Fram til «Wall-E»(2008) og «Up»(2009) kombinerte USAs ledende animasjonsfilmselskap Pixar innovasjon, originalitet

og kvalitet til en gullalder for animasjonsfilm på kino. De har produsert severdig familiefilm etterpå også, men flere av de siste filmene deres har framstått mer som forsøk på å lage film de tror folk vil ha, snarere enn banebrytende film folk ikke visste de ville ha.

Med «Innsiden Ut» er Pixar tilbake med en film som er mer original i fortellermåte og univers enn det meste som vises på kino. Samtidig er den en bred, morsom og rørende film som svært mange vil kjenne seg igjen i, når de først kommer på innsiden av den.

I solid dubbet norsk versjon (originalen er enda litt bedre) har filmen fått 6-årsgrense, og man bør neppe være mye yngre for å bli med på følelsesferden inne i hodet på 11-årige Riley. Ved filmens start opplever hun at familien flytter fra trygge omgivelser i en by Midtvesten

i USA til store, ukjente San Francisco, hvor alt fra pizza til aktiviteter er helt annerledes.

Amerikansk film generelt, men også animert familiefilm, har de siste åra fått kritikk for mangel kvinner og jenter i

gode hovedroller. Ved verdenspremieren i Cannes i sommer

sa regissør Pete Docter, mest kjent for «Up» og «Monsterbedriften», at han ble inspirert til «Innsiden Ut» av sin 9-årige datter. Da hun plutselig ble mer reservert, mindre energisk, lurte han på hva som foregikk i hodet hennes. Det er en god inngang til filmen.

Les anmeldelsen av Pixars «Monsteruniversitetet»

Les Adressas anmeldelse av «Monsterbedriften»

Det meste av handlingen i «Innsiden Ut» foregår altså i hodet, tankene og følelsene til

ei jente som går fra å være energisk og aktiv, til plutselig å bli mer innadvendt og lei seg. Filmen er boblende visualisert, i leken 3D, men den tar altså for seg vonde og såre følelser, med humor og action som drahjelp.

På raffinert vis veksler filmen mellom det vesle Riley ser,

opplever og gjør, og hennes indre liv, som viser seg å være en verden for seg selv. Der møter

vi filmens egentlige hovedpersoner: Sorg, Glede, Frykt og Sinne kjemper om å styre følelsene til jenta og skape gode og dårlige minner.

Boblende fortellerkraft og herlig visualisering av tanker, følelser og hukommelse, også i skildring av voksne, gjør filmen omtrent like egnet for foreldre som barn. Med unntak av dem som er for små til å henge med i filmens indre reise med Sorg og Glede, kan filmen anbefales for de fleste. En dristig, god og bred kvalitetsfilm som både gir underholdning og noe å tenke på.

I ekte Disney-ånd ledsages filmen av en kortfilm som oppvarming. James Ford Murphys «Lava» er også en perle, egnet til å etterlate publikum med et varmt smil.

I en tid hvor mye av det som serveres av familiefilm med briller framstår som litt forutsigbare forsøk på å utnytte tidligere slagere, er «Innsiden Ut» et befriende eksempel på dristighet og kvalitet, som fortjener å belønnes.

Inni en 11-åring: Frykt, Sorg, Glede, Avsky og Sinne forsøker å styre 11-årige Riley i «Innsiden Ut», den beste Pixar-filmen på mange år, ifølge vår anmelder. Foto: Pixar