Sist vi møtte Jaa9 & OnklP var diskoteket stengt, og rap-duoen lette etter nachspiel mens de kjempet mot dagliglivet. Denne gangen har de fått det mer travelt, men det er fortsatt opprør igjen i Jaa9 og OnklP, til tross for at låtene på fjerdealbumet «Føkk Ferie» stort sett er pakket inn i flytende, ufarlige lydbilder.

9 & P har sett på samfunnet med skråblikk siden de debuterte med Dirty Oppland og miksteipen «Bondegrammatikk» i 2003. Fra jordene i Lillehammer til de skitne gatene i Oslo har de rappet om å stå på sidelinjen i en verden som stadig glir fortere forbi, og utviklet seg til å bli interessante observatører. Stikk av sosialrealisme har gått hånd i hånd med humørfylte festlåter, samtidig som duoen aldri har vært redd for å nærme seg det personlige. «Føkk Ferie» tar for seg mye av den samme tematikken, til tross for at det har skjedd mye siden sist. OnklP har turnert med Slekta og deltatt i «Hver gang vi møtes», og det er ikke til å komme bort fra at valget står i kontrast til den gangen rapperen hevdet at «jeg ender ikke opp som en av dem» («Glir Forbi»).

Over det hele er «Føkk Ferie» lett å henge med på. Produksjonen sitter godt, og det er kjærkomment at DJ Arne Frangos gjenkjennelige scratching fortsatt dukker opp i lydbildet. Slik holder ugresset fra Lillehammer det gjenkjennelig.

«Jeg har vært her for lenge, jeg koller bløffen din kjapt», sier P på «Hold Kjefta», kuttet som blir stående som et av de mest breiale på albumet. Best er likevel «Alt på Stell» – et samarbeid med superprodusent Mats Lie Skåre, som også bidro på nevnte «Glir Forbi» i 2009. Låta er personlig, kommer med treffende linjer som «Alt er så farlig, så farlig, så farlig / er dette her en verden å ha barn i?». Når det storslåtte refrenget treffer føles det dessuten som en helt annen klasse 9 & P.

De hevder kanskje at de har vært her for lenge, men det er likevel deilig å stadfeste at duoen slett ikke har roet seg ned eller blitt mer strømlinjeformet i en mer stressende hverdag.

Anmeldt av SARAH WINONA SORTLAND