Dokumentarfilm om museum låter kanskje kjedelig. Det skal ikke underslås at det er en fordel å ha en viss interesse for livet bak portene og innholdet i to av Europas fornemste museum, for fullt utbytte av to dokumentarfilmer i grell kontrast til Hollywood-komediene «Natt på museet».

Den prisbelønte østerrikske «THE GREAT MUSEUM» (Nova 3 kl. 11) av Johannes Holzhausen er en klassisk flue-på-veggen-dokumentar. Filmen skildrer det indre livet på Kunsthistorisches Museum i Wien, fra ledelsesmøter via prominent besøk til ladet utblåsning fra en mangeårig ansatt som i allmøte forteller om hierarkiet blant de ulike gruppene av ansatte. Filmen er en fascinerende, langsom kameraguidet tur i museets indre liv med filmatisk blikk både på det som er på og mellom veggene.

I omtrent samme kategori er «THE NEW RIJKSMUSEUM – THE FILM» (Nova 3 kl. 13.15), laget av Oeke Hoogendijk. Den skildrer kampen for, striden rundt og prosessen med å få restaurert Nederlands mest berømte museum.

En annen type dokumentar, bortsett fra at objektet der også henger i flere av verdens mest prestisjetunge museum, er «JORDENS SALT» (Nova 5 kl. 17). Den visuelt og innholdsmessig gripende filmen til Wim Wenders og Juliano Salgado om den brasilianske fotografen Sebastian Salgado fikk publikumsprisen under Tromsø Internasjonale Filmfestival nylig og den ble også nominert til Oscar for beste dokumentar. Til å være dokumentar om en mann som med sitt kamera har blitt kjent for å skildre nød og fattig utkant, er det en besnærende og oppløftende film.

Et gratis, godt og oppløftende alternativ til den Oscar-nominerte dokumentaren er førpremiere på en av årets beste norske dokumentarer. «BRØDRE» (Vår Frue kirke kl. 18) er regissør Aslaug Holms nærgående skildring av sine to sønner, gjennom ti år i oppveksten, med trøndersk fotballfar. En norsk dokumentarvariant av «Boyhood» som mange vil kjenne seg igjen i.

Kveldens siste film er ikke en dokumentar, selv om måten den er spilt inn og ser ut på, får israelske «VIVIANES KAMP» (Nova 2 kl. 21.30) av Ronit og Shlomi Elkabetz til å fortone seg som en blanding av skakende rettsalsdokumentar og en skilsmissevariant av Ingmar Bergmans «Scener fra et ekteskap». Særdeles godt skrevet, spilt og regissert skildrer filmen en kvinnes forsøk på å få skilsmisse i Israel. Når mannen ikke vil skilles og det i Israel er religiøs rett som avgjør skilsmissespørsmål, blir dramaet et stykke skakende kvinnekamp i et patriarkalsk system.