Han har laget et av årets hittil fineste album, og torsdag på Roskilde viste Joshua Tilman alias Father John Misty at han også er i ferd med å etablere seg som en av rockens sterkeste scenepersonligheter.

Det blir mye hår og skjegg på scenen når den gamle trommeslageren fra Fleet Foxes entrer podiet med sitt band med tittellåten fra årets album «I Love You Honeybear». De har base fra americana-siden av rocken, men har et bra spenn innenfor sitt enkle rockeformat. Fra innsmigrende soul i «When You're Smiling And Astride Me» til total rockutblåsning i avslutningslåten «The Ideal Husband».

Bandet er bra, men det er Joshua Tillman selv det dreier seg om. Han har full kontroll med det meste, og har rom for både innøvde moves og kommentarer og spontane innfall. Mindre elegante moves ledsages gjerne av selvorinske breskrivelser som «som en lavbudsjetts Bono» eller «som en hvit kvinne på cruise etter for mye Chardonnay» om egne danseferdigheter.

Med dramatisk kroppsbeherskelse og elegant vidd verdig en ung Jim Morrison, sjarmerte han publikum i senk, og heldigvis har han låter som matcher den cocky scenesjarmen.

I løpet av en times sett rakk han ikke alle høydepunktene fra årets album, og mange publikummere fikk noe av opplevelsen ødelagt av kaotiske forhold i et mildt sagt overfylt telt. Men vi som klarte å tilkjempe oss en plass foran scenen fikk en av årets konsertopplevelser.

Høydepunktet? Nedtonede «Bored In The USA», introdusert som «This is a massive hit in the US. It's called «Freebird» ...

Father John Misty blir garantert et høydepunkt på årets Øyafestival.

Anmeldt av OLE JACOB HOEL