En kvinnelig «Lawrence Of Arabia» har lenge vært beskrivelsen på Werner Herzogs «Queen Of The Desert» som fikk verdenspremiere i Berlin i dag. Filmen skildrer Gertrude Bell som levde og virket samtidig med T.E. Lawrence. Sistnevnte ble udødeliggjort på film av Peter O’Toole i David Leans «Lawrence Of Arabia» i 1962. Langt færre har hørt om Bell. Før nå.

Blandede reaksjoner

Reaksjonene i salen under pressevisningen i Berlin fredag tyder ikke på at Herzogs film vil få en status i nærhete av Leans mesterverk. På pressekonferansen etter verdenspremieren møtte den litt usannsynlige filmduoen Werner Herzog og Nicole Kidman. Usannsannsynlig fordi Herzog i det siste er mest kjent for merkelige kompromissløse dokumentarfilmer, mens Kidman er en litt falmet filmstjerne som trenger både noen gode og store filmer for å ikke bli en eks-stjerne.

Et par yngre og stigende stjerner gjør seg også bemerket i filmen, som Robert Pattinson («Twilight»), James Franco («127 Hours» og Damian Lewis («Homeland»). I møte med pressen var skuespillerne fulle av lovord om hvor spesielt det var å jobbe med Herzog. _ Jeg ville gjøre hva som helst for Werner, sa Kidman og fikk støtte av sine mannlige kolleger.

Skrøt av Kidman

Et av særtrekkene ved Herzog som regissør er at han alltid filmer på location, dvs. ikke trikser til landskap i studio. _ Da Werner spurte om jeg ville dra til Marokko og spille inn en film i ørkenen og bo i ørkenen med ham, spurte jeg om jeg kunne ta med barna mine. – Ja, det vil være et telt til barna dine, svart han, fortalte Kidman. Herzog på sin side skrøt av Kidmans arbeidsdisiplin. _ Hun er i så godt som hver eneste scene i filmen, sier han.

Filmen skildrer Bell i årene opp mot og under 1. verdenskrig, en kvinnelig arkeolog, diplomat og eventyrer i Midtøsten. I filmen treffer hun en ung T.E. Lawrence, spilt av Robert Pattinson. Filmen berører kampen om makt og innflytelse i den arabiske verden mellom europeiske kolonimakter. _ Jeg ville vise den muslimske verdens verdighet. Den muslimske verden blir gjerne demonisert i media, sa Herzog.

Erotikk med kort

I en scene i filmen flørter James Franco med Kidmans hovedperson gjennom en kortkunst. Da en reporter spurte om denne kortkunsten, snøftet Werner Herzog. – Selve kortkunsten er ikke interessant i den scenen. Det er erotisk. Det er den mest erotiske scenen jeg har filmet i hele mitt liv, sa Werner Herzog, om filmen som ennå ikke er sikret norsk distribusjon.