Temaet forårets Olavsfestdager er tid. Åpningsdagen belyser tematikken på forskjellige måter. Festivalen gir gratis anledning til å få med seg deler av den britiske komponisten Jem Finers «Longplayer 1000 år»(Erkebispegården til og med lørdag). Verket ble satt i gang 1. januar 2000 og skal avspilles fram til 31. desember 2999, uten å gjenta seg selv, i en liten evighet.

Jem Finer selv skal i ettermiddag foredra om verket og prosjektet i Trondheim Kunstmuseum kl. 16. En litt annen setting for samtidskomponisten enn hans første musikalske besøk i Trondheim, i et fullpakket Studentersamfundet som banjospiller og komponist i The Pogues i 1988.

Festivalens filmprogram starter på et nivå det skal godt gjøres å toppe. Den chilenske regissøren Patricio Guzmans «Lysets nostalgi»(Prinsen kino kl. 17) er en av de mest uforlignelige dokumentarfilmene fra de siste fem åra.

Fabulerende, poetisk og med lavmælt fortellerstemme kombinerer filmen to perspektiv på Atacama-ørkenen i Chile: Et sted astronomer trekkes til for unikt utsyn til verdensrommet og et sted eldre kvinner leter etter rester av sine kjære som forsvant under Pinochet-regimet. Tiden leger ikke alle sår.

Åpningskonsert er en krevende øvelse på en festival som Olavsfestdagene. Nytt verk av trondheimsbaserte Ståle Kleiberg, spesialskrevet mot festivalens tema, gir forventninger og fallhøyde. Det er både fordel og risiko i at publikum ikke vet hva vi får. Derfor blir det spennende å høre hvordan «Mass For Modern Man»(Nidarosdomen kl. 19) forløper.