Strømmekrigen har rast en stund, men det var ikke før i går kveld at den største supermakten kom på banen.

Apples strømmetjeneste Apple Music er spådd å bli en genuin gamechanger for den globale musikkindustrien. Særlig i Skandinavia, men etter hvert også i USA og store deler av Europa, er strømming riktignok stort allerede - men det er fortsatt enorme markeder der salg av fysisk musikk og mp3-versjoner fortsatt er betydelig større.

Apple har gjort elendige forsøk de siste årene på å friske opp iTunes med sosiale funksjoner (noen som husker Ping?) og light-strømming (noen som brukte iTunes Radio?), det har resultert i et program som har havnet mer og mer i bakleksa. Den største skepsisen min overfor Apple Music har bakgrunn i dette - skjønner Apple i det hele tatt hva en strømmetjenestebruker i 2015 trenger og krever? Apple Music er basert på den tidligere tjenesten Beats Music (en tjenesten jeg ikke har testet), som Apple kjøpte i fjor, så de starter ikke helt på bar bakke. Første gang du logger deg inn, får du spørsmål om hvilke sjangre og artister du liker, elsker og ikke liker. Dette danner grunnlaget for personaliserte anbefalinger - anbefalinger som presumptivt blir enda mer presise jo mer du lytter på musikk via tjenesten.

Og jo da, de personifiserte spillelistene og albumanbefalingene under fanen «For deg» treffer godt (Når jeg skriver dette har de blant annet gitt meg spillelistene «Motown Goes Disco», «Inspired by Joni Mitchell» og «Experimental Giants of the 90's», gode lister med god spredning jeg kunne tenkt meg å høre på). Når det er sagt er de bedre på å finne ting jeg har hørt og liker, enn å utfordre med nye og ukjente ting. Apple skryter av å ha 300 «eksperter» som setter opp spillelistene - jeg er skeptisk, hvem er de? Likevel bærer Apple Musics spillelister litt mer preg av å være skapt av menneskehånd enn av algoritmer (noe særlig Spotify sliter med).

Innholdet i Apple Music er fordelt under seks kategorier. «For deg» er én, så har du «Nytt», som ligner mye både på inngangssiden på iTunes Store og hos konkurrenten Wimp/Tidal og Spotify. Her finner du nye utgivelser, spillelister fordelt på sjanger og stemninger, videoer med mere. Helt greit, men litt mindre edgy og på hugget enn nyhetssidene til Spotify og Wimp/Tidal. «Radio»-kategorien domineres av sendingene fra smaksskapende Djs i Beats 1, mens «Connect»-funksjonen er ment å være et kommunikasjonsmiddel mellom artister og toneangivende medier som Pitchfork og NME på den ene siden, og oss lyttere på den andre. Foreløpig er det tynn suppe, og den delen med mest uutnyttet potensial. Her henger Spotify også godt med på utviklingen med sitt kommende «Spotify Originals»-konsept, mens Wimp og Tidal har profilert seg på eksklusivitet en god stund. «Min musikk»-katergorien inneholder dine tidligere iTunes-kjøp samt gamle og nye spillelister. Tjenesten snakker med iTunes-biblioteket ditt og spiller av både fra disk og sky (selv om det er forvirrende å vite hva som er hva).

Førsteinntrykket er at Apple Music er en stor og robust tjeneste, som overrasker positivt med mye og nokså godt kuratert innhold. Den negative overraskelsen er at den er uvanlig rotete og lite intuitiv til Apple-produkt å være, i alt fra oppbygning til design. Det er MYE innhold her, men gjemt bort i kriker og kroker av tjenesten. Du må regne med å hoppe mye mellom de ulike kategoriene, og du vil ofte ikke skjønne hvor du er. Det kanskje aller mest irriterende med hele tjenesten, er at du ikke kan klikke direkte på et artist- eller albumnavn i en spilleliste og bli tatt rett dit - men må gå omvei via søkefelt. Håpløst tungvint. Noe valg for lydkvalitet finnes heller ikke. Her må man enn så lenge bare lete, teste, prøve og feile - så spørs det om du rekker å bli komfortabel i løpet av den tre måneder lange gratisperioden.

Pris, ja. Her har Apple Music et stor fortrinn, selv om den ikke har gratisversjon som Spotify. Et ordinært abonnement vil koste 99 kroner i måneden, som hos konkurrentene. Men Apple Music tilbyr samtidig et familieabonnement på 149 kroner, som i praksis betyr at seks personer kan strømme samtidig fra samme abonnement. Helt sikkert tungen på vektskålen for mange når de skal velge strømmetjeneste.

Godt vant med gode strømmetjenester som vi er, er det vanskelig å bli slått i bakken av Apple Music. Samtidig er den bedre enn jeg hadde fryktet, med litt tilvenning og finjustering vil den kunne dekke de fleste av behovene Spotify og Tidal sørger for i dag. Apple Music har en direktelinje inn til 850 millioner iOS-brukere, og kommer også for Android (Spotify har ca 80 millioner brukere i dag), en svært stor andel av dem i markeder der andre strømmetjenester ennå ikke har fått fotfeste. Ettersom tjenesten fungerer tilfredsstillende på de fleste områder, kommer den nærmest uunngåelig til å bli en gigant.

Så, er den en «Spotify-dödare»? Apple Music tar nok i første omgang livet av Apples egen iTunes Store (musikken i Apple Music mangler til og med kjøpsknapp). Men det er vanskelig å se for seg noe annet enn at tjenesten vil dominere i nye strømmemarkeder, så vil tiden vise om konkurrentene trenger å frykte for sin posisjon i de som allerede er etablert.

Bør du og jeg flytte strømmepengene våre over til Apple først som sist? Ikke dersom det ikke er viktig for deg å være på «vinenrlaget», det aller meste Apple Music har, har konkurrentene hatt en stund allerede. Ellers spørs hvem du er. For feinschmeckere som vet hva de vil ha og hva de vil høre, er Wimp/Tidal fortsatt best på lydkvalitet og dyptpløyende merinnhold, mens Spotify fortsatt er best på smidig, intuitiv brukervennlighet og det sosiale aspektet.

Men Apple Music er gode på mye, og med en potensiell kundekrets på 850 millioner i ryggen, kommer tjenesten til å bli et tog det er vanskelig å stoppe.

Kjent design: Apple Musics kategori for nyheter minner både om iTunes Store og introsiden til konkurrenten Wimp. Foto: Skjermdump
Personlige anbefalinger: Skreddersydde lister for deg er ikke noe nytt i strømmetjenestene, men Apple Music virker å treffe godt med sine anbefalinger. Artikkelforfatteren er i alle fall godt fornøyd med disse tre. Foto: Skjermdump