- Det har vært et eventyr å få gjøre prosjektet sammen med Ingrid Lorentzen, sier sceneinstruktøren Marit Moum Aune.

Moum Aune har hatt regien for «Ghosts», en danseproduksjon inspirert av Ibsens «Gjengangere» og som hadde premiere på Den Norske Opera og Ballett 19. september i fjor. Ghosts høstet gode anmeldelser internasjonalt, og nå ringer operahus verden over for å få suksessforestillingen på besøk.

Les også: Ghosts har blitt et eventyr

- Vi får veldig mange tilbud, og vi kunne ha reist rundt og spilt på store scener, men Nasjonalballettens kapasitet bestemmer. De har et ansvar for å spille i Norge, sier Moum Aune som kan fortelle at ballettsjef Ingrid Lorentzen ved Den Norske Opera & Ballet har vært nødt til å takke nei til noen store tilbud.

- Vi må rive oss litt i håret, ler Moun Aune.

Sceneinstruktøren mener den vakre musikken av Nils Petter Molvær, et godt gjennomarbeidet manus og dansere som tørr å gå helt inn i karakterene sine, er grunnene til at Ghosts har blitt en så stor suksess.

Til Berlin og Wien

Noen oppdrag er det derimot umulig å si nei til. I påska kunne sceneinstruktøren ta meg seg produksjonen til Houston i USA, og på onsdag kom hun tilbake til Norge etter en befaring på operahuset «Komische Oper» i Berlin. I 2016 danses Ghosts på den tyske operascenen.

- Jeg tror ikke det kan bli større enn dette. Nå er vi invitert til «Theater an der Wien» også, dette er ikke akkurat små hus. Vi er overveldet.

I 1989 debuterte Moum Aune med «Soldatens historie» av Igor Stravinskij i Olavshallen. Ingrid Lorentzen var med som danser, og samarbeidet skulle bli det første av mange mellom kunstnerne fra Trondheim.

- Vi begynte våre karrierer sammen i Trondheim, og vi har gjort rundt 15 produksjoner sammen siden, sier Moum Aune.

Ballettens Oscar

26. mai reiser Moum Aune og Lorentzen med flere fra nasjonalballetten til Moskva. For dansestykket Ghosts er Moum Aune nominert til den internasjonale ballettprisen «Benois de la Danse» som går for å være ballettens Oscars. Sceneinstruktøren beskriver situasjonen som helt sprøtt.

- Ingrid gleder seg veldig fordi hun har aldri vært i Bolsjoj-teatret før. At vi får reise dit sammen er helt sprøtt, sier Moun Aune som først ikke helt forsto hvor stort det var å bli nominert.

- Jeg tenkte «Skal vi til Bolsjoj? Det blir sikkert gøy». Jeg trodde dette kanskje var normalt for Nasjonalballetten, men da måtte Ingrid le og påpeke at «Dette er ikke normalt!», forteller Moum Aune.

Selv om det er hennes navn som står på lista over nominerte, mener Moum Aune at hele teamet bak produksjonen er nominert til prisen.

- Det må jo peker på noen og da blir det ofte regissøren, men dette er noe vi har laget sammen, sier hun.

Regissør Marit Moum Aune med ensemblet etter forestilling i Houston i USA i påska Foto: Marit Moum Aune
Sceneinstruktør Marit Moum Aune var nylig i Berlin for å inspisere scenen ved operahuset «Komische Oper» Foto: Privat