Nå som Highasakite er etablert som landets ledende rockeband, er det strålende logikk i at Anneli Dreckers rolle som en av norsk pops viktigste fornyere blir tydeliggjort. Hennes tredje, og på mange måter fineste, soloalbum er en fin anledning til å gi Drecker fortjent honnør. Men dette er nok et noe smalere prosjekt enn enkelte anmeldelser har antydet.

Dette er Annelis versjoner av tekster skrevet av den folkekjære dikteren Arvid Hanssen, gjendiktet til engelsk av Roy-Frode Løvland og med melodier av Drecker. Anneli Drecker og Arvid Hanssen har en historie. Hun var 14 år da hun spilte hovedrollen i filmatiseringen av hans bok «Søsken av Guds jord» i 1983. Musikken på albumet har bakgrunn i et bestilling til 30-årsmarkeringen av filminnspillingen på Dyrøy, men er en senere studioinnspilling.

Det er veldig fint at musikken nå er tilgjengelig. Anneli Drecker har knapt sunget flottere. Høydepunktene er formidable, fra åpningslåten «Alone», via hennes nye melodi til Hanssens mest kjente sang «Kom sommarvind», «Come Summer's Wind», til albumets djerveste, den drivende «Ocean's Organ».

Strykere fra Arctic Philharmonic dominerer lydbildet, som også inneholder en hel del programmering uten at det forhindrer et overordnet organisk preg, som kler Drecker utmerket.

Det er lettere å dra paralleller til Kate Bush enn Tove Karoline Knutsen, men Anneli Drecker er først og fremst sin egen referanse. En strålende flott sanger, låtskriver og formidler. Det sagt, det er låter på «Rocks & Straws» som fortoner seg musikalaktig trauste, og som gjør at vi fortsatt må vente på Anneli Dreckers definitive soloalbum.

Anmeldt av OLE JACOB HOEL