- Trondheim trenger det løftet som et nytt kulturhus vil gi, skriver Senterpartiets Ola Borten Moe og Marte Løvik i et innlegg i Adresseavisen onsdag.

De to nevner store satsinger i Stjørdal og Oslo som eksempler til etterfølgelse og mener Trondheim mangler tilsvarende ambisjoner når det gjelder kultur- og byutvikling.

- Trondheim fikk Olavshallen og Trøndelag Teater for tjue til tretti år siden, men i lang tid har byen vært helt fraværende på dette området. Det er forstemmende at kulturperspektivet ikke blir tatt med i diskusjonen om byutviklingen, sier Borten Moe til Adresseavisen.

Han og Løvik skriver at Trondheim må sikre seg ei tomt til et nytt kulturhus.

LES OGSÅ: Vil ha kulturhus på Nyhavna

Konserthus på Brattøra?

- Går dere inn for å bygge et nytt konserthus på Brattøra?

- Vi nevner ikke Brattøra direkte, men det er mange argumenter mot å bygge ut Olavshallen der den ligger. Området gjør det omtrent umulig å etablere utearealer rundt Olavshallen, og en utbygging byr på store byggetekniske og byantikvariske problemer. Vi går inn for å bygge et nytt kulturhus med plass til flere aktiviteter et annet sted i sentrum. Spørsmålet er om Brattøra kan anses som en del av sentrum eller om et kulturhus med allsidig aktivitet kan føre til at Brattøra blir en del av sentrum. I dag er området temmelig dødt utenfor arbeidstid, men godsterminalen skal bort, og det gir muligheter.

Tidligere har arkitekt Ole Wiig foreslått at det bygges et nytt konserthus på Nyhavna. Ola Borten Moe sier kommunen må være åpen for å tenke nytt.

LES OGSÅ: Politikerne må kjappe seg

Frykter høye leiepriser

Monica Stendahl Rokne, produsent i Cirka Teater, er enig i at kultursektoren er viktig når bydeler skal utvikles, men hun er redd for at det kan skje på en måte som presser de skapende kulturaktørene bort.

- På Nyhavna, der Cirka Teater har holdt til i mange år, er vi omtrent femti kulturaktører som nyter godt av svært lav husleie fordi vi holder til i lokaler som ingen andre vil ha. Når bydelen skal utvikles, er det fare for at leieprisene går opp, slik at arealene for den produserende kulturaktiviteten forsvinner, sier Rokne.

LES OGSÅ: Kulturdebatt på Byscenen

Hun snakker om den såkalte gentrifiseringen, en effekt som gjør seg gjeldende i større byer i en rekke land: Bydeler med lave leiepriser tiltrekker seg gjerne kunstnere og andre kreative personer. Dermed blir bydelen attraktiv og boligprisene går opp – slik at kunstnerne må flytte.

Trondheim må vise vei

- Vil du at havneområdene skal bevares slik de er?

- Nei, er du gal? Det er klart byen må utvikle seg, og vi trenger fortetting. Men samtidig må man se verdien av den aktiviteten som befinner seg i de bydelene som skal utvikles. På Nyhavna er dette fullt mulig. Bydelen er full av lokaler som er verneverdige krigsminner og som egner seg godt for skapende kulturvirksomhet. Her må Trondheim gå en annen vei enn det som har vært vanlig i andre byer. Jeg opplever at Trondheim havn har vært opptatt av å bevare gode leieforhold. Nå må politikerne ta stilling til hvilken utvikling de ønsker.

Rokne er også bekymret for at økt bruk av kulturbudsjettene til etablerte etablerte kulturinstitusjoner og prestisjetunge kulturbygg fører til at det blir mindre igjen til produksjon av kultur.

Nyhavna blir undersøkt

Hun forteller at kommende vår inngår Cirka Teater et samarbeid med Fakultet for arkitektur og billedkunst ved NTNU. Masterstudenter i arkitektur skal bruke semesteret på å undersøke hvilke byutviklingsmuligheter som finnes på Nyhavna fra et kulturperspektiv.

- Når sentrumsnære bydeler blir utviklet og blir mer attraktive, er det naturlig at verdien på eiendommene går opp. Men fellesskapet kan være med på å gi tilskudd til ulike aktiviteter. I en by som Trondheim vil det dessuten alltid finnes rimelige lokaler man kan leie, sier Borten Moe.

Han retter ikke bare kritikken mot sine politikerkolleger, men mener at hvis kultursektoren skal bli mer sentral i byutviklingen, må også kulturinstitusjonene bli flinkere til å synliggjøre hvilke behov de har.