Profilerte stillinger

Otto Homlung:

Hamsun? Nei takk!

Teatersjef Otto Homlung ved Trøndelag Teater stiller seg kritisk til feiringen av forfatteren Knut Hamsun på grunn av hans nazisympatier, og erklærer teatret for hamsunfri sone i jubileumsåret.

VEGARD ENLID, HEIDI OLIV WOLLAMO og KJERSTI NIPEN
Publisert: 12.01.2009 kl. 13:11
Endret: 12.01.2009 kl. 20:15

Otto Homlung er fast gjesteskribent i Adresseavisens spalte «På den annen side», og i mandagens spalte tok han et oppgjør med den forestående feiringen av at det er 150 år siden Knut Hamsun ble født.

I spalten setter han spørsmålstegn ved om vi kan frigjøre kunsten fra kunstneren, og om hvorvidt man kan skille en hyllest av ordkunstneren Hamsun og en hyllest av nazisten Hamsun.

LES HELE INNLEGGET: Feiringen av en nazist

«De mørkebrune vinder synger i Hamsuns benpiper, og dette får vi værsågod finne oss i å jubilere for når jubilanten heter Hamsun», skriver Homlung i innlegget, og fortsetter:

«Før man tar stilling til Hamsunjubileet kunne man jo lese dikterens nekrolog over Hitler. Hvis man etter det fortsatt med god smak i munnen vil feire jubileet, så er det bare å hive seg med på festlighetene.»

- Hans grunnleggende menneskesyn er vanskelig, og Hamsun skrev litteratur jeg personlig har problemer med. Jeg vil at litteratur skal ha et mer humanistisk menneskesyn enn hva Hamsun representerer - selv om jeg også var forført av Hamsun og språket hans i yngre dager, utdyper Otto Homlung til adressa.no.

Da han tok teatersjefjobben ved Trøndelag Teater, uttrykte han nettopp et humanistisk menneskesyn som en av grunnpilarene for arbeidet. I går presenterte Homlung høstens første Hovedscene-satsing på Trøndelag Teater, en dramatisering av John Steinbecks klassiker «Om mus og menn».

- Steinbeck er en humanistisk forfatter, det samme er Ibsen, påpeker Homlung.

- Dårlig dramatiker

Otto Homlung er ikke den eneste som har ytret seg kritisk til feiringen av Knut Hamsun. Blant annet har Ingar Sletten Kolloen, biograf og Norges kanskje største Hamsun-kjenner, uttalt at det er kontroversielt at kronprinsesse Mette-Marit skal være jubileets høye beskytter. Han mener det ville vært utenkelig å se kongen eller dronningen, som tilhører krigsgenerasjonen, i en slik rolle.

Otto Homlung innrømmer at hans protest sikkert er diskutabel, men drister seg likevel til å erklære Trøndelag Teater for hamsunfri sone i jubileumsåret.

«Min far, krigsseileren, ville vært enig. Også min fortsatt høyst levende svigerfar. Begge svømte de i olje etter torpederinger» skriver Homlung.

- Trøndelag Teater er ikke forpliktet til å feire Hamsun. Når Hamsun i tillegg var en dårlig dramatiker, ser jeg ingen grunn til å spille noen stykker basert på Hamsuns diktning. Så får heller folk si at jeg er en gammeldags moralist, sier Homlung til adressa.no.

Telle ikke overrasket

- Ikke overraskende, mener Cathrine Telle - Otto Homlungs forgjenger som teatersjef ved Trøndelag Teater og nå kunstnerisk leder for 150-årsjubileet for Hamsun.

- Jeg gidder ikke gå ut i en debatt mot Homlung. Nå har jeg fire forestillinger jeg skal lage, sier hun i en kommentar til adressa.no.

Hun mener man må ha to tanker i hodet samtidig.

– Det at man er begavet, betyr ikke automatisk at man er et godt menneske. Hamsun var antakelig et høyst usympatisk menneske. Men han var samtidig et geni, og en av våre største forfattere. Så urettferdig kan verden være! Men jeg ser det likevel som meget viktig at vi markerer ham dette året, sa Telle til Dagsavisen i forrige uke.

