Gå til mobilutgaven
Tips oss 24 timer i døgnet på 07200!
  • Send SMS eller MMS med bilder til 07200, kodeord TIPS
  • Send epost til 07200@adresseavisen.no
  • Ring 07200 (telefonen er betjent hele døgnet)

Hver måned belønner vi det beste tipset med inntil 10.000 kroner. Alle tips blir vurdert. Du kan også benytte dette skjemaet:

forsiden / Kultur

Hun ble YouTube-kjendis over natta

Hun ble YouTube-kjendis over natta

Catherine Marjorie Solumsmo, kjent som CathyMay15, ble Youtube-kjendis over natta da hennes tolkninger av kjente sanger spredde seg som en farsott og ble sett av over tre millioner på kort tid.
Leses nå:

-Vi er ikke kids lenger, men vi kan jo late som

Snowboardfilmen som ble til mot alle odds.

McCartney takker Wangberg for samarbeidet

Paul McCartney takker Eirik Wangberg (71) for samarbeidet på comeback-albumet etter The Beatles.

Amanda fra Namsos trodde hun var ferdig i «The Voice»

Amanda Kamara (21) fikk seg en overraskelse av Hanne Sørvaag.

Racer til jubileumskonsert

DumDum Boys holder konsert under bandaliaset Racer ved femårsjubileet til Byscenen.

Klubbsuksess legges ned

Etter fem år er det slutt for klubbkonseptet Cloudbusting, men lørdag kan du danse siste dans med dj-duoen Marie Komissar og Margaret Berger.

Harry Potter-vekst i Nord-Korea

Det blir stadig vanligere å få tilgang til utenlandske bøker som «Harry Potter» og «Tatt av vinden» i Nord-Korea, ifølge avhoppere.

Dette kommer på Netflix og HBO i mai

Nye sesonger av «Penny Dreadful» og «Orange is the new black». Og endelig så får vi se «12 Monkeys» også her i Norge. Vårprogrammet er breddfullt av godbiter.

Sinead O’Connor til Olavsfestdagene

Den kontroversielle iren spiller i Borggården i sommer.

For de få

Shevils gikk rett i strupen og fikk med seg slunkne Familien på hardcorefest.

Vil dyrke ånden i hvelvkjeller

Trondheims nye visningspunkt for kunst skal synliggjøre unge, uetablerte kunstnere. Bak initiativet står 30 kunsthistoriestudenter.

(Foto: JOAKIM SLETTEBAK WANGEN)

Foto: JOAKIM SLETTEBAK WANGEN

(Foto: Skjermdump fra Youtube)

Foto: Skjermdump fra Youtube

(Foto: JOAKIM SLETTEBAK WANGEN)

Foto: JOAKIM SLETTEBAK WANGEN

(Foto: Skjermdump Youtube)

Foto: Skjermdump Youtube

Saken oppdateres Last inn siden på nytt

Fra jenterommet i farens hus på Berg har 18-åringen gjort det få andre noen gang vil greie – fange oppmerksomheten til millioner, bli en snakkis – ved en tilfeldighet. Hun gjorde det ikke i søken etter berømmelse. Hun gjorde det for å få en bekreftelse eller avkreftelse på sitt talent.

- Jeg liker å synge, og ville finne ut om kommentarene om min sangstemme stemte, sier Catherine Marjorie Solumsmo til adressa.no.

Det mest kjente videoklippet hennes er tolkningen av The Outhere Brothers’ «one-hit wonder» «Boom Boom Boom». Det fikk 600 000 treff på én uke.

- Å synge er veldig befriende, det gir meg en god følelse.

- Spenning rundt personen

- Spredning av slike klipp skjer veldig raskt, sier Anders Fagerjord, medieforsker ved Universitetet i Oslo til adressa.no.

Hans spesialfelt er nye sjangre i nye medier.

- Youtube består av sannsynligvis én milliard videoklipp, men internett kan ikke sammenlignes med tv – ikke alt som lages blir sett. Når noen imidlertid oppdager noe bra eller morsomt er veien kort til å spre det aktuelle klippet til alle sine venner.

