Gå til mobilutgaven
forsiden / Kultur

Herlig bittersøt virkelighetsflukt

Herlig bittersøt virkelighetsflukt

Wes Anderson på sitt best lekne.
Ung på 60-tallet: Kara Hayward og Jared Gilman som to 12-åringer som rømmer fra alt for å dyrke sin gryende forelskelse på ei øy i New England i 1965 i «Moonrise Kingdom».

Ung på 60-tallet: Kara Hayward og Jared Gilman som to 12-åringer som rømmer fra alt for å dyrke sin gryende forelskelse på ei øy i New England i 1965 i «Moonrise Kingdom».

Jobber intenst med legendarisk verk på Trøndelag Teater

Kjersti Haugen har hentet fram sin indre Hedda Gabler i sitt regiarbeid med Ibsens legendariske verk.

Er dette verdens lengste ski?

Hemne Humorfestival har fått med seg en skilegende i verdensrekordforsøket som skjer på søndag.

- Stå naken ved Kyvannet og syng «Lys og varme»

Her er juryens tips i den store Åge-konkurransen!

Tonje skal forsvare trøndernes ære i «Kjendis-Farmen»

- Jeg kjenner jeg er rastløs allerede, sier eventyreren.

Sterkt drama om liv uten mening

Tett, intenst drama om hvordan moderne, tilsynelatende vellykkede mennesker sliter med å gi livet mening.

Dette skjer når barna styrer leken selv

Byrommene i Trondheim skal bli morsommere for de minste. Ungene selv bestemmer hvordan det skal skje.

Kinohelga:

Dette er helgas beste filmer på kino

Vår anmelder guider deg til ukas beste filmer på kino.

Han er første direktør ved Jødisk museum

Bjarte Bruland (47) er historiker med norske jøder som spesialfelt.

Arkitekter fra Trondheim er eneste fra Skandinavia i hovedutstillingen i Venezia

Torsdag åpnet verdens største arkitekturbiennale i Venezia. Tyin Tegnestue fra Trondheim er eneste arkitektkontor i Skandinavia som er representert under hovedutstillingen.

Folk:

RBK-veteran sørger for studentfest

Erling Næss sørger for eksamensfesten for studentnaboene på Tyholt.

6

MOONRISE KINGDOM

Amerikansk drama

Hvis du ikke har sett en film av Wes Anderson før, er dette et strålende sted å starte bekjentskapet med en av amerikansk films mest originale filmskapere de siste 15 åra. 43-åringen har et særpreget grep om typer, historie, musikk og stemning som gjør hans beste filmer til underfundige, lekne godteposer av fargesprakende filmfortelling.

En vanlig innvending mot Anderson er at han er en forvokst guttunge som kan bli for fiks og tørrvittig til sitt eget beste i sine skrudde univers. Etter den skuffende «The Darjeling Limitied»(2007) var hans animerte vri på Roald Dahls «The Fantastic Mr. Fox»(2009) et befriende mellomsteg. Er det en animasjonsfilm du ikke bør se i dubbet versjon, er det den.

Hans syvende spillefilm utspiller seg på ei øy i New England i 1965, rundt en speidertropp på tur under Edward Nortons ledelse. En 12-åring stikker av fra leiren. Hans hemmelige brevvenninne på øya rømmer samtidig hjemmefra. Sammen prøver de å unnslippe speidere, foreldre, en sosialarbeider og øyas politimann.

Rundt to frustrerte, forelskede 12 åringer, herlig spilt av Jared Gilman og Kara Kayward er filmen befolket med størrelser som Bruce Willis, Bill Murray, Tilda Swinton og Frances McDormand i roller de åpenbart nyter å spille ut. Mens barna filosoferer over livet, drømmer og muligheter, er de voksne skuffede, strenge eller triste.

I farge og stil ser filmen ut som en raffinert blanding av Hakkespettboka, 60-tallsfilm og noen av Andersons tidligere filmer, med element fra «Rushmore», «The Royal Tenenbaums», «The Life Aquatic with Steve Zissou» og «The Fantastic Mr. Fox».

Musikken forsterker fargene. Benjamin Brittens «The young persons guide to the orchestra» omkranser historien, supplert med Hank Williams og nyskrevet musikk av Aleksandre Desplat. Lyden speiler fortreffelig dynamikken mellom ung, veslevoksen kjærlighet og voksen melankoli.

Anderson kan etter mitt syn kalles amerikansk films svar på Ragnar Hovland. Sånn sett blir «Moonrise Kingdom» hans parallell til Hovlands «1964», med lignende tematikk rundt 12-åringer i samme epoke. Som hos Hovland er det mer under sorgmunter overflate enn det først kan se ut som.

Til å være forvokst guttunge, leverer Anderson bedre jente- og kvinneroller enn mange av arten. Dessuten er evnen til å skape et eget univers, som lekent sprenger grenser for det strengt realistiske og byr på herlig typegalleri, av de sikreste kjennetegn på genuin filmskaper.

Mer å lese på adressa.no:
Nytt fra Adressa Pluss:
Vis debatt

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

Regler for debatt her på adressa.no:

  • Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å hetse eller trakassere meddebattanter.
  • Banning eller ukvemsord er ikke tillatt.
  • Vi godtar ikke rasisme, trusler eller angrep på personer eller grupper.
  • Oppfordringer til ulovlige handlinger godtas ikke.
  • Adresseavisen har redaktøransvar for alt som publiseres, men du er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  • Skriv kort og hold deg til saken. Vi godtar bare norsk, svensk, dansk eller engelsk tekst.
  • Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt. Du kan sitere korte utdrag av andre tekster eller artikler, men husk kildehenvisning.
  • Det er ikke tillatt å legge inn lenker i teksten.
  • Alle innlegg blir kontrollert før de publiseres på adressa.no.
  • Innlegg med falske profiler blir fjernet.

Innlegg som bryter med våre grunnregler, blir ikke publisert. Vi forbeholder oss retten til å stenge ute debattanter som ikke overholder reglene.

comments powered by Disqus