- Innlegget er overdrevet slik jeg ser det. Trønderpublikummet er verken verre eller bedre enn andre steder. Det var god stemning under Mark Knopfler-konserten og publikum responderte bra på det som skjedde på scenen, sier Jarle Larsen.

Han er leder i «Mark Knopfler fanklubb Norge», og har den siste uka vært på fire Knopfler-konserter i henholdsvis Oslo, Bergen, Stavanger og nå sist fredag på Sverresborg arena i Trondheim.

- Jeg sto helt fremst, og det er alltid best når man vil konsentrere seg om musikken. Jo lenger fremme, jo mer seriøse er publikum, sier Larsen.

LES PÅ PLUSS: Sverresborg vant alle konserthjertene

- Fulle trøndere ødela

I dagens Snakk ut-innlegg i Adresseavisen skriver Anton Larsen at «fulle middelaldrende trøndere som gjennom hele konserten enten ropte til hverandre (ofte med ryggen til scenen), prøvde å dytte seg fram, snakket i telefonen (seriøst) eller sang «Olé, olé, olé» ødela det som ellers ville ha vært en fantastisk konsert.»

I en uhøytidelig undersøkelse adressa.no har gjort med nesten 1500 leserne, (i skrivende stund), sier 51 prosent at trøndere er dårlige konsertgjengere. 29 prosent svarer at de som absolutt må snakke under konsert må holde seg bakerst. 11 prosent mener at det må være lov å snakke under en konsert, og 10 prosent mener trøndere ikke er dårlige konsertgjengere. I debatten under innlegget er de aller fleste enige med Anton Larsen.

Jarle Larsen har vært på utallige konserter i både inn- og utland, og opplever ikke at trønderpublikummet skiller seg ut.

- Det å synge «Olé, olé, olé» er ingen fyllegreie. Det er noe vi fanklubben bevisst setter i gang, og stammer fra Dire Straits-tiden. Hvis Mark gidder, pleier han å improvisere over ropene våre. Vi prøvde i Oslo, men fikk det ikke til. Trondheimskonserten var den eneste konserten i Norge som han faktisk gjorde det på. Noe som igjen tyder på at han likte seg der, sier fanklubblederen.

LES PÅ PLUSS: Anmeldelse av Roxette på Sverresborg

LES PÅ PLUSS: Anmeldelse av Mark Knopfler på Sverresborg

- Aldri mer konsert i Trondheim

«Jeg har aldri før i mitt liv vær mer flau over å være trønder enn på konsert med Mark Knopfler. Det som kommer nærmest er konserten til Steve Harley (2011 tror jeg), som også var i Trondheim. Den artet seg svært likt. Det er rett og slett respektløst overfor artisten og flaut og plagsomt for dem som faktisk vil høre på konserten. Mark Knopfler var meget god, men jeg skal aldri mer på konsert i Trondheim. Det er rett og slett ikke verd det,» skriver Anton Larsen videre i innlegget sitt.

Han antyder også at grunnen til at de største artistene styrer unna Trondheim er stemningen blant det trønderske publikum.

- Det tror jeg ingenting på. At for eksempel Springsteen ikke kommer til Trondheim er ikke fordi han har hørt at det skravles på konserter her. Om artistene kommer handler om arena, arrangørkompetanse og penger, sier Per Tronsaune.

Han er arrangementssjef i Olavsfestdagene og har også jobbet med flere andre festivaler og konserter. I tillegg reiser han rundt på festivaler som publikummer hvert år.

- Det er det samme overalt. Folk har ulike forventninger når de går på konsert. Noen er ute etter en sosial opplevelse, mens andre er mest opptatt av musikken og kulturen i det. Jeg forstår at det er irriterende at det skravles mye, spesielt under en konsert der musikken er rolig og skjør. På den andre siden er man ikke på et bibliotek heller. Om det spilles rock'n roll kan man ikke forvente den totale tystnad, sier Tronsaune.

Han oppfordrer likevel alle konsertgjengere om å vise respekt for musikken, artistene og andre publikummere når man er på konsert.

- Folk er folk

At det trønderske publikummet er verre enn andre, avviser han totalt.

- Folk er folk. Jeg opplever ikke trønderne som annerledes enn andre.

Han mener små grep kan gjøres av arrangørene for å skape den stemningen som ønskes blant publikummere. Blant annet skravles det mer på en konsert der publikum står, enn der de sitter.

- I tillegg kan folk snakkes til - for det meste. At trønderne er et bråkete publikum er oppsummeringen etter konserthelga på Sverresborg skjønner jeg ikke. Oppsummeringen bør være: «Dette var en kanonsuksess. Tusen takk», sier Tronsaune.

Han understreker at han selv ikke var til stede under Knopfler-konserten, men har pratet med mange som var der, og uttaler seg på bakgrunn av tidligere konserter han både har arrangert og vært på.

Festkulturen står sterkt

Kulturjournalist og kommentator i Adresseavisen, Terje Eidsvåg, synes det trønderske publikummet har blitt bedre de siste årene, men at de fortsatt er preget av at festkulturen står sterkere enn konsertkulturen.

- Trøndelag er nok ikke verre enn alle andre steder. Vi ligner på steder i inn- og utland med beslektet festkultur, særlig forbundet med helg. Det er stor forskjell å være på konsert med noen tusen trøndere en torsdag og en fredag, for eksempel, sier Eidsvåg.

Han tror konsertene for mange blir en anledning for fest, til å treffe folk og prate.

- Når festkultur og konsertkultur møtes er det derfor noen typer musikk som tåler det langt bedre enn andre. For eksempel kan Susanne Sundfør drukne i skrål på Pstereo, Sondre Lerche under Olavsfestdagene eller Steve Earle med akustisk gitar en lørdag på klubb i Trondheim. Det er lett å skjønne at de som har kommet mest for musikken blir irritert på det.

Han tror det å arrangere flere konserter, slik at publikum blir mer vante til å dra på konsert vil hjelpe.

- Kanskje over tid prøve å bygge mer på fankultur og litt mindre på festkultur i booking, timing og sjanger, sier han.

Jarle Larsen er leder i «Mark Knopflers fanklubb Norge». Han mener trønderpublikummet gjorde en god innsats under fredagens konsert på Sverresborg. Foto: Lina Leth-Olsen
Per Tronsaune er arrangementssjef i Olavsfestdagene, og mener publikum er like uansett hvor man er. Foto: Glen Musk, ADRESSEAVISEN
Kulturjournalist og kommentator i Adresseavisen, Terje Eidsvåg, synes det trønderske publikummet har blitt bedre de siste årene, men at de fortsatt er preget av at festkulturen står sterkere enn konsertkulturen. Foto: KIM NYGÅRD