Gå til mobilutgaven
Tips oss 24 timer i døgnet på 07200!
  • Send SMS eller MMS med bilder til 07200, kodeord TIPS
  • Send epost til 07200@adresseavisen.no
  • Ring 07200 (telefonen er betjent hele døgnet)

Hver måned belønner vi det beste tipset med inntil 10.000 kroner. Alle tips blir vurdert. Du kan også benytte dette skjemaet:

forsiden / Kultur

Hun ble YouTube-kjendis over natta

Hun ble YouTube-kjendis over natta

Catherine Marjorie Solumsmo, kjent som CathyMay15, ble Youtube-kjendis over natta da hennes tolkninger av kjente sanger spredde seg som en farsott og ble sett av over tre millioner på kort tid.

– Filmen har mer penger enn hjerneceller

Ingrid Bolsø Berdal og Aksel Hennie får blandet mottakelse for «Hercules».

Arrangerer støttekonsert for folk i Gaza

Olavsfesdagene føyer til en ekstra konsert på sitt program, en støttekonsert for folk i Gaza

Første glimt av nye «Homeland»

Sesong fire begynner i høst – se første trailer her.

Høyner politiberedskapen på Spelet

Det vil bli synlig politi til stede når utenriksministeren besøker Spelet.

– 20 000 færre kinobesøkende

Publikumssvikt for Trondheim Kino i sommer.

Kommentar:

Stor i USA

Hvorfor blir norske mediers dekning av norske filmfolks prestasjoner og mottagelse i det store utland ofte en slags patriotisk desinformasjon?

Sommerlig hvitvinskupp

Årets utrolige sommervarme gjør at vi leter etter noe friskt, leskende hvitt i glasset. Jean Paul Brun kan ordne den biffen.

Vekker ikke lysten

Langt mellom artige skråblikk i daffe «Sex Tape».

Ondskapens dualitet

Vi har sett mange ravgale stornazister på film. Den lavmælte ondskapen er vel så skremmende.

- Trøndelag markedsføres for dårlig

Trøndelags yrende kulturliv burde ha lokket turister fra hele Norge i sommermånedene, men på hotellene er det god plass. Fylkene må samarbeide mer om festivalturismen, mener Høyre.

(Foto: JOAKIM SLETTEBAK WANGEN)

Foto: JOAKIM SLETTEBAK WANGEN

(Foto: Skjermdump fra Youtube)

Foto: Skjermdump fra Youtube

(Foto: JOAKIM SLETTEBAK WANGEN)

Foto: JOAKIM SLETTEBAK WANGEN

(Foto: Skjermdump Youtube)

Foto: Skjermdump Youtube

Saken oppdateres Last inn siden på nytt

Fra jenterommet i farens hus på Berg har 18-åringen gjort det få andre noen gang vil greie – fange oppmerksomheten til millioner, bli en snakkis – ved en tilfeldighet. Hun gjorde det ikke i søken etter berømmelse. Hun gjorde det for å få en bekreftelse eller avkreftelse på sitt talent.

- Jeg liker å synge, og ville finne ut om kommentarene om min sangstemme stemte, sier Catherine Marjorie Solumsmo til adressa.no.

Det mest kjente videoklippet hennes er tolkningen av The Outhere Brothers’ «one-hit wonder» «Boom Boom Boom». Det fikk 600 000 treff på én uke.

- Å synge er veldig befriende, det gir meg en god følelse.

- Spenning rundt personen

- Spredning av slike klipp skjer veldig raskt, sier Anders Fagerjord, medieforsker ved Universitetet i Oslo til adressa.no.

Hans spesialfelt er nye sjangre i nye medier.

- Youtube består av sannsynligvis én milliard videoklipp, men internett kan ikke sammenlignes med tv – ikke alt som lages blir sett. Når noen imidlertid oppdager noe bra eller morsomt er veien kort til å spre det aktuelle klippet til alle sine venner.

Han er ikke ukjent med kategorien Catherine Marjorie Solumsmo kan plasseres innenfor.

- Det fins veldig mange klipp av personer som sitter på rommet og filmer seg selv. I akkurat denne videoen («Boom Boom Boom») tror jeg kombinasjonen av flere ting gjør at folk blir nysgjerrige og klikker seg inn. Hun synger forsiktig og litt ute av takt – alt spiller sammen. Samtidig bidrar det at hun slettet sin profil til spenningsmomentet rundt personen, sier Fagerjord.

Han understreker at det er stor forskjell på mange av klippene som legges ut, til tross for at de kan virke tilsynelatende like.

- Sammenlignet med for eksempel Lasse Gjertsen, som gjør sine ting veldig gjennomarbeidet, er dette mer på slump.

Hyperaktiv suksess

Lasse Gjertsen fra Larvik, bosatt i Trondheim, ble en stor hit på Youtube allerede i 2006, året etter nettstedets spede begynnelse. Hans video «Hyperactive», spilt inn på en studentbolig, virker amatørmessig, men består av lyder laget av Gjertsen, nitid klippet sammen til å høres ut som en rytmemaskin. Videoen kom på tredjeplass da tidenes første «YouTube Awards» ble arrangert .

Se «Hyperactive» på Youtube her

- Jeg visste ikke hva Youtube var engang da jeg fikk høre at videoene mine var populære. En kompis hadde spredd «Hyperactive», og da jeg så hvor kult det var med positive kommentarer og tilbakemeldinger begynte jeg å laste opp klipp månedlig, sier Gjertsen til adressa.no.

Hans videoer har blitt sett om lag 60 millioner ganger til sammen. Et av de mest sette klippene er «Amateur» ( se klipp på Youtube her ) som er tuftet på samme prinsipp som «Hyperactive». Suksessen til Gjertsen førte til flere jobbtilbud.

- Viktig for selvtilliten

- MTV ville blant annet ha meg. Men MTV er ikke hva det en gang var – de viser ikke musikk som kunst lenger. Nå er det bare programmer som «Pimp My Ride». Jeg ville ikke være en del av det.

Om suksessen på Youtube deler han Solumsmos oppfatning av at kommentarer og antall klikk kan føre til bedre selvtillit.

- Jeg fikk rett og slett en kreativ hype av det hele. Selvtilliten går veldig opp. Jo mer selvtillit jeg har, jo mer kan jeg utfolde meg kreativt. Jeg leser kommentarene, ser hvilke ting ved videoene folk henger seg opp i og bruker det som feedback når jeg skal arbeide videre.

Han har fortsatt sitt virke som animatør og kortfilmskaper, og har i det siste mottatt utviklingsstøtte for et kortfilmprosjekt med venn og kollega Trygve Knudsen og håper på videre produksjonsstøtte.

Vis kommentarer

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

Disqus

Terrortrussel

Her beskytter de rikets sikkerhet fra Teveldalen

- Vi har stoppet flere biler, sier politiet på stedet.