Kanadiske Denis Villeneuves «Sicario» er en intens vellaget thriller om narkokrigen i grenseområdet mellom USA og Mexico. Josh Brolin og Benicio Del Toro opererer i lovens gråsoner i brutal krig mot meksikanske narkobaroner. Emily Blunt er FBI-agent som slutter seg til en operasjon hun ikke aner rekkevidden av.

Påbudt med høye hæler

Filmen ble ganske godt mottatt i Cannes tirsdag morgen. Det ble også Emily Blunt, som spiller hovedrollen uten noen gang å iføre seg høyhælte sko. På pressekonferansen ble hun bedt om å kommentere Cannes-festivalens påbud om at kvinner på gallavisninger på rød løper hruker høyhælte sko. Det klinger ikke helt sammen med festivalens seminar og fokus på kvinnelige filmskapere.

- Vi burde ikke bruke høyhælte sko, sa Emily Blunt, mens hennes regissør Denis Villeneuve fikk applaus på pressekonferansen da han proklamerte at han, Josh Brolin og Benicio del Toro skulle gå i høye hæler på løperen på kveldens gallapremiere i protest mot det kvinnelige hælpåbud.

Guts i dag

Villeneuve illustrerte noe av kjønnsproblematikken i filmbransjen ved å fortelle om filmmanuset til Taylor Sheridan, som hadde vært innom flere produsenter og filmskapere før han realiserte det. - Taylor har gjennom årene flere ganger blitt ble spurt av produsenter om å skrive om hovedrollen for en mann. Jeg glad jeg fikk gjøre det som det var. Det er utrolig at man må si at en produsenter har guts i dag for å si «ok» til en actionfilm med en kvinnerolle, sier han.

Helt normale jenter

Emily Blunt har spilt i flere thrillere de siste årene, som «Edge Of Tomorrow», «Looper» og «The Adjustment Bureau». Hun er likevel ikke med på at hun ofte spiller tøffe kvinner. - Jeg ser dem ikke som tøffe. FBI-agenten jeg spiller er sårbar og sliter moralske spørsmål til det hun opplever. Hun går gjennom sine tre verste dager i livet. Jeg tenkte ikke på å gjøre henne maskulin. Hun forsøker å overleve i et mannsdrevet fag. FBI-agenter jeg har snakket med lignet på mmeg. De er normale jenter. De har en tøff jobb, men de ser «Downton Abbey» på tv om kveldene de også, sier hun.

Den kanadiske regissøren har vært i Cannes med flere av sine filmer, men inntil denne har han vært i sideprogram. Av hans tidligere filmer har skolemassakre-dramaet «Polytechnique»(2009), midtøsten-thrilleren «Nawals hemmelighet – Incendies»(2010) og barnebortførings-thrilleren «Prisonsers»(2013) vært vist på norsk kino.

Coen-gjengen, minus én

«Sicario» er brutal og intens, om jakten på en meksikansk narkobaron. Coen-brødrenes faste fotograf Roger Deakins gir filmen en stil og en tone som skiller den litt fra narkothrillere flest. Selv om den er spennende og velgjort er nok filmen likevel for tradisjonell til de gjeveste prisene i Cannes. På kino vil den stå seg godt.

En journalist på pressekonferansen spurte Del Toro, Brolin og Deakins hvordan det var å få gjenforent gjengen fra Coen-brødrenes «No Country For Old Men». Del Toro tok mikrofonen og sa med sin langsomme, raspende stemme: – Jeg var ikke med i den filmen, så jeg er ikke med i den gjengen, men takk. Jeg tar det som et kompliment, sa han.

Skummel fyr: Benicio del Toro skyter før han spør i «Sicario».