Den 13. september 1985 ble en mustasjeprydet liten rørlegger kledd i rødt. Bare minutter senere dukket hans grønnkledde lillebror opp. Lite visste vel den unge og ukjente programmereren Shigeru Miyamoto da, at han var blitt pappa til det som skulle bli en av underholdningsbransjens mest kjente og mest elskede figurer.

Les også: - La elevene spille i timene

Les også: Super-duper-super-Mario

Norge måtte vente i over to år

Den 13. september så spillet «Super Mario Bros.» dagens lys for første gang i Japan på spillkonsollen NES ( Nintendo Entertainment System). Måneden etter dukket det opp i USA, mens her i Europa måtte vi vente helt til 15. mai 1987 før Mario gjorde sin entre.

«Super Mario Bros.» solgt til slutt over 40 millioner eksemplarer.

Les også: På kjente stier igjen

Les også: Hjemmeseier

En øyeblikkelig hit

Mario ble et øyeblikkelig hit både i Japan, Nord-Amerika og Europa. I årene som fulgte forberedet Miyamoto og Nintendo ytterligere i spillene «Super Mario Bros. 2», «Super Mario Bros. 3» og «Super Mario World». Alle disse foregikk på et 2D-plan og var selve oppskriften for hvordan man laget det som gjerne kalles et sidescrollende plattformspill.

Full 3D

I 1996 klarte Nintendo som en av de aller første spillselskapene å ta mediet ut i full 3D. Med «Super Mario 64» og «The Legend of Zelda: Ocarina of Time» var Nintendo med Miyamoto i spissen pionerer i det å lage fargerik og levende 3D-verdener i spillformat. Nok en gang så kom Europa i bakerste rekke. «Super Mario 64» kom ikke hit før nesten ett år etter Japan og USA.

30 år

På dette tidspunktet var Mario allerede allemannseie og en verdenskjent figur som kunne konkurrere i popularitet med selveste Disney. Nintendo visste at de satt på en gullgruve og oppturen har fortsatt til den dag i dag med titler som «Super Mario Galaxy» og «Super Mario 3D Land». I disse dager så gir Nintendo ut spillet «Super Mario Maker» som feirer 30-årsdagen med å la publikum selv lage sine egne Mario-baner med grafikk som spenner fra den du fant i det aller første spillet i 1985 til dagens høyoppløselige 3D-figurer.

Gratulerer med dagen, Mario!