Gå til mobilutgaven
Tips oss 24 timer i døgnet på 07200!
  • Send SMS eller MMS med bilder til 07200, kodeord TIPS
  • Send epost til 07200@adresseavisen.no
  • Ring 07200 (telefonen er betjent hele døgnet)

Hver måned belønner vi det beste tipset med inntil 10.000 kroner. Alle tips blir vurdert. Du kan også benytte dette skjemaet:

forsiden / Kultur

Herlig bittersøt virkelighetsflukt

Herlig bittersøt virkelighetsflukt

Wes Anderson på sitt best lekne.
Ung på 60-tallet: Kara Hayward og Jared Gilman som to 12-åringer som rømmer fra alt for å dyrke sin gryende forelskelse på ei øy i New England i 1965 i «Moonrise Kingdom».

Ung på 60-tallet: Kara Hayward og Jared Gilman som to 12-åringer som rømmer fra alt for å dyrke sin gryende forelskelse på ei øy i New England i 1965 i «Moonrise Kingdom».

Publikum strømmer til «Bølgen»

Katastrofefilmen «Bølgen» fikk tidenes tredje beste norske åpningshelg.

Norsk «Tatort-kjendis» til Bastard-festivalen

Skuespiller Lise Risom Olsen fikk sitt store gjennombrudd i Tyskland. Mandag innleder hun og teaterkollektivet NONcompany årets Bastardfestival.

Debuterer med krim fra gamle Trondhjem

Jan Boris Stene ligger i startgropa med en lang serie krimromaner fra Trondheim. Den første starter ved Vår Frue kirke.

Derfor gikk Sandberg i protest etter at trønderartist sang «Noen å hate»

- Helt usmakelig

Frps nestleder Per Sandberg gikk i protest fra Dagbladets valgsending etter at Anja Eline Skybakmoen fremførte coverversjon av Raga Rockers «Noen å hate».

Selbekk og Rose får Fritt Ords Honnør

Avisredaktørene Flemming Rose og Vebjørn Selbekk får Fritt Ords Honnør for prinsippfast forsvar for ytringsfriheten gjennom ti år med karikaturstrid.

Liv Ullmann skriver ny biografi

Skumringstiden, jubler Liv Ullmann. Der og da på Ark Bruns unnfanger hun tittelen til sin nye biografi.

45 000 har vært på konsert her i sommer

Det gir selvtillit til neste år.

Nattønske for sommeren

Nightwish var et verdig punktum i en rik konsertmåned i Trondheim.

6

MOONRISE KINGDOM

Amerikansk drama

Hvis du ikke har sett en film av Wes Anderson før, er dette et strålende sted å starte bekjentskapet med en av amerikansk films mest originale filmskapere de siste 15 åra. 43-åringen har et særpreget grep om typer, historie, musikk og stemning som gjør hans beste filmer til underfundige, lekne godteposer av fargesprakende filmfortelling.

En vanlig innvending mot Anderson er at han er en forvokst guttunge som kan bli for fiks og tørrvittig til sitt eget beste i sine skrudde univers. Etter den skuffende «The Darjeling Limitied»(2007) var hans animerte vri på Roald Dahls «The Fantastic Mr. Fox»(2009) et befriende mellomsteg. Er det en animasjonsfilm du ikke bør se i dubbet versjon, er det den.

Hans syvende spillefilm utspiller seg på ei øy i New England i 1965, rundt en speidertropp på tur under Edward Nortons ledelse. En 12-åring stikker av fra leiren. Hans hemmelige brevvenninne på øya rømmer samtidig hjemmefra. Sammen prøver de å unnslippe speidere, foreldre, en sosialarbeider og øyas politimann.

Rundt to frustrerte, forelskede 12 åringer, herlig spilt av Jared Gilman og Kara Kayward er filmen befolket med størrelser som Bruce Willis, Bill Murray, Tilda Swinton og Frances McDormand i roller de åpenbart nyter å spille ut. Mens barna filosoferer over livet, drømmer og muligheter, er de voksne skuffede, strenge eller triste.

I farge og stil ser filmen ut som en raffinert blanding av Hakkespettboka, 60-tallsfilm og noen av Andersons tidligere filmer, med element fra «Rushmore», «The Royal Tenenbaums», «The Life Aquatic with Steve Zissou» og «The Fantastic Mr. Fox».

Musikken forsterker fargene. Benjamin Brittens «The young persons guide to the orchestra» omkranser historien, supplert med Hank Williams og nyskrevet musikk av Aleksandre Desplat. Lyden speiler fortreffelig dynamikken mellom ung, veslevoksen kjærlighet og voksen melankoli.

Anderson kan etter mitt syn kalles amerikansk films svar på Ragnar Hovland. Sånn sett blir «Moonrise Kingdom» hans parallell til Hovlands «1964», med lignende tematikk rundt 12-åringer i samme epoke. Som hos Hovland er det mer under sorgmunter overflate enn det først kan se ut som.

Til å være forvokst guttunge, leverer Anderson bedre jente- og kvinneroller enn mange av arten. Dessuten er evnen til å skape et eget univers, som lekent sprenger grenser for det strengt realistiske og byr på herlig typegalleri, av de sikreste kjennetegn på genuin filmskaper.

Mer å lese på adressa.no:
Nytt fra Adressa Pluss:
Vis debatt

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

Regler for debatt her på adressa.no:

  • Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å hetse eller trakassere meddebattanter.
  • Banning eller ukvemsord er ikke tillatt.
  • Vi godtar ikke rasisme, trusler eller angrep på personer eller grupper.
  • Oppfordringer til ulovlige handlinger godtas ikke.
  • Adresseavisen har redaktøransvar for alt som publiseres, men du er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  • Skriv kort og hold deg til saken. Vi godtar bare norsk, svensk, dansk eller engelsk tekst.
  • Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt. Du kan sitere korte utdrag av andre tekster eller artikler, men husk kildehenvisning.
  • Det er ikke tillatt å legge inn lenker i teksten.
  • Alle innlegg blir kontrollert før de publiseres på adressa.no.
  • Innlegg med falske profiler blir fjernet.

Innlegg som bryter med våre grunnregler, blir ikke publisert. Vi forbeholder oss retten til å stenge ute debattanter som ikke overholder reglene.

comments powered by Disqus