forsiden / Kultur

Fra dataspill til fjernstyrte drap

Fra dataspill til fjernstyrte drap

Kritisk og utfordrende blikk på amerikansk bruk av droner i «Krigen mot terror». Sterk og velprodusert norsk dokumentar av internasjonalt format.

5

DRONE

Tonje Hessen Schei

Shahzad Akbar, Noor Behram, Brandon Bryant

Farlig spill: Den norske dokumentarfilmen «Drone» tematiserer hvordan det amerikanske forsvaret rekrutterer ungdommer fra spillmiljø til dronepiloter i «krigen mot terror». Filmen vises under Kosmorama neste uke og får norsk premiere i enkelte byer alt fredag.

Farlig spill: Den norske dokumentarfilmen «Drone» tematiserer hvordan det amerikanske forsvaret rekrutterer ungdommer fra spillmiljø til dronepiloter i «krigen mot terror». Filmen vises under Kosmorama neste uke og får norsk premiere i enkelte byer alt fredag.

Kan Bør Børson bli teatersjef?

En teatersjef må sørge for både publikumstilstrømming og kunstnerisk fornyelse, og i tillegg ha greie på «pæng».

Sjokkerende god skrekkfilm om vegetarianer som blir kannibal

Vetrinærstudent og vegetarianer på innvielsesritual på høyskolen tvinges til blodbad og kjøtt. Hun blir aldri den samme, i sjokkerende og svært imponerende debutfilm.

Trondheim fikk to komipriser på Latter

«Juleevangeliget - The Smash Hit Musical» fikk prisen for årets sceneforestilling, mens Olve Løvseth ble Årets mannlige scenekomiker under Komiprisen 2017.

Rekordmange lyttere i Nea Radio

Suksessen kronet med hederspris sist helg.

Solid galaktisk underholdning til 70-tallsrock

Mer av det samme, omtrent like bra og underholdende.

Tonje Hessen Schei fra Trondheim har fått priser både i inn- og utland for dokumentaren «Drone». Vel fortjent for en opprørende og velprodusert dokumentar som retter et svært kritisk blikk på USAs bruk av droner i «Krigen mot terror». Filmen vises i Trondheim under Kosmorama neste uke og deretter på kino. Enkelte andre byer viser den på kino alt fra fredag.

Anna Mykings foto, effektiv bruk av musikk og bilder som følger og problematiserer moderne dronekrig, fra unge mennesker foran dataskjerm i Nevada til ofre og pårørende i Pakistan, gjør «Drone» til en film som fungerer og får ekstra kraft på stort lerret.

«Drone» problematisererden voksende amerikanske bruken av ubemannede dronefly som dødbringende våpen i den såkalte «krigen mot terror» etter 9. september 2001. Filmen tematiserer en form for krigføring som gjerne omtales med ord som «kirurgisk» som for å understreke minimering av tap av menneskeliv, særlig på amerikansk side.

Filmen illustrerer effektivt hvordan krigføring med droner minner påfallende om dataspill. De såkalte «dronepilotene» som sitter i USA og skyter via skjerm på mål i Pakistan, rekrutteres fra dataspillmiljø.

Med tidligere dronepilotBrandon Bryant som guide skildres en form for krigføring, som ifølge Lawrence Wilkerson har ført til en utvikling fra en krigerkultur med legitim rett til å drepe om nødvendig, til statsautorisert massedrap. Wilkerson er tidligere amerikansk oberst og var stabssjef for Colin Powell da han var utenriksminister.

Bryant fortellerat han er truet på livet for å stå fram, for å kaste lys over en krigføring som i stor grad har vært unndratt politisk og etisk debatt. Filmen besøker også Pakistan og området som særlig er utsatt for dronekrig, og skildrer noen av ofrene, deriblant barn og sivile.

«Drone» er svært kritisk til CIA og USAs bruk av droner som langtrekkende våpen. Menneskerettsaktivister, militæranalytikere og politikere kaster lys over saken. Det kan innvendes at amerikanske myndigheter eller andre forsvarere av bruk av droner i liten grad er representert i filmen.

Spørsmål filmenstiller og langt på vei besvarer, er om det kan forsvares å drepe uskyldige for å ramme personer med angivelig tilknytning til terror. Dessuten spør filmen om krigen mot terror kan vinnes ved å drepe på et vis som sannsynligvis skaper nye terrorister. Dermed vil det såkalte «militær-industrielle kompleks» få en motsats i et «terrorist-industrielt kompleks», hvor mange på begge sider etter hvert får økonomiske og politiske interesser av at «krigen mot terror» blir en permanent tilstand.

Tonje Hessen Scheis filmstiller ubehagelige spørsmål om terror og krig. Kontrasten mellom døde og lemlestede barn i Pakistan og filmens utdrag fra president Obamas fredspristale i Oslo, stiller Nobelprisen i et greltlys. «Drone» er en god og effektiv dokumentarfilm som får noen sider ved «krigen mot terror» til å fortone seg som et grotesk dataspill fra virkeligheten.

Mer å lese på adressa.no:
Nytt fra Adressa Pluss: