Det spørs om det noen gang er laget en bedre krigsfilm enn Elem Klimovs «GÅ OG SE»(Nova 3 kl. 10). Den sovjetiske filmen fra 1986 ble første gang vist på kino i Trondheim i 1987. De som så den da har neppe glemt den. En beinhard skildring av en gutts opplevelser under 2. verdenskrig i Hviterussland. Fra ung gutt som finner et gevær og slutter seg til partisanene i kampen mot tyskerne i filmens første scener, til samme gutt seende ut som en olding, er filmen en reise i krig, landskap og mennesker det er vanskelig å bli uberørt av.

En av de mest eksklusive premierene på Kosmorama i år er den svenske dokumentaren «MY LIFE MY LESSON»(Nova 2 kl. 14). Åsa Ekmans film om en tenåringsjenta Felicia med oppvekst i voldelige familieforhold, er så vidt jeg vet bare vist på Göteborg Filmfestival nylig tidligere. Filmen er klippet av trondheimsbaserte Anders Teigen.

Norsk-svensk samarbeid av en litt annen type er tema og ramme i «SVENSKJÆVEL»(Nova 1 kl. 16.30). Svenske Ronnie Sandahls debutfilm, om jobbsøkende svenske ungdommer og nyrike nordmenn som hyrer dem i Oslo, fanger tidsånd og skildrer endret maktforhold mellom nordmenn og svensker med syrlig snert. En av årets mest interessante nordiske filmer, vel verdt både å se og snakke om.

Blant de mest bemerkelsesverdige debutfilmene det siste året, er noe så tilsynelatende sært som en film om en vampyr i hijab. Laget av eksiliranske Ana Lily Amirpour i USA er «A GIRL WALKS HOME ALONE AT NIGHT» (Nova 4 kl. 19) oppsiktsvekkende både som spillefilmdebut og vampyrfilm. En særegen romantisk vampyrfilm om ensomhet.

Franske Mia Hansen-Løve er en av Europas mest løfterike yngre filmskapere, prisbelønt for finstemte relasjonsdrama. «EDEN»(Nova 1 kl. 21.30) skiller seg kraftig fra hennes første filmer, ved at den utspiller seg i miljø rundt fransk housemusikk på 90-tallet, og funker nok best om man ikke har aversjon mot det.