Han er ikke ukjent med kategorien Catherine Marjorie Solumsmo kan plasseres innenfor.

- Det fins veldig mange klipp av personer som sitter på rommet og filmer seg selv. I akkurat denne videoen («Boom Boom Boom») tror jeg kombinasjonen av flere ting gjør at folk blir nysgjerrige og klikker seg inn. Hun synger forsiktig og litt ute av takt – alt spiller sammen. Samtidig bidrar det at hun slettet sin profil til spenningsmomentet rundt personen, sier Fagerjord.

Han understreker at det er stor forskjell på mange av klippene som legges ut, til tross for at de kan virke tilsynelatende like.

- Sammenlignet med for eksempel Lasse Gjertsen, som gjør sine ting veldig gjennomarbeidet, er dette mer på slump.

Hyperaktiv suksess

Lasse Gjertsen fra Larvik, bosatt i Trondheim, ble en stor hit på Youtube allerede i 2006, året etter nettstedets spede begynnelse. Hans video «Hyperactive», spilt inn på en studentbolig, virker amatørmessig, men består av lyder laget av Gjertsen, nitid klippet sammen til å høres ut som en rytmemaskin. Videoen kom på tredjeplass da tidenes første «YouTube Awards» ble arrangert .

Se «Hyperactive» på Youtube her

- Jeg visste ikke hva Youtube var engang da jeg fikk høre at videoene mine var populære. En kompis hadde spredd «Hyperactive», og da jeg så hvor kult det var med positive kommentarer og tilbakemeldinger begynte jeg å laste opp klipp månedlig, sier Gjertsen til adressa.no.

Hans videoer har blitt sett om lag 60 millioner ganger til sammen. Et av de mest sette klippene er «Amateur» ( se klipp på Youtube her ) som er tuftet på samme prinsipp som «Hyperactive». Suksessen til Gjertsen førte til flere jobbtilbud.

- Viktig for selvtilliten

- MTV ville blant annet ha meg. Men MTV er ikke hva det en gang var – de viser ikke musikk som kunst lenger. Nå er det bare programmer som «Pimp My Ride». Jeg ville ikke være en del av det.

Om suksessen på Youtube deler han Solumsmos oppfatning av at kommentarer og antall klikk kan føre til bedre selvtillit.

- Jeg fikk rett og slett en kreativ hype av det hele. Selvtilliten går veldig opp. Jo mer selvtillit jeg har, jo mer kan jeg utfolde meg kreativt. Jeg leser kommentarene, ser hvilke ting ved videoene folk henger seg opp i og bruker det som feedback når jeg skal arbeide videre.

Han har fortsatt sitt virke som animatør og kortfilmskaper, og har i det siste mottatt utviklingsstøtte for et kortfilmprosjekt med venn og kollega Trygve Knudsen og håper på videre produksjonsstøtte.

Vis debatt
Mer å lese på adressa.no:
Nytt fra Adressa Pluss:

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

Regler for debatt her på adressa.no:

  • Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å hetse eller trakassere meddebattanter.
  • Banning eller ukvemsord er ikke tillatt.
  • Vi godtar ikke rasisme, trusler eller angrep på personer eller grupper.
  • Oppfordringer til ulovlige handlinger godtas ikke.
  • Adresseavisen har redaktøransvar for alt som publiseres, men du er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  • Skriv kort og hold deg til saken. Vi godtar bare norsk, svensk, dansk eller engelsk tekst.
  • Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt. Du kan sitere korte utdrag av andre tekster eller artikler, men husk kildehenvisning.
  • Det er ikke tillatt å legge inn lenker i teksten.
  • Alle innlegg blir kontrollert før de publiseres på adressa.no.
  • Innlegg med falske profiler blir fjernet.

Innlegg som bryter med våre grunnregler, blir ikke publisert. Vi forbeholder oss retten til å stenge ute debattanter som ikke overholder reglene.

comments powered by Disqus