Dan Browns offisielle Facebook-side delte Vidar T. Aunes filmplakat som han hadde laget i anledning den nye Robert Langdon-filmen. Foto: FACEBOOK SKJERMDUMP

- At Dan Brown-siden på Facebook har valgt å dele dette med 6,6 millioner følgere er en fin start på helga, sier 25 år gamle Vidar T. Aune fra Trondheim.

Filmstudenten ved NTNU fikk en svært hyggelig overraskelse på fredag da den offisielle Facebook-siden til den verdenskjente forfatteren Dan Brown delte hans filmplakat med sine følgere.

Delt over 3000 ganger

«Thrilled to share Vidar T. Aune's fantastic fan-made poster for the film INFERNO!» sto det under plakaten til 25-åringen.

Lørdag formiddag har over 23 000 mennesker trykket «Liker» og bildet er også delt over 3000 ganger.

Dan Brown er en amerikansk forfatter som er mest kjent for bøkene om Harvard-professor og symbolekspert Robert Langdon. Han er mest kjent for romanen «Da Vinci-koden» fra 2003. Denne romanen, samt romanen «Engler og demoner» fra 2000, ble etter hvert filmatisert med Tom Hanks i hovedrollen.

Følg Adresseavisen på Instagram

Liker filmene

Den fjerde boken i Robert Langdon-serien, «Inferno», kom ut i 2013, og også denne boka havner på det store lerretet i slutten av 2015. Det er denne filmen trondheimsstudenten har laget sin versjon av. Aune har selv sett de to første filmene, og synes det er en fin tidtrøyte,

- Det er deilig eskapisme, sier han.

Selv om han helst vil satse på en karriere i filmmiljøet, mener han det er en fordel å kunne visualisere sluttproduktet i form av filmplakater, både for sin egen del og i kommunikasjon med samarbeidspartnere.

- Det står at Facebook-siden til Dan Brown er administrert av representanter i forlaget, så hvorvidt det er Dan Brown som står bak utvelgelsen, vet jeg ikke. Uansett er det veldig gøy for en amatørdesigner fra Trondheim å bli lagt merke til i en slik sammenheng, understreker Aune.

Lik adressa.no på Facebook

Følg Adresseavisen på Twitter

- God pr

Han har i om lag to år laget film-, fan- og konseptplakater under navnet Mancat Design på Facebook. 1. mars la han ut sin versjon av filmplakaten til «Inferno», men det var først på torsdag at kommentarene begynte å renne inn.

Plakaten består av tre bilder som Aune har redigert sammen for å lage det endelige visuelle uttrykket. Nå får hans lille hobby god markedsføring.

- For en beskjeden hobbydesigner er jo dette veldig hyggelig, og kan fungere som god promotering.

Vidar Tevasvold Aune fikk en god start på helga da han fikk delt bilde av et hobbyprosjekt til 6,6 millioner på Facebook. Takket være Dan Brown. Foto: privat