– En million i overskudd er superbra. Det var det styret ønsket seg, og vi leverte, sier direktør for Olavsfestdagene, Petter Myhr, til adressa.no.

Fjorårets Olavsfestdager kan vise til et overskudd på hele 1 090 821 kroner. Dette til tross for dårligere billettsalg enn året før og terrortrusselen mot Norge, som kom to dager før festivalen startet. Nidarosdomen var pekt ut som en av terrormålene.

– Det var halvparten så mye folk den lørdagen som det pleier å være, så terrortrusselen fikk en klar effekt på salget den første helga. Det var fryktelig spennende å se hvordan salget utviklet seg utover uka, spesielt siden det var min første festival. Og med terrortrusselen tatt i betraktning, er det bra at vi endte opp med én million i overskudd, sier Myhr.

Les også: Sinead O'Connor til Olavsfestdagene

Risikosport

Olavsfestdagene har ifølge Myhr gått i overskudd siden 2008, og har flere ganger nådd drøye millionen. Men overskuddet for festivalen i 2013 var på 212 161 kroner. Nesten 800 000 kroner mindre enn 2014.

– Det å drive en festival er risikosport. Det er vanskelig å spå på forhånd hvor mange som kommer. Derfor er det så viktig med kostnadskontroll. Etter at jeg tok over har det vært viktig for meg å tydeliggjøre hva vi holder på med, i tillegg til å videreføre det gode arbeidet som har vært gjort tidligere, sier direktøren.

Les også: Gigantverk til Nidarosdomen

Hårete mål

Olavsfestdagene driver på 50 prosent offentlig midler og 50 prosent egenkapital.

– Så lenge vi klarer å ha 50 prosent i egenkapital, er det bra. Vi bruker de offentlige midlene til å satse høyt på kvalitet, som messen i fjor. I år har vi et enda mer hårete mål når vi drar i gang med en sju timer lang konsert, sier Myhr.

Verket «The Veil of the Temple», av den britiske komponisten Sir John Tavener, involverer 170 sangere fra fire ulike kor og over 20 musikere skal i aksjon. Verket er satt opp fem ganger i historien, og aldri tidligere i Skandinavia.

– Denne konserten koster vanvittig med ressurser, derfor er det viktig at vi har nok egenkapital i tillegg til knutepunkt-midlene. Det gir oss muskler nok til å la Trondheim få oppleve noe så enestående, sier Myhr.

Årsregnskapet for Olavsfestdagene viser også at de sitter på en egenkapital på 4,7 millioner kroner.

Satser internasjonalt

Han legger til at 60 prosent av billettene av de forhåndssolgte billettene til denne konserten er solgt utenfor Trøndelag.

– Det er en «statement». Vi tiltrekker oss publikum både nasjonalt og internasjonalt, sier Myhr.

Olavsfestdagene solgte 34 000 billetter i fjor. I år håper de på enda flere solgte billetter, og nok et millionoverskudd.

– Vi sikter oss inn på én million i overskudd også neste år, så får vi se hvor vi lander, sier festivaldirektøren.