– Det kom ti paller øl i dag som måtte lempes for hånd, så jeg trenger ikke noe 3T-medlemskap for tida, ler Tommy Holen Helland, daglig leder for Trondheimsfilialen av Gulating ølutsalg.

300-400 ølsorter

Utsalget eies av Gulating Bryggeri AS, en bedrift som har røtter i Dale i Sunnfjord og som driver bryggeri, bryggeripub og to ølutsalg i Strømmen og Larvik.

– Vi vil treffe alle som er glade i øl. Fra dem som ønsker å prøve noe nytt nesten daglig, til dem som finner en håndfull favoritter og holder seg til dem, og de som bare vil ta seg en pils, sier Helland. Han lover et sortiment på mellom 300 og 400 titler, der det meste skal være på plass i hyllene allerede ved åpning. Fokus er på norsk håndverksøl, blant dem ti trønderske bryggerier.

– Vi mangler kun et par trønderske produsenter per i dag, forteller Helland. Han forteller at bryggere i dag må ha statlig bevilling for å selge ølet utenfor egen kommune, og at han håper å bidra til at trøndersk øl blir distribuert ut til andre Gulating-utsalg og ut til folk i resten av landet. Målet er å fungere som bindeledd mellom trønderske bryggeri og forbrukeren.

– I utgangspunktet sier vi, som butikk, aldri nei til å ta inn lokalprodusert øl – men kundene har makt, og vi kan ikke fortsette å ta inn øl som aldri selger. Vi er på lag med bryggeriene, men dersom noe ikke selger eller vi vurderer at smaken ikke holder mål, vil vi ha en dialog med dem.

Midlertidige lokaler

Utsalget åpner i Holstveita, i lokalene mellom Eld og Kieglekroa. Lokalen er midlertidige, leiekontrakten strekker seg til juni, men når resten av Mathallen åpner i Bøndernes Hus i Prinsenkvartalet i juni, flytter Gulating til nye lokaler vegg i vegg. Dermed blir åpningen en slags tjuvstart på Mathallen i Trondheim – et konsept som har vært etterlengtet, men som også mange spår en tøff framtid.

Får en pekepinn

– Det er kjempespennende at Gulating åpner nå, noen måneder før resten. Vi får en liten pekepinn på interessen og besøkspotensialet, sier Anne Morkemo, daglig leder for Mathallen i Trondheim.

Helland ble i sommer enig med Gulating-sjef Rolf Ivar Skår om å starte opp et utsalg i Trondheim, altså før planene om Mathall i Trondheim var lansert. Han snakket med Morkemo som drev Ågot Lian, og som han visste var lokalmat-fanatiker. Han lurte på om hun ville bidra til en liten matdisk i butikken – eventuelt skape en mini-mathall rundt Gulating. Morkemo nøyde seg ikke med det. Med tiden kom ideen om en stor mathall og i dag er hun daglig leder for hele prosjektet.

– Det er en stor ombyggingssak med mange søknader og mange formaliteter. Tidsplanen er stram, men vi er i rute, hevder hun.

Plass til små produsenter

Morkemo forteller at Mathallen i Trondheim ikke blir organisert som i Oslo.

– Hos oss skal ikke produsentene ha egne utsalg eller boder. Produsentene er viktige for oss, men de skal ikke stå der og selge varene selv. Det gjør at vi får plass også til de bitte små produsentene som kanskje bare produserer én kjempegod eller sesongavhengig vare, mener Morkemo. Hun sier at selv om hovedfokus er på lokal mat, vil det også tilbys øvrige norske samt utenlandske varer. I tillegg får Mathallen et spisested, og det vil bli kursaktivitet og kunnskapsformidling.

– Det krever en egen kompetanse å selge lokal mat, og målet er å formidle noe til kunden. Butikk og kunnskap skal henge nøye sammen.

Utdannet ølkelnere

Tommy Holen Helland har bakgrunn som ølblogger, han har vært redaktør for nettstedet Ølportalen (som ble kåret til «Årets ølhund 2014» av Bryggeriforeningen), medlem av dommerkomiteen i Norbrygg og initiativtager for Bryggerifestivalen i Trondheim. Han er også utdannet ølkelner, noe alle ansatte i butikken skal være. Helland har to ansatte under seg, og de har bakgrunn fra serveringsstedene Antikvariatet og Den Gode Nabo.

– Det skal være høyt kunnskapsnivå i butikken. Dersom det ikke er ekstremt travelt, kan jeg love alle personlig oppfølging og veiledning.

Tror på vekstpotensial

Han forteller at butikken vil ha hovedfokus på norsk øl, men også tilby en god del fra klassiske og spennende øl-land som USA, Belgia, Tyskland, Tsjekkia og England. Butikken vil kun selge øl med alkoholprosent under 4,75, men likevel med et betydelig større utvalg enn i vinmonopolets ølhyller.

– Ølkulturen og salget av spesialøl har opplevd et kraftig oppsving de siste årene. Er du ikke redd for at markedet i ferd med å bli mettet?

– I USA har de små bryggeriene en markedsandel på 20 prosent, mens de i Norge ikke har mer enn tre prosent av markedet. Det betyr at 97 prosent av norske øldrikkere fortsatt sverger til industripils, så jeg har stor tro på at markedet for spesialøl vil fortsette å vokse, sier Helland.

Også Dahls i hyllene

Det vil riktignok også bli innslag av såkalt industriøl i hyllene, blant annet skal kundene kunne finne Dahls pils i utvalget.

– Selvfølgelig. Vi vil gi kundene alt av lokalt brygg og Dahls-pilsen er frisk og god til sitt bruk. Vi har ikke noe imot pils, men ønsker først og fremst at folk blir mer bevisst på å matche riktig øl med riktig mat – samt at det fokuseres på kosen. Vi vil heller at folk drikker ett glass godt øl hver dag, enn at de drikker sju når lørdagen kommer.

Gulating åpner i disse lokalene i Holstveita, men vil flytte noen meter i samme kvartal når Mathallen åpner i juni. Foto: VEGARD EGGEN