Årets beste film om elektronisk dansemusikk og livet som ung, lovende DJ går fortsatt på kino. Mia Hansen-Løves franske «Eden» gir en moderne europeisk filmkunst-tilnærming til dans, musikk og dop, med melankolsk bunn.

Til sammenligning blir Max Josephs amerikanske spillefilmdebut en slags DJ-variant av «Entourage», eller Avicii-utgaven av «Saturday Night Fever» for den saks skyld. Den utspiller seg i forstedene til Los Angeles. Sånn sett er det fristende å se den som en hvit, lavere middelklasseparallell til «Straight Outta Compton» med en kameratgjeng som lever for fest, dans og dop.

Zac Efron spiller hovedrollen som den 23-årige DJ-en Cole Carter. Ved filmens start sier han noe sånt som at det som trengs for å slå gjennom som DJ er: «En laptop, litt talent og én låt». Etter modell fra et utall amerikanske ungdomsfilmer blir «We Are Your Friends» en film om hans vei til å finne sin låt, med dametrøbbel, venner, festing og musikk som ingredienser på veien.

Bortsett fra at hovedpersonene er litt eldre enn i ungdomsfilmer flest, er «We Are Your Friends» en relativt ok film i sjangeren. Musikkultur og miljø gir tidsriktig smak. Wes Bentley gjør ganske bra figur som DJ-stjerne og en slags dansemusikkens Wolverine, med en kjæreste vår mann selvsagt ikke får øynene fra.

Som amerikansk spillefilmdebutant etter eget manus, viser Max Joseph flere solide sider, selv om filmen ikke går langt nok inn i musikken og menneskene til at den blir stort mer enn ok. Forsøket på å blande inn sosialt drama, med sleipe dressmenn i eiendomsbransjen som gjør raske penger på å kynisk utnytte andres nød gir filmen mer bagasje enn den godt klarer bære.

Det solfylte, bittersøte dramaet om en ung DJ og hans entourage, er mer vellykket, interessant og severdig enn «Entourage»-filmen. I likhet med den sliter «We Are Your Friends» med kvinnesyn og kvinneroller, men moralen her er om ikke annet at det er bedre med redelig arbeid og eget uttrykk enn å leve på andres nød eller suksess.

Zac i bua: Zac Efron(t.h) og Wes Bentley skrur seg inn mot 128 beats i minuttet i DJ-dramaet «We Are Your Friends». Foto: Tony Rivetti jr. SMPSP