Sørafrikanske Neill Bomlamp debuterte med et brak med en av 2009s beste sjangerfilmer med «District 9». Til tross for at hans første Hollywood-film, «Elysium» med Matt Damon ble ganske skuffende, fikk Blomkamp nylig jobben med å blåse liv i Alien-universet igjen i 2017.

Her er han tilbake på sørafrikansk jord, i et voldsherjet Johannesburg, i en finurlig sci-fi-thriller som utspiller seg i svært nær framtid. Robocop-prosjektet som filmen innledes med, ble nemlig startet i 2016. Filmen fortoner seg på sitt beste som en brutal, men samtidig småsøt blanding av «Robocop», «Wall-E» og «A.I».

Blomkamp er god til å skildre en sørafrikansk storby som går fra å være beskyttet av roboter til å bli truet av en, etter rivalisering blant utviklere. Skurker får dessuten tak i en utvikler og en robot, i forsøk på å få maskinen til å bli kriminell.

Filmens springende punkt, som vil dele publikum, er valget av medlemmer av den afrikanske rapgruppen Die Antwoord, i sentrale roller mot bedre skuespillere som Dev Patel og Hugh Jackman. Filmens sterkeste kort er roboten Chappie, og måten den spiller ut hvordan vekselvis gode og onde krefter prøver å «oppdra» den.

Det er godt å se Jackman i en litt udefinert rolle igjen, men hvor frisyren fra første bilde forteller at han neppe er blant heltene. Sigourney Weaver får overraskende lite å spille på, i en film hvor den skadeskutte roboten med serienummer 22 imponerer mest både i manus og spill.

Kombinasjonen av brutal vold og følelsesladede scener med roboten som et slags barn utsatt for ulike miljøfaktorer, funker overraskende bra. Gangsterrapperne som gangstere og noen av manusgrepene i siste halvdel blir for enkle. Filmen og tittelfiguren vinner en god del tilbake på smart og varm finale, som åpner for flere filmer med Chappie, hvis denne blir stor nok suksess.

Anmeldt av TERJE EIDSVÅG

Politirobot: Chappie, gestaltet av Sharlto Copley er det beste ved «Chappie». Foto: Courtesy of Columbia Pictures