Diskuter denne saken

Innsendt av Tron.C, 14.01.2009 22:55:46

Ja, det får man si

i 2009

Sjelers vandring

i en såkalt fri tid

Forbryter eller ei

hvem er som meg

kultur er ånd

Den knytter Bånd

slave eller fri

Hva skal det bli

Hva vil vi ha, og av hvem sin hånd

blir det spiselig..

Innsendt av OO, 14.01.2009 14:45:30

Det er utrolig at en så ensporet person som Homlung kan bli teatersjef. Verden er i farger Homlung - den finnes ikke i svart/hvit! Det er derfor du som er problemet - ikke Knut Hamsund. Prøv å sett deg inn i Hamsunds verden. Prøv så å forstå hva han beundret hos Hitler og hvorfor på grunnlag av hans diktning. Ta utfordringen med forstå Hamsund på hannes premisser - ikke nøy deg med synsing på dine egne.

Innsendt av Arne J, 14.01.2009 13:40:14

Det begynner å bli en stund siden nazistene måtte stå til rette for sin støtte til tysk okkupasjon av Norge. Hamsun var en stor forteller, men og så en stor beundrer av Hitler. Dette kvalifiserer til refleksjon. En konferanse om menneskerettigheter og avstandtaken til rasisme bør arrangeres til minne om hans destruktive holdninger. Hans fortellerkunst, blir underordnet hans menneskesyn.

Innsendt av Innramningen, 14.01.2009 03:55:45

Jeg ser med mismot på at kunst og kultur gjør seg til doms pga en politisk betent sak som skjedde for generasjoner siden! Knut Hamsun er en del av Norges historie på godt og vondt, når vår teatersjef Otto Homlung nå sensurerer ut en av Norges største forfattere skjer det på bekostning av kunsten. Kunsten kjenner ingen politisk side. Det er innholdet og kvaliteten på kunsten som gjør det spiselig for publikum. Det er forferdelig at teatersjefen i Trondheim setter opp stoppskilt og forbudskilt og forhindrer kunstnerisk utfoldelse og dermed setter hemninger på kulturen. Han står fram som en fargeløs grå flekk på det kunstneriske kart.

Innsendt av EB, 14.01.2009 17:15:43

Nei, nå får du gi deg! Det er ingen som nekter folk verken å lese Hamsun eller feire Hamsun. Og det blir nok rikelig med anledninger til å oppleve forfatteren i 2009. Hamsuns verker er fritt tilgjengelige. Men teatersjefen vil ikke ha Hamsun på programmet i år. Det er derfor en har teatersjefer: for å lage program for teatret en er sjef for. Du hevder at "Kunsten kjenner ingen politisk side." Har du hørt uttrykket "Entartete Kunst?" Det var forbudt kunst i Nazi-Tyskland. Jazz, gjerne omtalt som negermusikk, var også forbudt. Stort bedre var det ikke i Stalins Sovjet. Kunst har absolutt en politisk side. Men din bruk av ordet sensur i denne sammenhengen er totalt bak mål. Hamsun er fritt tilgjengelig, og med rette bejublet av alle oss som liker hans romaner.

Innsendt av Innramningen, 14.01.2009 18:30:28

Jeg leser Hamsun, jeg digger soul,reggae, jazz og kletzmerband. Jeg lar meg forføre av arabisk mat og mystikk. Hvilket politisk ståsted jeg har er meg uvisst, jeg heller mer til filosofi enn politikk!

Jeg regner med at du skjønte hva jeg mente med mitt innlegg. Jeg mener det er på sin plass å sette opp noen av Hamsuns verker på teater i Hamsunåret 2009! Teatersjefen argumenterer at han av samvittighetsgrunner ikke kan yte plass til vår største forfatter. Det er trist, verden forøvrig merker seg hans geniale skildringer. Hamsun har vært fremført i teater og på filmlerret ved flere anledninger. Jeg syns det er på sin plass at også Trondheim stiller opp og retter fokus mot hans verker dette året.

