Gå til mobilutgaven
Tips oss 24 timer i døgnet på 07200!
  • Send SMS eller MMS med bilder til 07200, kodeord TIPS
  • Send epost til 07200@adresseavisen.no
  • Ring 07200 (telefonen er betjent hele døgnet)

Hver måned belønner vi det beste tipset med inntil 10.000 kroner. Alle tips blir vurdert. Du kan også benytte dette skjemaet:

forsiden / Kultur

Hun ble YouTube-kjendis over natta

Hun ble YouTube-kjendis over natta

Catherine Marjorie Solumsmo, kjent som CathyMay15, ble Youtube-kjendis over natta da hennes tolkninger av kjente sanger spredde seg som en farsott og ble sett av over tre millioner på kort tid.
Leses nå:

- Alt ligger til rette for en oppfinnerfestival i Trondheim

Oppfinnerfestivalen «Trondheim Maker Faire» har blitt nødt til å stenge påmeldingen på grunn av stor pågang. To måneder før festivalen arrangeres, er den allerede fullbooket.

Ble reddet i siste liten - lager film om Roskilde-katastrofen

Overlevde så vidt da ni menn ble klemt ihjel under Pearl Jams konsert på Roskilde i 2000.

Andrew får manushjelp av datteren

- Hun er min beste og mest nådeløse kritiker, sier Andrew Kroglund, forfatter av ungdomsserien «Casinettogjengen».

Hun hadde festivalens mest intense konsert

Ida Jenshus viste hjemmepublikummet hvorfor hun er å regne som landets fremste innenfor sin sjanger.

Adressa-app klar for smartklokke

Adresseavisens Medielab er blant de første i Norge med egen app for Apples smartklokke.

– Arkitektur gjør byen attraktiv

En ny bydel vokser fram på Sluppen. Siste tilskudd er Stålgården, med en arkitektur som skiller seg ut i dette området.

Gamle helter rocket Rismelen

Steinkjerfestivalens headliner Europe fikk 6000 publikummere med seg på «The Final Countdown».

Flesker til mot miljø-synderne

Han blir snart 70, men Neil Young er fortsatt en sint, ung mann. Sjelden får amerikanske selskaper passet sitt påskrevet som på hans nye album.

Dette kan du oppleve den neste uka

Se hva Adressas kulturjournalister anbefaler.

- Kunne aldri vendt Rotmo ryggen

Konserten med Hans Rotmo og Vømmølgutan foregikk i fred og fordragelighet under Steinkjerfestivalen i kveld.

(Foto: JOAKIM SLETTEBAK WANGEN)

Foto: JOAKIM SLETTEBAK WANGEN

(Foto: Skjermdump fra Youtube)

Foto: Skjermdump fra Youtube

(Foto: JOAKIM SLETTEBAK WANGEN)

Foto: JOAKIM SLETTEBAK WANGEN

(Foto: Skjermdump Youtube)

Foto: Skjermdump Youtube

Saken oppdateres Last inn siden på nytt

Fra jenterommet i farens hus på Berg har 18-åringen gjort det få andre noen gang vil greie – fange oppmerksomheten til millioner, bli en snakkis – ved en tilfeldighet. Hun gjorde det ikke i søken etter berømmelse. Hun gjorde det for å få en bekreftelse eller avkreftelse på sitt talent.

- Jeg liker å synge, og ville finne ut om kommentarene om min sangstemme stemte, sier Catherine Marjorie Solumsmo til adressa.no.

Det mest kjente videoklippet hennes er tolkningen av The Outhere Brothers’ «one-hit wonder» «Boom Boom Boom». Det fikk 600 000 treff på én uke.

- Å synge er veldig befriende, det gir meg en god følelse.

- Spenning rundt personen

- Spredning av slike klipp skjer veldig raskt, sier Anders Fagerjord, medieforsker ved Universitetet i Oslo til adressa.no.

Hans spesialfelt er nye sjangre i nye medier.

