Da den sju timer lange oppsetningen «The Veil of The Temple» startet klokken 22.30 lørdag kveld, var Nidarosdomen fullsatt. Arrangøren hadde solgt 650 billetter.

Se bildegalleri fra konsertens første timer ved å bla i bildene øverst i saken.

- Vi kunne ikke selge mer fordi produksjonen er så omfattende, uttalte Jens Storli like før maratonkonserten startet.

Snart ville manns- og damekor veksle på å synge, mens bass- og tenorsolister delte på oppmerksomheten fra midten av rommet. Kirketjenere med røkelse fylte Domen med søt lukt der de gikk mellom publikummere som sto og lå på det harde gulvet.

I 06-tiden ble det hele avsluttet med at alle gikk ut av Domen på Vestveggen. Ute i sola sto korene og sang en hyllest til livet og lyset.

Før alt dette hadde regissør og prosjektleder informert om at hele Domen ville bli tatt i bruk under konserten og at publikum kunne bevege seg fritt.

- Hippiefestival og gudstjeneste

Dette var også intensjonen til avdøde Sir John Tavener, mannen bak verket fra 2002. Under prøvene før konserten uttalte regissør Thomas Guthrie at Tavener ville ha elsket å se sitt livsverk bli fremført i en katedral.

- Dette er den største oppsetningen så langt, og bygningen er fantastisk. Det er rett og slett det perfekte stedet for dette stykket, sa Guthrie til Adresseavisen fredag (krever innlogging).

Den oppfatningen deler Tomm Kristiansen. NRK-journalisten og forfatteren, som har ledet vestfrontmøtet under Olavsfestdagene, var til stede da konserten hadde vart i noen timer natt til søndag.

- Denne katedralen er som skapt for noe så svært. Du har forskjellige kor og et orgel som det blir mer og mer fres over. Det er som en blanding av hippiefestival og gudstjeneste, sier han, og sikter til den relativt frie bruken av kirkerommet.

Lå på gulvet og lukket øynene

En del av publikummerne valgte å sitte på stolene langs veggene mens kor og solister vekslet på å synge. Mange vandret rundt som for å suge til seg de mange inntrykkene, mens andre la seg ned på kirkegulvet med en bok eller bare for å lukke øynene.

Regissør Guthrie sier at stykket går gjennom ulike sykluser, der kraften kommer i bølger som stadig bygger seg opp før daggry. Ifølge ham handler Taveners oppsetning om å bringe ulike grupper sammen, på tvers av kulturer og religioner.

- Tavener var ikke ute etter å imponere. Konserten skal trenge inn i sinnet, sier Eivind Skeie.

Salmeforfatteren, som har skrevet teksten til søndagens familiemesse «Barn i guds tid», var også til stede i Nidarosdomen. Han trekker paralleller til ortodokse gudstjenester når han blir bedt om å beskrive konserten.

- Intens vuggesang

- Jeg har vært på mange ortodokse gudstjenester i Egypt som ofte varer i tre-fire timer. Man søker en form for gjentakelse, hvor det går sakte fremover og i sirkel. Det blir som en intens vuggesang.

At Sting-konsertens 6000 billetter ville bli utsolgt var gitt. Det som kanskje var mer overraskende var pågangen til «The Veil of The Temple». Tomm Kristiansen mener dette viser at grepet til arrangøren har vært vellykket.

- Dette er hovedverket til Olavsfestdagene, hvilket betyr at direktør Petter Myhr har tatt et grep hvor det sakrale, og det som handler om etikk og livssyn, blir det mest spennende.

- Det blir som en intens vuggesang, mener salmeforfatter Eivind Skeie om konserten i Nidarosdomen. Foto: Joakim Slettebak Wangen
Journalist og forfatter Tomm Kristiansen mener direktør Petter Myhr lyktes ved å sette det sakrale i sentrum med Olavsfestdagenes hovedverk. Foto: Joakim Slettebak Wangen