Vi kan ikke putte disse verkene i skapet pga Hamsuns stormannstanker for seg selv og sitt folk. Vi kan godt stille spørsmålstegn ved hans politiske engasjement.. Men han er og blir en av landets absolutt mest annerkjente kunstnere.

Innsendt av Nord Mann, 14.01.2009 21:43:57

Alle dere Bezzerwissere!!!

ANER dere historien til TRØNDELAG TEATER!!!!

Kan det være så vanskelig å innse at det provoserer det NORSKE folk????!!!!!

Historieløse "overkulturelle" snobber er hva dere er!!!

Innsendt av Gunnar Klepp, 13.01.2009 23:53:50

Hamsun er definitivt en av våre største forfattere,ikke minst internasjonalt.Å spille ham på teateret er ingen hyllest til hans nazisympatier,men til hans forfatterskap.Her går teateret glipp av masse besøk og inntekter pga. sin rigiditet.

Innsendt av Pim V., 13.01.2009 11:50:04

Hamsun skrev ikke skuespill. Helt unødvendig for teateret å boikotte Hamsun. Otto Homlung er bare pr-kåt. Ikke noe å hisse seg opp over.

Innsendt av Innramningen, 14.01.2009 03:58:15

Det vakreste teaterstykke jeg hittil har sett i Norge er Hamsuns Victoria fremført av Hålogaland teater!

Innsendt av Pim V., 14.01.2009 16:04:27

Victoria er en roman. Det går selvsagt an å dramatisere bøkene hans -men det blir et åndsverk for seg selv! Hamsun var ingen dramatiker.

Innsendt av Innramningen, 14.01.2009 18:33:45

Men allikevel fremførte Hålogaland teater stykket Victoria på sin turne for ca 15 år siden.

Det vakreste teaterstykke jeg noengang har sett:)

Innsendt av Nys Gjerrig, 14.01.2009 21:45:23

..

Innsendt av ce, 13.01.2009 21:24:01

Du skriver at "Hamsun skrev ikke skuespill." Det gjør ikke Anne B. Ragde heller. Men dramatiseringen av romanene hennes går så det griner på Trøndelag Teater. På samme måte som da Nationaltheatret i fjor satte opp Hamsuns kanskje mest kjente verk og Morgenbladet skrev "Med Markens grøde har Nationaltheatret trådd over en terskel."

Innsendt av Benoni, 13.01.2009 09:15:24

...støttet USAs krigføring i Vietnam. Regner med Homlung hadde det med i vurderingen før du satte opp Om mus og menn? Regner med at Homlung redegjør for hvorfor Steinbecks reise til Vietnam for å støtte sin venn Lyndon B. Johnsons krigføring i Vietnam er akseptabel. Det at Homlung setter opp et stykke av Steinbeck er vel også ensbetydende med at Homlung støtter alle aspekter av USAs krigføring i en krig som krevde bortimot en million mennesker livet?

Innsendt av Vidar Holm, 13.01.2009 10:52:33

Om du absolutt vil ha antall døde i en krig så blir nok Vietnamkrigen din desverre et "host i en lovott" sammenlignet med 2 .Verdenskrig og dens grusomheter!

Hamsun var Norsk!! og landssviker (dømt).

Her er det bestemt at hans verker ikke skal sette opp på et Norsk!! teater hvor Teatersjefen til og med ble HENRETETT av gjengen Hamsun sympatiserte med.

Er det vanskelig å svelge/forstå at det da erklæres Hamsun fritt????

Da er dere blitt så "høyintelektuelle "at det var på tide dere fikk litt bakkekontakt!!!

Innsendt av Sjå Framover, 14.01.2009 22:02:07

"host i en lovott" var ny for meg og satte de to krigene i perspektiv. Vi lo iallefall.

