opphavsmann er den også mer interessant enn den kan først kan gi inntrykk av. «Beryl» er en hyllest til den britiske forfatteren Beryl Bainbridge, som døde i 2010. Bainbridge vant Whitbread-prisen to ganger, og var også nominert til den gjevere Booker-prisen. Men anerkjennelse for fullt fikk hun først etter sin død, og det er også hovedpoenget i Knopflers varme hyllest. Det er nesten litt ironisk at en som selv har vært motvillig verdensberømt i snart 40 år skriver en sånn tekst. Men det er fint, og lover bra for Knopflers åttende soloalbum, hans forrige, «Privateering» (2012) var blant hans fineste.

Anmeldt av OLE JACOB HOEL

Mer å lese på adressa.no:
Nytt fra Adressa Pluss: