Gå til mobilutgaven
Tips oss 24 timer i døgnet på 07200!
  • Send SMS eller MMS med bilder til 07200, kodeord TIPS
  • Send epost til 07200@adresseavisen.no
  • Ring 07200 (telefonen er betjent hele døgnet)

Hver måned belønner vi det beste tipset med inntil 10.000 kroner. Alle tips blir vurdert. Du kan også benytte dette skjemaet:

forsiden / Kultur

Dropsfabrikken Amalur

Big bang: Som seg hør og bør i et rollespill med respekt for seg selv så finner du gigantiske bosser også i «Kingdoms of Amalur: Reckoning».

Big bang: Som seg hør og bør i et rollespill med respekt for seg selv så finner du gigantiske bosser også i «Kingdoms of Amalur: Reckoning».

Dropsfabrikken Amalur

Storslått rollespill som låner litt her og stjeler litt der, men som likevel er så sjarmerende og full av egenart at vi glatt tilgir alle skjønnhetsfeil.

En knyttneve av en konsert

Mens regnet bøttet ned, opptrådte Neil Young med en voldsom glød i Bergen fredag kveld.

Kommentar:

Høyere under taket

De mest originale og flere av de beste arrangementene under Olavsfestdagene har i år foregått i kirke. Festivalen har styrket sin kulturelle legitimitet, uten å gi slipp på folkefesten.

- Det er noe spesielt med oss og Trondheim

Med nye sanger, gamle klassikere, sine faste bandmedlemmer, gjesteartister og noen ekstra sommerfugler i magen er Åge Aleksandersen klar for å møte hjemmepublikummet.

– Troen har gitt meg styrke

Geir Lippestad snakket om tro i Vår Frue Kirke – nå gleder han seg til å tusle i byen.

An-Magritt i helt ny innpakning

Røros: – Man skal ikke reise langt for å finne barn som fortsatt vokser opp under vilkår som ligner veldig.

Olavsfestdagene:

Kan det bli bedre?

Purcell Choir med en skikkelig oppvisning i korkunst.

Karisma, sjarm og en iver som får Harket til å blekne

Med naturlig tilstedeværelse og stor iver, viste Silya elegant for Borggården at hun er en ekte liveartist og underholder.

Spilte seg varm

Morten Harket måtte varme opp både seg selv, publikum og Silya i Borggården.

Suksess med lokalprodusert mat

Galåvolden Gård vant pris for årets lokalmatprodusent under Matfestivalen.

La dem spise grandis

Nådeløst, treffsikkert og morsomt om folk flest. Slik har vi aldri hørt Motorpsycho før.

5

KINGDOMS OF AMALUR: RECKONING

PC / Xbox 360 / PS3

Big bang: Som seg hør og bør i et rollespill med respekt for seg selv så finner du gigantiske bosser også i «Kingdoms of Amalur: Reckoning».

Big bang: Som seg hør og bør i et rollespill med respekt for seg selv så finner du gigantiske bosser også i «Kingdoms of Amalur: Reckoning».

KINGDOMS OF AMALUR: RECKONING
PC / Xbox 360 / PS3
Aldersgrense: 18 år.

«Kingdoms of Amalur: Reckonings» (fra nå av forkortet til KoA:R) er ikke et bedre rollespill enn «Skyrim» (terningkast 6 i Kulturadressa), men det er likevel et bedre spill (legg merke til hvilke ord som er uthevet her). Grunnen til dette er enkel: sentral i begge av disse titlene står kamphandlingene; i «Skyrim» så er i beste fall disse funksjonable, i «KoA:R» så stråler de. Kamphandlingene i «KoA:R» er rett og slett de beste i et rollespill noensinne. Som en eksplosiv blanding av de samme elementene i «Fable II», «Diablo II», «Devil May Cry 3» og «World of Warcraft» så er det å gå mano e mano mot de mange monstrene i «KoA:R» alltid en fryd. Og apropos «Diablo II». Når det gjelder loot (altså bytte/skatter), så er «KoA:R» det eneste spillet som kan måle seg med Blizzards overflødighetshorn inntil «Diablo III» dukker opp. Spillet flommer nesten over av herlig loot. Kun en liten time inn i spillet så sprang karakteren min rundt i den enorme spillverdenen med både lilla og oransje utrustning og våpen. Sweet!

Alt annet i «KoA:R» kan ikke måle seg med det kvalitetssikrede innholdet og ikke minst omfanget du finner i Tamriel (landmassene i The Elder Scrolls). Til det er «KoA:R» litt for generisk og klisjèfylt. Oppdragene du sendes ut på har vi alle gjort hundrevis av ganger tidligere i andre spill, og historien er heller ikke særlig orginal. «Skyrim» er definitivt det mest atmosfæriske spillet av de to og det kommende «Mass Effect 3» vil garantert ha et bedre plott. Men så var det disse spillmekanismene da.

Den nesten fysiske motstanden du du føler på kontrollerene når du klasker den monster-store hammeren i bakken, den elektriske sitringen når du sender ut trolldomsformel og den nesten smertefulle feedbacken når du blir slått i bakken av et ti meter høyt troll. «KoA:R» ruver med sin kampmekanikk så voldsomt i RPG-terrenget at alle andre spill i sjangeren blir som irriterende små bananfluer å regne i sammenlingning. Det blir som melk-reklamen; du må bare ha det. Du må bare runde et eneste oppdrag før du går og legger deg. For hvem vet, kanskje det er i den neste skattekisten at du finner nettopp den lilla øksen med 33+ poison resistance du har lett etter den siste halve timen?

OPPTUR: Tidenes beste kampsystem i et rollespill - noensinne!
NEDTUR: Renner over av klisjeer, likegyldig historie, mange likegyldige quests.

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

Disqus