Ordentlig Radios program «Låtskriver'n», der kjente artister ble intervjuet i selskap med sitt instrument på Rockheim i Trondheim i én time til ende, er nemlig blitt til TV-underholdning og nå er sendetidene klare:

Først ut nå fredag er Eldar Vågan, fulgt av et knippe musikalske ess som Ingrid Bjørnov, Ole Paus, Jan Eggum og Morten Abel hver fredag utover i juni – fulgt av foreløpig sistemann ut, Odd Nordstoga, 14. august.

–Vi gjør ikke noe mer mystisk enn å snakke med dem om jobben deres, nemlig musikken de lager, sier Tor Andersen.

Hva gjør Andsnes?

Det fikk de seks til å slippe seg løs. Odd Nordstoga ble for eksempel revet så med at han fremførte fire nye låter – som blir å høre på albumet som er i vente til høsten.

–Programmet var et upretensiøst format, ikke akkurat noen Nobelkonsert, og med et lite publikum. Jeg var midt i arbeidet med den nye platen, og det føltes riktig i dette programformatet å vise frem låtene slik de kom – der de startet med kassegitar og vokal, rett fra skrivestua, forteller Nordstoga til NTB.

Han røper at han synes det er vanskelig å snakke om musikk.

–Det er abstrakt. Man har lett for å snakke mest om teksten. Men hva skal folk som Leif Ove Andsnes snakke om? Poesien i pop og viser lages av musikken. Men den er vanskeligere å snakke om – og kjedeligere for folk flest. Det er pussig: Musikk er et enormt trekkplaster på fjernsyn, men verre å lage egne, populære program om. Derfor er «Låtskriver'n» bra, lyder det fra Odd Nordstoga.

Ulik karakter

Tor Andersen, som er radiokanalens redaktør så vel som programleder både for morgensendinger og artistintervjuer, nikker og fastslår:

–Dette er hardcore radio! Det er lite musikkjournalistikk igjen. Anita Skorgan skrev i gjesteboken vår at det var «eksotisk å bli behandlet som ekte musiker», sier den prisbelønte radioveteranen som tar steget tilbake til TV-ruten igjen etter å ha prøvd seg på 90-tallet. Alt bunner i en tilfeldighet: Nemlig at «Låtskriver'n»-intervjuet med Halvdan Sivertsen i fjor ble gjort i et studio der det også var kamerautstyr.

Resultatet ble så bra at NRK sendte det i august i fjor, og bare Dagsrevyen hadde flere seere denne kvelden. Dermed ville rikskringkasteren gjerne ha flere gode samtaler om musikk.

–Det blir ulik karakter på hvert program, ut ifra hver artist. Morten Abel er ikke i «medierollen» sin, han er seg selv – i sivil. Uten hatt, men troverdig, ydmyk og naken der han snakker om den vanskelige andreplaten, forteller Andersen.

Satan og vemod

Ole Paus på sin side er i slaget på sitt beste, muntreste og tidvis mest infame der han fremfører «Satan lever», sangen som Kjell Magne Bondevik tok opp i Stortingets spørretime, før han fremfører «Festsang ved feiringen av 7-årsjubileet for Oslosenteret for fred og menneskerettigheter» – med tidenes Bondevik-imitasjon.

Jan Eggum snakker om å bli bondefanget som popstjerne i London, lokket dit av en kar som kjørte Rolls-Royce til festival på Tromøya. Ingrid Bjørnov stiller med piano i Rockheim-studioet, og programleder Andersen må trå til litt for å få henne ut av entertainerrollen.

Det var enda vanskeligere med artisten som starter gildet fredag førstkommende, Eldar Vågan.

–Jeg prøver å tvinge ham til å snakke alvor, til å snakke om hans store betydning som låtskriver. Han gjør klovnehistoriene sine, men lytt: Det er en liten vemodighet i dem, han har en langt større bredde enn «Blålys», sier Tor Andersen, som krysser fingrene for seeroppslutning fredagene fremover.

–Får dette seere, betyr det kanskje at man kan snakke mer om musikk.