– Jeg er blitt mer opptatt av å skildre verden rundt meg og viktige problemstillinger knyttet til miljø, krig og terror – alt det tilsynelatende meningsløse som skjer, sier Eirik Lian.

Tirsdag gir trondheimsbandet ut albumet «The Boy and the sun», oppfølgeren til debuten «Pine Tree Wood» som kom for ganske nøyaktig to år siden.

Låtskriveren har bakgrunn fra popbandet Josephine som markerte seg sterkt mellom 2004 og 2007, med to album, en ep, syv musikkvideoer og to norgesturneer. I Lionhorse er ambisjonene noe lavere.

LES ANMELDELSEN: Modent og ektefølt

– Fokuset vårt er å skrive gode sanger, produsere dem og få dem ut. Vi er inne i en småbarnsperiode, så vi har hovedsaklig spilt lokalt. Man rekker ikke over alt i en travel familiehverdag. Vi har ikke tenkt så mye lengre enn til slippfesten på Dokkhuset 30. mai.

I samtaler med HBO

Lionhorse har allerede sluppet et par smakebiter fra platen. De er blitt rosende omtalt på flere internasjonale musikkblogger, og andresingelen «Little planet» har vært playlistet på NRK P1.

Ekstra gjevt er det at det amerikanske produksjonsselskapet HBO vurderer å bruke en av sangene fra albumet i en ny tv-serie.

– Vi er en av få kandidater som er kommet gjennom nåløyet og som nå vurderes. Det sier noe om kvaliteten på materialet, sier Lian.

Som debutalbumet er «The Boy and the sun» innspilt hos Lars Lien i Larsville studio i Stugudal.

Skrev 22. juli-sang

– Vi trives veldig godt oppe hos Lars. Det er ålreit å komme seg bort fra byen og leve i musikken døgnet rundt. Vi var der i fem dager, og spilte fra tidlig morgen til sent på kveld. Som forrige gang ble alt spilt inn live, det gir en helt annen energi, og alle låtene er gjort på et eller to takes. Lars er med og spiller både piano, rhodes og trekkspill, sier Lian, som beskriver platen som det beste han noensinne har gjort.

– Helt klart, både låt- og lydmessig. Det er blitt en god produksjon med et ganske mørkt lydbilde og mye fuzzgitarer.

Den største forandringen hos Lionhorse siden sist, er de samfunnsengasjerte tekstene. Mens Lian tidligere skrev mer «fra innsiden», er han nå langt mer opptatt av hva som skjer i verden. Som terroren på Utøya.

– Låten «Drum man» er min beskrivelse av 22. juli. Når det skjedde, prøvde jeg å skrive det av meg i ettertid, men jeg kom aldri i mål med sangen. Plutselig en dag kom den likevel, og da jeg så på kalenderen var det tilfeldigvis på dagen ett år etter terroren. Da fikk jeg frysninger på ryggen. Låttekster er viktig, og har man noe å melde må man gjøre det, og så får folk tolke det slik de vil, sier han.

Miljørock

I andre sanger, som «The Butterfly effect» og «Little planet», ønsker Lian å si noe om miljøsaken.

– Vi ser stadig eksempler på at beslutninger fra toppolitikere går i feil retning, at miljøavtaler gang på gang går i vasken. Da er det opp til enkeltindividet å gjøre det vi kan. Det er bakgrunnen for «The Butterfly effect» – at alle kan bidra til å skape en bedre fremtid for ungene våre. Jeg synes det store bildet er bekymringsfullt.

Da Lionhorse skulle lage musikkvideo til låta, inviterte de over 40 av sine venner, fans og familiemedlemmer til musikkdugnad i studioet hos Norsk Fotofagskole i Ila. Resultatet kan du se øverst i denne saken.

– Det var en ambisiøs idé vi pønsket ut sammen med regissør Terje Trobe, og vi fikk overveldende respons. Jeg synes vi fikk løftet frem teksten i en kul stil og setting som kler lydbildet og bandet, sier Eirik Lian.

«The Boy and the sun» utgis tirsdag 26. mai og feires med konsert i Dokkhuset 30. mai. Conor Patrick, Sturla Larsen (fra 22) og Bård Sande (Texum) er akustiske gjester samme kveld.

- Jeg blitt mer opptatt av å skildre verden rundt meg og viktige problemstillinger knyttet til miljø, krig og terror, sier Eirik Lian i Lionhorse. Tirsdag gir de ut albumet «The Boy and the sun». Fra venstre: Håvard Ophaug (gitar), Eirik Lian (gitar/vokal), Inge Hanshus (trommer) og Mads Saurstrø (bass). Foto: HENRIK FJØRTOFT