Gå til mobilutgaven
Tips oss 24 timer i døgnet på 07200!
  • Send SMS eller MMS med bilder til 07200, kodeord TIPS
  • Send epost til 07200@adresseavisen.no
  • Ring 07200 (telefonen er betjent hele døgnet)

Hver måned belønner vi det beste tipset med inntil 10.000 kroner. Alle tips blir vurdert. Du kan også benytte dette skjemaet:

forsiden / Kultur

Dropsfabrikken Amalur

Big bang: Som seg hør og bør i et rollespill med respekt for seg selv så finner du gigantiske bosser også i «Kingdoms of Amalur: Reckoning».

Big bang: Som seg hør og bør i et rollespill med respekt for seg selv så finner du gigantiske bosser også i «Kingdoms of Amalur: Reckoning».

Dropsfabrikken Amalur

Storslått rollespill som låner litt her og stjeler litt der, men som likevel er så sjarmerende og full av egenart at vi glatt tilgir alle skjønnhetsfeil.

Netflix lanserer sin første egne spillefilm

Tar steget videre fra serieproduksjon.

Lanserer ny Falkberget-bibliografi

– Dette er den største satsingen noensinne for Fjellheimen Forlag, og da måtte det handle om Johan Falkberget.

Klipper for Kina-dialog

Papirklipper Karen Bit Vejle måtte helt til Kina for å finne en kollega. Nå åpner hun utstilling i Beijing sammen med professor Xiaoguang Qiao. Neste sommer kommer den til Trondheim.

Faren fryktet Kjell Askildsen ville brenne i helvete

Kjell Askildsen var bare guttungen, men motstandsmann under andre verdenskrig. Senere kjempet han mot gammelmodig kristendom.

Melankolsk toppmøte

Altfor få har hørt Mickey Newburys musikk. Svært få tolker ham bedre enn Paal Flaataa.

NRK vil også sensurere Pippi

Først fjernet svensk tv alle rasistiske ytringer fra TV-serien «Her kommer Pippi Langstrømpe» når den kommer i en ny DVD-utgave. Nå følger Norge etter.

Sabeltann-skuta åpnet i medvind

100.000 kinogjengere så sjørøver-filmen gjennom helgen.

Strålende fornøyd med Kamfest

Godt besøk sikrer plusstall med god margin for Trondheim Kammermusikkfestival.

Nytt håp for kunsthallen

Sør-Trøndelag fylkeskommune kan likevel finne penger til en videre støtte til Kunsthall Trondheim.

Tester klangen i det nye kulturhuset

Bli med inn, ett år før åpningen av kulturhuset i Stjørdal.

5

KINGDOMS OF AMALUR: RECKONING

PC / Xbox 360 / PS3

Big bang: Som seg hør og bør i et rollespill med respekt for seg selv så finner du gigantiske bosser også i «Kingdoms of Amalur: Reckoning».

Big bang: Som seg hør og bør i et rollespill med respekt for seg selv så finner du gigantiske bosser også i «Kingdoms of Amalur: Reckoning».

KINGDOMS OF AMALUR: RECKONING
PC / Xbox 360 / PS3
Aldersgrense: 18 år.

«Kingdoms of Amalur: Reckonings» (fra nå av forkortet til KoA:R) er ikke et bedre rollespill enn «Skyrim» (terningkast 6 i Kulturadressa), men det er likevel et bedre spill (legg merke til hvilke ord som er uthevet her). Grunnen til dette er enkel: sentral i begge av disse titlene står kamphandlingene; i «Skyrim» så er i beste fall disse funksjonable, i «KoA:R» så stråler de. Kamphandlingene i «KoA:R» er rett og slett de beste i et rollespill noensinne. Som en eksplosiv blanding av de samme elementene i «Fable II», «Diablo II», «Devil May Cry 3» og «World of Warcraft» så er det å gå mano e mano mot de mange monstrene i «KoA:R» alltid en fryd. Og apropos «Diablo II». Når det gjelder loot (altså bytte/skatter), så er «KoA:R» det eneste spillet som kan måle seg med Blizzards overflødighetshorn inntil «Diablo III» dukker opp. Spillet flommer nesten over av herlig loot. Kun en liten time inn i spillet så sprang karakteren min rundt i den enorme spillverdenen med både lilla og oransje utrustning og våpen. Sweet!

Alt annet i «KoA:R» kan ikke måle seg med det kvalitetssikrede innholdet og ikke minst omfanget du finner i Tamriel (landmassene i The Elder Scrolls). Til det er «KoA:R» litt for generisk og klisjèfylt. Oppdragene du sendes ut på har vi alle gjort hundrevis av ganger tidligere i andre spill, og historien er heller ikke særlig orginal. «Skyrim» er definitivt det mest atmosfæriske spillet av de to og det kommende «Mass Effect 3» vil garantert ha et bedre plott. Men så var det disse spillmekanismene da.

Den nesten fysiske motstanden du du føler på kontrollerene når du klasker den monster-store hammeren i bakken, den elektriske sitringen når du sender ut trolldomsformel og den nesten smertefulle feedbacken når du blir slått i bakken av et ti meter høyt troll. «KoA:R» ruver med sin kampmekanikk så voldsomt i RPG-terrenget at alle andre spill i sjangeren blir som irriterende små bananfluer å regne i sammenlingning. Det blir som melk-reklamen; du må bare ha det. Du må bare runde et eneste oppdrag før du går og legger deg. For hvem vet, kanskje det er i den neste skattekisten at du finner nettopp den lilla øksen med 33+ poison resistance du har lett etter den siste halve timen?

OPPTUR: Tidenes beste kampsystem i et rollespill - noensinne!
NEDTUR: Renner over av klisjeer, likegyldig historie, mange likegyldige quests.

Vis kommentarer

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

Disqus