Gå til mobilutgaven
Tips oss 24 timer i døgnet på 07200!
  • Send SMS eller MMS med bilder til 07200, kodeord TIPS
  • Send epost til 07200@adresseavisen.no
  • Ring 07200 (telefonen er betjent hele døgnet)

Hver måned belønner vi det beste tipset med inntil 10.000 kroner. Alle tips blir vurdert. Du kan også benytte dette skjemaet:

forsiden / Kultur

Verdens morsomste mareritt

(Foto: VEGARD EGGEN)

Foto: VEGARD EGGEN

Alice Cooper på Steinkjerfestivalen:

Verdens morsomste mareritt

Været var det eneste sure etter en konsert der alle fikk det de kom for.
Leses nå:

Trondheim bruker minst penger på kultur/ Wolden: - Synes ikke vi har noe å skjemmes over

Norske kommuner brukte i fjor 10,4 milliarder kroner på kultur. Av storbyene er Trondheim den kommunen som brukte minst.

Dette er Åges ønskekonsert

Åge Aleksandersen stiller med blåserrekke, gjesteartister og en form i RBK-klasse når han inntar Sverresborg Arena for aller første gang.

Stålkontroll som usikker kaptein

- Vi operer i et flytende kaos.

Lager ungdomsfilm med 40 prosent musikk

Regissør Sten Hellevig ønsket å skape en motvekt til lette musikkprogrammer på TV. Derfor laget han en ungdomsfilm som består av 40 prosent musikk.

«Game of Thrones»-forfatteren fikk historie avvist 42 ganger

Siden 1991 har den amerikanske forfatteren George R.R. Martin skrevet «Game of Thrones». Fortsatt står to bøker igjen. Men hvem er han egentlig?

Kommentar:

Brannsåret i hjertet av kulturbyen må leges fort

Mens røyken steg til værs over hovedbygningen på Ringve Museum, rant tårene hos kulturfolket. Med god grunn.

- Spel skaper falske drømmer hos unge

Etter elleve år med spel kommer regissør Marit Moum Aune med en liten advarsel: – Det er altfor mange unge mennesker som blir hausset opp til å tro at de kan bli skuespillere.

Her møter hun igjen sin første kjærlighet på Gamle Bybro

Amerikanske Sarah har reist jorda rundt på jakt etter sin første kjærlighet. Hun fant ham igjen i Trondheim.

«Vi drikker på vigslet grunn»

«Vi drikker på vigslet grunn».

(Foto: VEGARD EGGEN)

Foto: VEGARD EGGEN

(Foto: VEGARD EGGEN)

Foto: VEGARD EGGEN

(Foto: VEGARD EGGEN)

Foto: VEGARD EGGEN

(Foto: VEGARD EGGEN)

Foto: VEGARD EGGEN

Relaterte artikler:
Saken oppdateres Last inn siden på nytt

KONSERT:
Alice Cooper
Steinkjerfestivalen
Lørdag kveld

Det er fryktelig surt og kaldt. Det er litt for lite folk. Og de folkene som er der er litt preget av at det er fryktelig surt og kaldt. Men de som er der og har nok klær på seg, får akkurat det de kom for: Et ekstravagant, veloljet og ikke minst skikkelig underholdende rock'n'roll-show.

Rock kan være politisk, dypt romantisk, tragisk eller til og med eksistensiell. Men først og fremst, og som oftest, er rock bare artig virkelighetsflukt. Få artister har skjønt det bedre enn Alice Cooper, som med sin blanding av tegneseriehorror, vaudeville og identitetslek er selve gudfaren av teatralsk rock. 40 år etter gjennombruddet er ikke Alice Cooper egnet til å skremme eller sjokkere noen, og det er en fin grense mellom det morsomme og det latterlige. Men her er rollefiguren så tydelig, distansen så stor og glimtet i øyet så tilstede at det selvsagt blir teit, men teit på en god måte.

