For sjette året på rad har Adresseavisen laget en redaksjonell «selvangivelse», der mediehuset ser tilbake på det journalistiske arbeidet i året som er gått.

Adresseavisens redaksjonelle årsrapport for 2014

- Vi ønsker å synliggjøre journalistikken vår, hvordan vi jobber og hva utfordringene er. Alle selskaper lager en form for årsrapport. Vi er et mediehus, og der er innholdet er like viktig som de økonomiske resultatene, sier samfunnsredaktør Stein Arne Sæther.

Som i fjor presenteres rapporten digitalt, med lenker til alle videoer, bilder og saker. Sæther, som er den som har hatt ansvar for rapporten, har lagt spesielt vekt på innholdet og samfunnsfunksjonen.

- Vi viser fram det viktigste innholdet vårt. Vi ønsker å synliggjøre for regionen at de har medier som føler et ansvar og som forholder seg til Vær varsom-plakaten. Vi er underlagt en agenda som handler om mer enn å tjene penger. Vi er her for leserne, sier Sæther.

Derfor mener han det er viktig at leserne får se mediehuset i kortene, og på den måten kan avgjøre om vi har gjort en god jobb eller ikke.

- Det er mange som er kritiske til oss også, og vi er mottakelige for det. Vi vil gjerne ha tilbakemeldinger, sier redaktøren.

- Ingen skryteliste

I rapporten kan du blant annet lese hvordan mediehuset dekket ekstremuka i januar i fjor, med voldsomme branner på Frøya og i Flatanger, og flodbølge på Statland. Alt i løpet av tre døgn. Eller om det tragiske skredet i Sunndal der fire menn omkom. Eller om da ekteparet Moser fikk tildelt Nobelprisen i medisin/fysikk.

Det vies plass til to nyskapende prosjekter: «Silkeveien», der Adresseavisen avslørte at norske nettverk hadde stått for 5500 narkotikasalg på en skjult del av internett, «det mørke nettet». Og New York-serien, der vi presenterte 11 trønderes gründervirksomhet i New York gjennom digitale fortellinger.

- Rapporten viser hvordan vi tilpasser oss den digitale utviklingen. Det er viktig at dette ikke blir sett på som noe vanskelig. Det handler om å lage bedre stoff og fortelle det på en bra måte. I løpet av året har alle avdelinger tatt i bruk livesendinger og dekt nyhetshendelser, sport- og kulturarrangement på nye måter, sier Sæther.

- Dette er ikke for å skryte, men for å fortelle hvilken betydning vi har. Folk kan rekapitulere året og gjøre seg opp en mening.

Den samme kjerneverdien

Utviklingen innen journalistikken går fort. Selv om kjerneverdien er den samme, jobber dagens journalister på en annen måte enn for bare fem år siden.

- Vi gjør mye mer i sanntid; vi rapporterer mens det skjer. Vi bruker den digitale fortellermåten mye mer, og nettavisen er blitt mye viktigere, med grafikk og videoer. Samtidig skal vi være kritiske, troverdige og stille viktige spørsmål på vegne av leseren, på en måte som er til å forstå og innenfor etiske rammer. Selv om vi blir utfordret av tempoet, og kampen om folks oppmerksomhet er blitt mye større, må vi holde fast ved våre kvalitetskrav, sier Sæther.

Tirsdag la Mediebedriftenes Landsforening fram tall for lesning og opplagsutvikling i norske medier. Tallene viste at stadig flere leser Adressa på mobil.

- Vi har hatt slagordet «mobil først» en god stund. Alt vi gjør digitalt, må fungere på mobil. Folk leser nyheter hele døgnet, og har alltid med seg mobilen, sier Sæther.

Vendepunktet Pluss

Et vendepunkt for mediehuset var lanseringen av Adressa Pluss i fjor sommer – en digital tilgang til Adresseavisens beste journalistikk på alle plattformer.

- Våre abonnenter får tilgang til alt vi lager. Det er en stadig avveining hvor mye journalistikk vi skal gi bort gratis, og hvor mye vi skal forbeholde abonnentene våre. Men det er viktig at avisa også er finansiert av leserne, ikke bare annonsørene. De som ikke er abonnenter, får primært lese det som skjer her og nå.

Årsrapporten inneholder også «mest leste»-lister innen de ulike dekningsfeltene, årets beste bilder og oversikt over ulike priser mediehuset har fått. Den viser også hvordan det kontinuerlig jobbes med kompetanse- og kvalitetsheving.

Et eget etikk-kapittel tar for seg de fire sakene som ble behandlet i Pressens Faglige Utvalg (PFU). I to av tilfellene endte det med at mediehuset ble felt.

- Det er to ganger for mye. Vi redegjør for hvordan dette er blitt behandlet internt, og hvordan det har ført til at vi har gjort endringer i våre rutiner, sier Stein Arne Sæther.

Les Adresseavisens redaksjonelle rapport her.

Les rapporten for hele Polaris Media her.

Har du meninger om innholdet i den redaksjonelle årsrapporten eller Adresseavisen generelt, bruk debattfeltet nedenfor. Her kan du også stille spørsmål til redaktørene.