Men det finnes heldigvis unntak.

Tidligere har den europeiske kringkastingsunionen valgt å trekke startrekkefølgen i Eurovision-finalen, skriver Aftenposten.no.

Her kan du følge finalen direkte

De siste årene har EBU derimot latt artistene kun å trekke hvilke halvdel i finalen de skal tilhøre. Resten er opp til arrangørene, for å kunne lage et best mulig dramaturgisk TV-show.

Her er Adresseavisens terningkast til Eurovision-låtene

Likevel viser statistikken de siste 30 årene at det lønner seg å starte i siste halvdel av finalen. Aftenposten har gått gjennom samtlige vinnere og sett på deres startrekkefølge siden Bobbysocks vant i 1985. Brorparten av vinnerne har startet fra nr. 18 og utover.

Husker best

- Det har vel noe å gjøre med at seerne har disse låtene friskest i minne. Det er tydelig at det har en psykologisk effekt, sier Morten Thomassen, leder av OGAE Norway (Organisation Générale des Amateurs d'Eurovision).

Sverige, Russland, Italia og Australia nevnes som kveldens fire store favoritter. Hvis startrekkefølgen blir avgjørende, vil seierherren hete enten Russland eller Italia. De to landene starter henholdsvis som nummer 25 og 27.

Sverige derimot, skal ut rett bak Norge, som nummer 10.

- Jeg tror ikke Russland eller Italia griner på nesten over dette, i alle fall bredere enn det vi i Norden gjør. Israel, Sverige og Australia, som alle har utpregete gladpoplåter kommer i samme bolk. Det kan bli en utfordring, Norge har sånn sett en mer unik låt, sier Thomassen.

Svensk unntak

Men det finnes altså unntak. I 1995 vant Secret Garden etter å ha vært på scenen som nummer fem. Året før vant

Paul Harrington and Charlie McGettigan for Irland. De gikk på scenen som nummer 3. Sverige har rekorden. I finalen i Luxenbourg i 1984 var brødrene Herrey´s først ut av alle. Deretter fulgte 18 andre låter. Likevel var det den første låten som fikk flest poeng og Sverige vant.

- Jeg synes måten EBU gjør det på er bra. Vi kunne risikert at vi havnet med to rolige ballader foran oss. Nå får vi låter, både foran og bak oss, som er såpass forskjellig at vi likevel har en god sjanse, sier Thomassen.

Best for showet

Jon Ola Sand, toppsjef for Eurovision i EBU hadde ideelt sett at hele finalerekkefølgen ble satt opp av EBU.

- Vi tar dette skrittvis. Alle TV-show i hele verden lages på denne måten. Du må ha en rekkefølge som er best for showet. Du trekker ikke kapitlene i en bok, sier Sand.

Han viser til at fjorårsvinner Conchita startet som nummer 11.

- Jeg er av den oppfating at låten som vinner, vinner fordi det er den beste låten. Er sangen bra nok, spiller det ingen rolle hvor i rekkefølgen den kommer. Jeg tror også det er bedre for artistene at vi gjør det på denne måten. Det er ikke bra hvis du kommer ut som den tredje balladen i rekken, eller den tredje som har pyro på scenen, sier Sand.