Det eneste vi ikke får fra Coopers velbrukte arsenal er boaslanger – for her pøses det på med galger, giljotiner, to meter lange sprøyter, blodtørstige sykesøstre og maskerte «gimps». Alice tas av dage fire ganger, men kommer selvsagt sterkt tilbake. Cooper selv er i godt driv, kanskje litt mer lutrygget og stivere i hofta enn før, men likevel mer enn kapabel til å bære det ambisiøse showet. Selv om Cooper aldri har vært noen frapperende sanger, viser han på låter som «Only Women Bleed» at han fortsatt også har stemmen i god behold. Konserten er strengt regissert, uten tid til koseprat mellom låtene. Scene- og kostymeskiftene skjer i et så stort tempo at det er risikosport å gå i baren. Her må man henge med!

Showet er velporsjonert og har et sømløst driv som gjør det relativt fritt for dødpunkter, og 90 minutter går forbausende fort.

Musikalsk sitter det bra, et ungt og sultent band gjør ikke skam på de gamle klassikerne, og får også plass til å vise seg frem skikkelig når gamlefar sjøl legger inn små pustepauser innimellom. Hovedvekten av låtene er klokt nok hentet fra perioden til og med 1978 (best representert er 73-albumet «Billion Dollar Babies» med fire låter), da Cooper var på høyden musikalsk. Tøff og tett hardrock med elementer fra glam- og garasjerock, og låtutvalget er godt (selv om jeg kanskje savnet et par låter han har spilt tidligere på turneen, som «Killer» og «Welcome to My Nightmare»). Nyere låter som «Wicked Young Man», «Dirty Diamonds» og «Vengeance is Mine» sparker også godt med sitt hardere, mer metal-tunge lydbilde.

Kjennskap og kjærlighet til Alice Coopers låter og album er selvsagt en bonus på en konsert som denne, men likevel på mange måter underordnet det visuelle – selve teateropplevelsen. Her er det minst like viktig å se som å høre, showet er hakket bedre enn låtene, men også musikken framstår som vital og nesten overraskende tidløs.

Så kan man sikkert mene mye om å spille én sang to ganger i løpet av en konsert, men da Alice Cooper drar i gang «School's Out» som siste ekstranummer, er det betraktelig mer liv blant publikum enn da samme låt åpnet showet. Det viser med all tydelighet at han i løpet av halvannen time og mer enn 20 låter har fått fansen varme – og overbevist resten.

Dette spilte Alice Cooper:
Her finner du hele settet på Spotify.

School's Out
No More Mr. Nice Guy
I'm Eighteen
Wicked Young Man
Ballad of Dwight Fry
Go To Hell
Guilty
Cold Ethyl
Poison
From The Inside
Nurse Rozetta
Be My Lover
Only Women Bleed
I Never Cry
Vengeance is Mine
Dirty Diamonds
Billion Dollar Babies
I Love The Dead
Feed My Frankenstein
Under My Wheels

Ekstranummer:
Elected
School's Out

Vis debatt
Mer å lese på adressa.no:
Nytt fra Adressa Pluss:

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

Regler for debatt her på adressa.no:

  • Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å hetse eller trakassere meddebattanter.
  • Banning eller ukvemsord er ikke tillatt.
  • Vi godtar ikke rasisme, trusler eller angrep på personer eller grupper.
  • Oppfordringer til ulovlige handlinger godtas ikke.
  • Adresseavisen har redaktøransvar for alt som publiseres, men du er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  • Skriv kort og hold deg til saken. Vi godtar bare norsk, svensk, dansk eller engelsk tekst.
  • Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt. Du kan sitere korte utdrag av andre tekster eller artikler, men husk kildehenvisning.
  • Det er ikke tillatt å legge inn lenker i teksten.
  • Alle innlegg blir kontrollert før de publiseres på adressa.no.
  • Innlegg med falske profiler blir fjernet.

Innlegg som bryter med våre grunnregler, blir ikke publisert. Vi forbeholder oss retten til å stenge ute debattanter som ikke overholder reglene.

comments powered by Disqus

- Det flommer over av rusmidler i Trondheim

Overdoseteamet melder om svært mange overdoser denne sommeren.

RBK

Riski nærmer seg svensk storklubb

Kan ha spilt sin siste kamp for RBK.