Det skjer på Kunstindustrimuseet i Oslo lørdag, der utstillingen «Plateomslag – vinylens comeback» åpnes til tonene av Karin Krog. Hun er nemlig første norske soloartist som slapp LP-plate – «By Myself» i 1964, som naturligvis er utstilt.

– Platecoveret har mye å si, det er et stykke kunst for meg, sier Krog. Hun medgir at til tross for at hun har lagt ut hele katalogen sin elektronisk, lytter hun ikke selv til musikk der.

– Det er noe med å gå i hyllen og lete frem. Det er morsomt at de unge har oppdaget det, sier jazzsangerinnen.

Håndfast ønske

Det ferskeste plateomslaget som vises på Kunstindustrimuseet omslutter «Starfire», det drøyt ukesferske Jaga Jazzist-albumet – som er foreløpig siste verk ut fra designer Martin Kvammes hånd og datamaskin. I tidsspennet mellom disse to tas publikum med på en bred reise i musikkhistorien, men sett fra designernes synspunkt.

– Plateomslagene er et møte mellom høy- og lavkulturen. Det er et hverdagslig kunstobjekt, i et hendig format, som spiller på følelser og sanser. Plateomslagene er broen mellom musikken og lytteren, sier seniorkurator Denise Hagströmer ved Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design.

Utstillingens hoveddel, som viser internasjonale LP-covere i sjangre fra klassisk musikk til punk, står Designmuseum Danmark for. Den norske avdelingen rommer hele 92 omslag og er kuratert av designhistorikeren Hagströmer. Hun sier vinylinteressen har fortsatt å øke bare på de tre årene som er gått siden utstillingen hadde premiere i Danmark.

– Folk vil ha noe mer, noe håndfast og analogt.

Grafisk designhistorie

Om hvordan hun har valgt ut verk til den norske delen, sier hun:

– Mine kriterier er kvaliteten på det visuelle og estetiske uttrykket. Griper det min oppmerksomhet? Er det et bra bilde? sier hun og ser rundt seg blant de hundrevis av plateomslag.

– Dette er grafisk designhistorie, sier kuratoren, som har sørget for så bred representasjon som mulig av omslagskunstnere fra en rekke kreative yrkeskategorier:

Fra Odd Nerdrums maleri til Junipher Greens «Friendship»-skive fra 1971 og et kunstnerknippe fra AK Dolven, Terje Nicolaisens triptyk med fiktive covere og Christopher Nielsen, via covre designet av artister som også er kunstnere – Andrej Nebb, Kim Hiorthøy – til eksempler der musikanten selv som står for omslaget. Sistnevnte er årsak til at Lars Lillo-Stenberg dukker opp med «Suser av gårde»-omslaget fra 1986.

Om den svenske, frem til 2013 London-bosatte designhistorikeren ser noen norske særtrekk?

– På de tidlige omslagene ser jeg en relasjon til den internasjonale scenen. Men det finnes også individuelle uttrykk, særlig blant de nyere der det er mer selvstendighet. Jeg tror sterkt på at geografisk tilhørighet ikke er essensielt, at det er de individuelle særtrekkene som trer frem.

Cashmere Cat og Steinweiss

Plateomslagsballet startet lørdag for inviterte med sang av Karin Krog og musikk av Dj Strangefruit og Bjørn Torske. I stedet for å klippe bånd skal Krog sette stiften ned på en plate og erklære utstillingen for åpnet.

Fra søndag kan alle komme – helt frem til 13. september. Fra Kunstindustrimuseets store hall vil publikum tre inn i utstillingen gjennom en gigantisk «platehyllen» fylt med LP-er, en av dem for øvrig Finn Kalviks.

Der følger man en tidslinje langs ytterveggene, mens tematiske grupperinger av LP-omslag fra 1940-årene og frem til i dag henger fra taket – der man ser covere inspirert av alt fra animalisme og renessanse til drømmevisjoner og reiser i tid og rom.

Plateomslagene får selskap av platespiller av ymse årganger, så vel som store fotografier av både amerikanske Alex Steinweiss, som bragte plateomslaget fra brun emballasje til kunstuttrykk i 1938, til dagens unge skivesnurrehelt DJ Cashmere Cat.

Ulver i klammeri med Røde Kors

Det norske eksperimentelle bandet Ulvers særegne plateomslag til «Blood Inside» (2005), designet av Trine + Kim, er viet plass alene på en vegg. Det er like rødt, hvitt og kors-preget som tekstene bar bud om – og førte til at plateselskapet fikk Røde Kors på tråden.

– Man måtte snu om på fargene ved neste opptrykk, så korset ikke var rødt, minnes Ulver-sjef Kristoffer Rygg, som sier at tittelen definerte fargeestetikken.

– Plateomslag og vinyl er viktig, de definerer det taktile i å forholde seg til musikk. Man får ikke samme totale følelse digitalt. Dagens reutgivelser er blitt store, dyre, flotte produksjoner som jeg tror er en reaksjon på det voldsomme fokuset som har vært på lyd alene, sier Rygg.

Karin Krog første norske

En svensk fotograf tok bildet som pryder den første norske solo-LP-platen som ble utgitt. Nils Edström tok bildet av Karin Krog da hun sang på en jazzklubb i Stockholm, mens Chris White sto for coverdesignen av «By Myself».

Den ble utgitt i 1964, året etter Norges aller første LP-utgivelse, som var «Metropol: Jazz Sounds from Norway» fra 1963, der Krog også var med.

– Jeg hadde Rolv Wesenlund som produsent! minnes Karin Krog, som påpeker at den norske komikeren spilte klarinett og likte jazz.

Utstillingen er et eldorado for musikk- og designinteresserte med hundrevis av utstilte LP-omslag. Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix
Jaga Jazzists ferske album «Starfire» er også representert i utstillingen – i form av en video som viser den interaktive effekten som Martin Kvamme har designet. Foto: Handout
Karin Krog-utgivelsen «By Myself» fra 1964 regnes som det første norske LP-omslaget, designet av Chris White og med foto av Nils Edström. Foto: Therese Husby / Kunstindustrimuseet
DeLillos-debuten «Suser av gårde» fra 1986 har coverdesign av Lars Lillo-Stenberg. Foto: Therese Husby / Kunstindustrimuseet
Ulver-skiven «Blood Inside», designet i 2005 av Trine + Kim, fikk bandet i trøbbel med Røde Kors for symbolbruken – og er å se på utstillingen. Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix
Andy Warhols legendariske banan til «The Velvet Underground and Nico»-utgivelsen fra 1967 fra den internasjonale delen av utstillingen. Foto: Pernille Klemp / Kunstindustrimuseet