Generasjon 2012:

Tilbake til storhetstiden

Natt&Dag har økt lesermassen betraktelig det siste året. Nå vil trondheimsredaktør Kari Kristensen gjøre avisen sterkere på nett.

Foto: Jens Petter Søraa

Saken oppdateres.

– Natt&Dag skal ikke være noen promoavis, men en kritisk stemme, og du blir ikke bestevenn med alle i denne jobben.



Da Kari Kristensen tok over trondheimsutgaven av avisen i september 2010 viste markedsundersøkelser fra Synovate et lesertall på 9000 i måneden. Ifølge de siste tallene har Natt&Dag økt lesermassen med 300 prosent.

MØT RESTEN AV GENERASJON 2012 HER

- God markedsføring

– Trykkopplaget er på 8500 aviser, men markedsundersøkelser viser at vi når ut til i overkant av 26 000 lesere. Festene, miljøet rundt avisa og god markedsføring kombinert med halvseriøs bedreviterjournalistikk er nok grunnen til at det har gått så bra, mener Kristensen, som trekker frem arbeidet med lokale plateanmeldelser og markedsføringsjobben som spesielt vellykket.



Et av de viktigste grepene som har blitt gjort innholdsmessig har ifølge Kristensen vært firedoblingen av antall lokale sider. Natt&Dag Trondheim er nå oppe i rundt 15 lokale sider i hver utgave.





Et annet tegn på at avisen går godt er comebacket til Trondheimsprisen som arrangeres på Byscenen i kveld.



– Osloprisen ble arrangert i fjor, og i denne omgang mente riksredaksjonen at vi er såpass sterke at det er på tide med Trondheimsprisen igjen.



Vil inn i reklamebransjen

Et av målene for 2012 er å bli mer synlige på nett.



– Selv om vi er tilbake i den såkalte toppformen med lesertall, vil alle i Innovation Media og Natt&Dag bli enda større. Spesielt på nett ønsker vi å ta en større del av kaka fremover. Det finnes fire forskjellige aviser, og vi må bli flinkere til å kommunisere det som skjer på det lokale plan også i de andre byene.



Når hun en dag skal gi seg som redaktør ønsker hun å fortsette i retningen hun gikk i da hun begynte på reklame og merkekommunikasjon på Norges Kreative Fagskole i Bergen.



– Det er definitivt tekst jeg ønsker å jobbe med resten av livet, da jeg har konkludert med at jeg fungerer best i tekstform.

(Foto: Jens Petter Søraa)

Foto: Jens Petter Søraa

Gikk du glipp av disse?