- Youtube består av sannsynligvis én milliard videoklipp, men internett kan ikke sammenlignes med tv – ikke alt som lages blir sett. Når noen imidlertid oppdager noe bra eller morsomt er veien kort til å spre det aktuelle klippet til alle sine venner.

Han er ikke ukjent med kategorien Catherine Marjorie Solumsmo kan plasseres innenfor.

- Det fins veldig mange klipp av personer som sitter på rommet og filmer seg selv. I akkurat denne videoen («Boom Boom Boom») tror jeg kombinasjonen av flere ting gjør at folk blir nysgjerrige og klikker seg inn. Hun synger forsiktig og litt ute av takt – alt spiller sammen. Samtidig bidrar det at hun slettet sin profil til spenningsmomentet rundt personen, sier Fagerjord.

Han understreker at det er stor forskjell på mange av klippene som legges ut, til tross for at de kan virke tilsynelatende like.

- Sammenlignet med for eksempel Lasse Gjertsen, som gjør sine ting veldig gjennomarbeidet, er dette mer på slump.

Hyperaktiv suksess

Lasse Gjertsen fra Larvik, bosatt i Trondheim, ble en stor hit på Youtube allerede i 2006, året etter nettstedets spede begynnelse. Hans video «Hyperactive», spilt inn på en studentbolig, virker amatørmessig, men består av lyder laget av Gjertsen, nitid klippet sammen til å høres ut som en rytmemaskin. Videoen kom på tredjeplass da tidenes første «YouTube Awards» ble arrangert .

Se «Hyperactive» på Youtube her

- Jeg visste ikke hva Youtube var engang da jeg fikk høre at videoene mine var populære. En kompis hadde spredd «Hyperactive», og da jeg så hvor kult det var med positive kommentarer og tilbakemeldinger begynte jeg å laste opp klipp månedlig, sier Gjertsen til adressa.no.

Hans videoer har blitt sett om lag 60 millioner ganger til sammen. Et av de mest sette klippene er «Amateur» ( se klipp på Youtube her ) som er tuftet på samme prinsipp som «Hyperactive». Suksessen til Gjertsen førte til flere jobbtilbud.

- Viktig for selvtilliten

- MTV ville blant annet ha meg. Men MTV er ikke hva det en gang var – de viser ikke musikk som kunst lenger. Nå er det bare programmer som «Pimp My Ride». Jeg ville ikke være en del av det.

Om suksessen på Youtube deler han Solumsmos oppfatning av at kommentarer og antall klikk kan føre til bedre selvtillit.

- Jeg fikk rett og slett en kreativ hype av det hele. Selvtilliten går veldig opp. Jo mer selvtillit jeg har, jo mer kan jeg utfolde meg kreativt. Jeg leser kommentarene, ser hvilke ting ved videoene folk henger seg opp i og bruker det som feedback når jeg skal arbeide videre.

Han har fortsatt sitt virke som animatør og kortfilmskaper, og har i det siste mottatt utviklingsstøtte for et kortfilmprosjekt med venn og kollega Trygve Knudsen og håper på videre produksjonsstøtte.

Vis debatt
Mer å lese på adressa.no:
Nytt fra Adressa Pluss:

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

Regler for debatt her på adressa.no:

  • Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å hetse eller trakassere meddebattanter.
  • Banning eller ukvemsord er ikke tillatt.
  • Vi godtar ikke rasisme, trusler eller angrep på personer eller grupper.
  • Oppfordringer til ulovlige handlinger godtas ikke.
  • Adresseavisen har redaktøransvar for alt som publiseres, men du er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  • Skriv kort og hold deg til saken. Vi godtar bare norsk, svensk, dansk eller engelsk tekst.
  • Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt. Du kan sitere korte utdrag av andre tekster eller artikler, men husk kildehenvisning.
  • Det er ikke tillatt å legge inn lenker i teksten.
  • Alle innlegg blir kontrollert før de publiseres på adressa.no.
  • Innlegg med falske profiler blir fjernet.

Innlegg som bryter med våre grunnregler, blir ikke publisert. Vi forbeholder oss retten til å stenge ute debattanter som ikke overholder reglene.

comments powered by Disqus