Våren 2011: Trondheimsbandet Your Headlights Are On slipper en oppsiktsvekkende god debutplate og står foran et gjennombrudd. Ett år senere: Vokalist Ingrid Helene Håvik har sluttet for å konsentrere seg om Highasakite, og den delen av historien kjenner vi.

De gjenværende medlemmene, Anja Lauvdal, Heida Karine Johannesdottir Mobeck, Lars Ove Fossheim og Hans Hulbækmo, henter inn gresk-trønderske Marianna S. A. Røe som ny vokalist og skifter navn til Broen.

Utelukker ingenting

Adresseavisen snakker med Lauvdal, Mobeck og Røe noen dager før de skal i ilden under Trondheim Calling. 23. februar kommer endelig bandets debutalbum. For det har tatt tid å meisle ut en ny identitet og å bli noe annet enn "Your Headlights Are On med ny vokalist". Bandet forteller at det tok tid før de skjønte at alle veier lå åpne og at de kunne ta nye valg både musikalsk og visuelt.

– Marianna viste seg etter hvert å være den fødte frontfigur. Vi forsto at vi kunne formidle en felles positiv kjærlighet til musikk og til publikum gjennom hennes utadvendte og engasjerte væremåte på scenen.

Bandet hevder de har endret seg mye både som personer og band siden starten. De har blant annet skjønt hvordan de kan utnytte den brede musikkinteressen og -erfaringen i bandet.

– Broen er en lekeplass. Vi utelukker ingenting i øvings- og skriveprosessen, også former vi alle innspill etter hvert til å bli låter. Vi har også blitt bedre til å forme ideene våre, bruke dem og virkelig gjennomføre dem til siste slutt.

Et slags popband

For der Your Headlights Are On utvilsomt var farget av flere bandmedlemmers jazzlinjebakgrunn, har Broen til nå vært muligens enda vanskeligere å sette i bås. Men de er da et slags popband, mener de.

– Som et produkt av vår tid er vi ikke så opptatt av sjanger. Så lenge musikken er ærlig, er det ikke så viktig om den kan klassifiseres. Vi ønsker å balansere mellom å komponere og arrangere låter, og samtidig la det være rom for spontane hendelser og improvisasjon. Med hver låt vil vi si noe nytt, forklarer de.

Medlemmene i Broen har bakgrunn fra flere andre band, blant andre jazztrioen Moskus og støyrockbandet Snøskred.

– Alt farger Broen, slår de fast.

– Oppdager vi noe kult i et improband, tar vi gjerne med dette på øving til Broen, og motsatt. Vi tar med støymusikk, impro, jazz, klezmer, folkemusikk, komposisjon for større orkestre og samtidsmusikk inn i popsjangeren, og vi tar også med popen tilbake i de andre bandene våre.

Farget av Beyoncé?

Før jul slapp Broen singelen "Iris", kanskje deres mest catchy låt til dags dato, i påvente av debutalbumet som kommer 23. februar.

– Kanskje vi var i det catchy hjørnet den dagen vi lagde den, siden vi var på Beyoncé-konsert dagen før, sier de, men legger til at låten har de samme musikalske byggesteinene som det meste annet bandet lager: Et riff, et lydbilde som er åpent, en tydelig melodi med en tekst som sier noe om noe vi bryr oss om.

Formet av Trondheim

Selv om alle i bandet nå har flyttet til Oslo, er de ikke i tvil om at de ble formet både musikalsk og "filosofisk" av trondheimsscenen.

– Det finnes absolutt en trondheimsscene. Det er en by med mange hardtarbeidende, viktige og interessante musikere innen de fleste musikkformer. Samtidig er bransjen seriøs og genuint musikkinteressert. Vi fikk muligheten til å dra på alt fra støy- frijazz- og impro- til pop- og rockkonserter og oppleve en enorm bredde. Vi ble formet gjennom å møte engasjerte og åpne folk som hadde et avslappet forhold til sjangerbegrepet og gjennom å dra på noen av de beste konsertene vi har sett og hørt.

Trondheim Calling viktig

Broen spilte også under fjorårets Trondheim Calling, og den visuelt slående konserten deres i Bakke kirke ble nominert til årets konsert under Natt&Dags Trondheimsprisen.

– Trondheim Calling har vært vårt vindu inn mot popverden, og er en del av det vi mener er så viktig med Trondheim. Det at vi spilte der i fjor var veldig viktig for oss som band, og vi hadde en megagod opplevelse.

Bandet har tenkt å sjekke ut mange nye band i løpet av helga, men kommer samtidig med et knippe anbefalinger:

– Det vi har hørt og gleder oss til, er The MaxX, Kjartan Gaulfossen og Erlend Smithee, Monolithic, Blomst, The Fjords, Angelica's Elegy, Slutface og Fay Wildhagen.