Gå til mobilutgaven
Tips oss 24 timer i døgnet på 07200!
  • Send SMS eller MMS med bilder til 07200, kodeord TIPS
  • Send epost til 07200@adresseavisen.no
  • Ring 07200 (telefonen er betjent hele døgnet)

Hver måned belønner vi det beste tipset med inntil 10.000 kroner. Alle tips blir vurdert. Du kan også benytte dette skjemaet:

forsiden / Kultur

Farlig møte med skaperen

Farlig møte med skaperen

Ridley Scott har ikke laget en ny sci-fi-klassiker på høyde med «Alien» eller «Blade Runner». Som underholdende og spennende 3D-action med monster og eksistensiell bunn går «Prometheus» fra briljant til solid.

Får en halv mill. for svartmetall-dokumentar

Filmselskapet Gammaglimt fra Orkanger får 500 000 kroner av Midtnorsk filmsenter for å følge tre blodfans av norsk svartmetall.

Trine Rein vant «The Hit» på NRK

Det ble ikke D. D. E, men Trine Rein som vant finalen i NRKs musikkprogram «The Hit».

Trekker tråder til tenårene

Over femti år etter at han hadde sin første profesjonelle spillejobb, gir Bjørn Alterhaug ut sitt femte album.

Dette skjer i Trondheim i helga

Kaja Gunnufsen spiller på Blæst, Caliban Sessions gjenoppliver to trønderske rockeband, og Anne Grete Preus skal ha solokonsert. Det er bare noe av det du kan få med deg i byen i helgen.

- Vi har lyst til å vinne hele greia

–Selv om jeg har passert 50 år, så liker jeg ikke å tape. Vi går for seier i «The Hit» i kveld.

Nightwish har solgt 1600 billetter på to timer

Arrangøren regner med full arena på Sverresborg neste år.

Trondheim Calling ser inn i krystallkulen

Fremtiden er tema i Trondheim Callings seminarrekke. De to første navnene er klare.

Gjenoppliver to trondheimsband

Black Debbath med lokal hjelp under Caliban Sessions i Studentersamfundet lørdag.

Vart du skræmt no?

SPILL: Shinji Mikami, mannen som skapte «Resident Evil» er tilbake med et spill som er garantert å gi deg søvnløse netter. «The Evil Within» imponerer.

Heksedans

SPILL: Oppfølgeren til tidenes beste action-spill er endelig her. «Bayonetta 2» er alt vi kunne ha ønsket oss og enda litt til.

4

PROMETHEUS

Amerikansk sci-fi

(Foto: Kerry Brown)

Foto: Kerry Brown

Onsdag ble en av årets mest hypede filmer vist for pressen for første gang. De nærmeste dagene har den premiere verden over og det store spørsmålet for mange vil være om Ridley Scotts «prequel» til sin egen klassiker «Alien» fra 1979 lever opp til den første filmen og forventningene.

Den første timen av «Prometheus» gjør at mange vil svare ja på det spørsmålet. Handlingen utspiller seg i perioden 2089-94, med Noomi Rapace som forsker på vei til en annen planet for å finne svaret på menneskehetens opprinnelse, hinsides både Gud og Darwin.

Den første timen har klare ekko til Ridley Scotts «Alien» fra 1979. «In space, no one can hear you scream», var den smått geniale salgssetningen den brukte. Da 42-årige Scott bygget langsomt opp om uhyggen og lot det gå en halvtime før det skjedde noe særlig, i filmen som ble hans store internasjonale gjennombrudd.

33 år senere oser det fortsatt stil over hvordan Scott presenterer filmen og historien. Visuelt og i persongalleri ser denne ferden ut som en besnærende forløper til Sigourney Weaver & cos skumle tur. At handlingen utspiller seg før «Alien», samtidig som mannskapet på «Prometheus» har langt mer imponerende datautstyr enn dem, er noe av omkostningen ved å være tidlig ut med banebrytende sci-fi.

Noomi Rapace gjør ikke skam på Scotts tradisjon for sterke kvinneskikkelser i rommet og vil bli en stor internasjonal stjerne etter dette. Hennes gjør-det-selv-operasjon- er en av scenene det vil bli snakket om herfra. I et ellers ujevnt skrevet og spilt ensemble stikker Michael Fassbender seg godt ut som særdeles menneskelig robot, med Peter O'Tooles rolle i «Lawrence av Arabia» som forbilde.

Scenografi, fotografi, sakral musikk og god utnyttelse av 3D-formatet gir «Prometheus» nok sterke sider til at den funker og et stykke på vei imponerer kraftig. Dens vesentlige og voksende svakhet er at manusforfatter Damon Lindelof & co. i siste halvdel viser at de har sine røtter i formelpreget underholdning som tv-serien «Lost» og filmen «Cowboys & Aliens».

Tittelens link til gresk mytologi og en historie hvor forskere med forretningsmann som sponsor drar på ekspedisjon til menneskehetens opprinnelse, lesser dypere bunn i handlingen enn filmen helt klarer hanskes med, særlig i finalen.

Hvis man forventer noe i nærheten av «2001: En Romodyssé» eller en ny «Alien», så er er ikke «Prometheus» like helstøpt eller banebrytende. Som påkostet, mektig 3D-action som låner litt av magien og universet til «Alien» gir den solid sommergufs fra verdensrommet. Med to gode, voksende stjerner i sentrum er det en film av typen som kanskje ikke innfrir helt, men nok.

Vis kommentarer

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

comments powered by Disqus