Innsendt av Benoni, 13.01.2009 15:03:33

Nei, problemet er ikke at Trøndelag teater er Hamsun-fritt. Dersom Homlung hadde holdt seg til å bedømme dramatikeren Hamsun som uinteressant, hadde det vært greit. Problemet er at Homlung avskriver en kunstners verk på bakgrunn av hans politiske standpunkt. Dersom kunstens plass i et samfunn skal avgjøres av kunstnerens politiske holdning er vi på ville veier.

Selv er jeg sosialist, men elsker Hamsuns diktning.

Innsendt av Vidar Holm, 13.01.2009 23:20:56

Men å sette opp noe av Hamsun på Trøndelag Teater ville vært en hån mot Gleditsch familie og spotte det som Teateret sto for under 2.Vkrig!

Ekstra tragisk ville det vært fordi Hamsun HATET etter eget utsagn teater.

Anbefaler deg å ta lesepause fra Hamsun og gå å kjøpe boka om Hr Gleditsch liv og levnet så kanskje ting fremstår litt lettere å forstå....

Innsendt av August, 13.01.2009 22:17:53

Jeg istemmer med deg "Selv er jeg sosialist, men elsker Hamsuns diktning". Men jeg oppfatter det ikke slik at Homlung avskriver en kunstners verk på bakgrunn av hans politiske standpunkt. Da Homlung tok teatersjefjobben ved Trøndelag Teater, uttrykte han at et humanistisk menneskesyn skulle være en av grunnpilarene for arbeidet. Vi kan si mangt om Hamsun, men noe humanistisk menneskesyn representerer hans diktning ikke. Det er også feil å omtale Hamsun som dramatiker. Han var romanforfatter. Han foraktet teatret, så til de grader at han nektet kona si å fortsette som skuespillerinne. Homlung er på trygg grunn. Og du og jeg kan fortsette å la oss begeistre over Hamsuns romankunst.

Han var jo også en skikkelig teaterhater

 

Skriv din kommentar

Tittel*

Kommentar

Fornavn *

Etternavn *

e-post *

Kallenavn (valgfritt)

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og eventuelt fjerne innlegg. Klikk her for å lese alle reglene for debatten.

Overfallet i Vuddudalen

- Vi har tatt alle som var involvert

Politiet tror de har pågrepet samtlige som slo mann (42) helseløs. Les mer

 

Har du sett Ole Morten?

Savnet siden forrige uke. Les mer

Ineffektive Norge

Norge skjøt og skjøt, men bare med løskrutt. Les mer

Protest: Teatersjef Otto Homlung vil ikke markere Hamsun-jubileet på Trøndelag Teater, og mener hans far, krigsseileren, ville vært enig. Foto: RUNE PETTER NESS
Omstridt: Hyllet for sin diktning, utskjelt for sitt politiske syn. Teatersjef Otto Homlung ved Trøndelag Teater vil ikke være en del av feiringen av Knut Hamsun, og erklærer teatret for hamsunfri sone i jubileumsåret. Foto: NTB
Hamsun og Terboven: Etter å ha følt seg såret av Hitler under sitt møte med ham i 1943, ble Hamsun mottatt på Fornebu av rikskommissær Josef Terboven, en mann han foraktet. Foto: NTB

Relaterte artikler

Lager laksedokumentar

Brødrene Henrik og Benjamin Fredriksen fra Trondheim er i full gang med å lage sin egen dokumentarfilm. Se klipp fra filmen her. Se mer

 
 

Linda Eide jakter kongegrav i kloakken

Norsk attraksjon har vært i Trondheim for å finne grava til Harald Hardråde. Les mer

 

– Aldri gi opp! Alt det andre kan du lære

Villmannen Bear Grylls kommer til Trondheim. Les mer

Svensk professor er årets olsokprofil

Historieprofessor Dick Harrison har undervist prins Daniel og hjulpet Guillou med å skrive bøkene om Arn. På Stiklestad vil han fortelle hvorfor historie er så viktig. Les mer

 

Årsmøte i Ensliges Landsforbund

Kl. 19. Årsmøtesaker. Kaffe og kaker. Sted: Tulla Fischer, Kongens gate 9. Les mer