- Årets vinner er en aktør som har bygd opp sin satsing gjennom en ekte kjærlighet for musikk, sa juryen da Lund fikk overrakt prisen i Dokkhuset.

Trondheim Calling er i gang, og en av hovedpostene torsdag var utdelingen av NTNU musikknæringspris.

- Fantastisk musikk når sjelden langt uten et godt apparat rundt seg, sa Eirik Lian fra NTNU innledningsvis. Lian sto for utdelingen av prisen sammen med fjorårets vinnere, Greener Productions.

- Vi ønsker å sette fokus på næringsaktører som jobber for å fremme trøndersk musikkproduksjon, og ved hjelp av sine egne aktiviteter er med på å bygge et musikknæringsapparat rundt artister i regionen, fortsatte han.

Juryen la vekt på Crispin Glovers rolle som en viktig støttespiller for mange trønderske artister, og Torgeir Lunds genuine innlevelse i og kjærlighet til sitt arbeid. De understreket at det var tre sterke og verdige kandidater, men mente samtidig at plateselskapet bidrar mest til å styrke kulturkapitalen i regionen.

25 000 kroner

Crispin Glover Records startet i 2005, og har siden da gitt ut godt over 50 utgivelser. Siden oppstarten har de vært kjent for sine innovative vinylomslag, ofte i begrensede opplag som raskt er blitt utsolgt. Artister som Sugarfoot, BC, Gode Ord Dør Sist og spellemannsnominerte Spidergawd er blant artistene som er utgitt på det trondheimsbaserte plateselskapet.

De siste årene har selskapet satset mer på å eksportere sine artister internasjonalt, særlig i Tyskland hvor de samarbeider med blant andre Stickman Records.

Utstillingen Fysisk Format, som for tiden stilles ut på Rockheim, viser noen av CGRs mest forseggjorte og kunstferdige utgivelser.

Juryen har bestått av Thomas Ryjord (juryformann uten stemmerett), Stein Vanebo, Stian Denstad, Hilde Østerås Berntsen fra Trondheim kommune og Eirik Lian fra NTNU. Selve prisen består av 25000 kroner som vinneren kan fritt benytte til å utvikle sin næring videre.

Dette var tredje gang at prisen ble delt ut. Tidligere vinnere har vært Riot factory og Kakao Musikk (2013) og Greener Productions (2014).

Sparket full trønder

De to andre nominerte var Trondheim Elektroverksted og Aalberg Audio. Førstnevnte en arrangør og en idéfabrikk med fokus på elektronisk musikk og beslektede sjangere, i grenselandet til kunst og teknologi. TEV har stått for månedlige klubb- og konsertarrangementer på Brukbar/Supa, i tillegg til dj-seminarer og produksjonsworkshops. De står også bak Leutenfest, Trondheims nye klubbfestival for elektronisk musikk og hip-hop.

Aalberg Audio har vakt oppsikt med verdens første trådløse fjernkontroll for gitarpedaler. I vinter skal deres første produkt, delaypedalen Ekko med den trådløse fjernkontrollen Aero, rulles ut på det internasjonale markedet. En rekker oppfølgingsprodukter er allerede unfer planlegging, og selskapet har et formål om å sette Norge og Trondheim på kartet innen musikkutstyrsbransjen.

Utdelingen ble fulgt opp med Q&A med Knut Schreiner, kjent fra band som Turboneger, Kåre & The Cavemen og Euroboys. I samtale med Tete Lidbom fra NRK P3 delte Schreiner sine tanker rundt framtidens musikkformater og arbeidsform, krydret med røverhistorier fra tiden i Turboneger.

- Den første gangen vi spilte i Trondheim, på Veita scene, startet Hertisen med å si at i natt skal Svartlamon brenne. Senere i konserten var det en trønder som tok tak i meg og prøvde å dra meg av scenen. Jeg måtte sparke ham i trynet for å få ham til å slippe, humret Schreiner.

Knut Schreiner, kjent fra blant andre Turboneger, delte sine tanker rundt framtidens musikkformater og arbeidsform, krydret med røverhistorier fra tiden i Turboneger. Foto: mari vold