Sett mange lyseblå profilbilder på sosiale medier i dag? Det har sin forklaring i at det brygger opp til krig mellom strømmetjenestene.

Den Jay Z-eide hi-fi-strømmetjenesten Tidal (han kjøpte for noen uker siden selskapet Aspiro, som eier både Tidal og norske Wimp, for 460 millioner kroner) er på krigsstien og det loves store nyheter derfra i løpet av dagen.

Store stjerner på Tidal-laget

Nå hevdes det at han har fått med seg noen av verdens største stjerner i en kampanje som blant annet innebærer å trekke seg fra Spotify og være tilgjengelig kun i Tidal.

Det svenske teknologinettstedet Breakit hevder at navn som Madonna, Kanye West og Daft Punk vil slippe sine nye produkt kun i Tidal, mens Spotify-brukere må vente i flere måneder før albumet blir tilgjengelig. Blant annet ble Rihannas nye singel sluppet i natt i Tidal, mens den ikke er å finne i Spotify.

Det spekuleres også i om Kanye Wests nye album framskyndes til å klaffe med kveldens Tidal-stunt.

Pressekonferanse i kveld

På Tidals hjemmesider loves det at noe stort vil skje i løpet av mandag kveld. Adressa.no vet at det dreier seg om en pressekonferanse som skal strømmes live kl. 23 norsk tid.

Her vil Shawn «Jay Z» Carter ifølge invitasjonen «announce a commitment to a new direction for the music industry from both a creative and business perspective».

Gjennom sitt selskap Project Panther Bidco skal han etter oppkjøpet nå eie 95.18 prosent av Aspiro.

Kampanje i sosiale medier

Det hele understøttes av en kampanje på sosiale medier:

Artister tilknyttet Tidal har i dag endret sitt profilbilde på Facebook og Twitter til en lyseblå firkant, og de poster med emneknaggen #TIDALforALL. Coldplay, Madonna, Beyoncé, Kanye West, Rihanna, Usher, Arcade Fire, Nicki Minaj, Daft Punk og selvsagt Jay-Z selv, er blant artistene som har endret profilbilde som en del av kampanjen.

«Together, we can turn the tide and make music history. Start by turning your profile picture blue. #TIDALforALL» skriver blant annet Kanye West på sin Twitterkonto.

Ifølge nettsiden Showbiz 411 inviterte Jay-Z i februar stjerneartister som Madonna, Kanye West, Daft Punk, Rihanna og kona Beyoncé til et toppmøte. Tema var hvordan man skal klare å bygge Tidal opp til en plattform som vinner kampen om strømmekundene.

Blir til kun Tidal

Strømmetjenesten har til nå brukt både Wimp og Tidal som navn, men sist mandag ble det kjent at navnet Wimp vrakes. «Tidal er nå det eneste navnet på tjenesten som en gang var delt mellom strømmetjenestene Tidal og Wimp», skriver moderselskapet Roc Nation på sine hjemmesider ifølge Aftenposten.

Tidal er en strømmetjeneste som kun vil tilby strømming i høy, såkalt lossless-kvalitet. Den er åpen kun for abonneneter, har ingen annonsefinansiert gratisversjon som Spotify, og hi-fi-versjonen vil koste 199 kroner i måneden, dobbelt så mye som dagens ordinære abonnement i Wimp og Spotify.

- På jobb som vanlig

Det har vært usikkerhet rundt framtiden til Wimp og den norske redaksjonens rolle i den nye organisasjonen, og heller ikke i dag vil de kommentere konkret hva som vil skje.

- Vi har ikke mer informasjon å gi foreløpig, annet enn å henvise til kveldens pressekonferanse, sier kommunikasjonssjef i Wimp/Tidal, Kristin Eldnes, til adressa.no.

- Wimp-ansatte i Norge fronter dagens «Tidal For All»-kampanje, det hadde de kanskje ikke gjort om de mistet jobben i morgen?

- Alle på Oslo-kontoret jobber som vanlig i morgen, det er alt jeg kan si, kommenterer Eldnes.

Allerede finnes mye av det redaksjonelle innholdet som profileres i Wimp også for norske brukere av Tidal.

Spotify forsetter som før

I et epostsvar til Breakit, skriver Spotify at de vil fortsette som før:

«Vi vil tilby musikk fra hele verden på vår tjeneste, men det har vært sporadiske begrensninger på Spotify helt siden tjenesten ble laget. Vi vet av erfaring at slike ting skjer, de kommer og går, og vi fortsetter å vokse gjennom å levere et godt produkt til våre brukere og artistene som de elsker», skriver de i eposten.

Krigen om strømmekundene tilspisses ytterligere når Apple snart lanserer en oppjustert versjon av strømmetjenesten Beats Music.