Susanne Sundfør har definert seg som en artist på leit, og det oppleves som et privilegium å få følge hennes vei mot et stadig mer særegent og definert musikalsk uttrykk. Som konsertartist har hun utviklet seg mye, i høvelig takt med at publikummet blir stadig større.

Ambisjoner om en komplett konsertpakke koblet til stor publikumsinteresse var nær ved å skape kaos da Sundfør skulle starte Steinkjerfestivalen fredag ettermiddag.

Brannalarmen i Steinkjer kirke ble utløst av Sundførs røykmaskin sekunder før konserten skulle starte, og mens det fortsatt sto folk i kø utenfor, måtte de heldige som hadde fått sitteplass i kirken begi seg ut.

Situasjonen løste seg effektivt, 13 minutter etter var Sundfør i gang og publikum igjen på plass - men ble nesten røsket opp av kirkebenkene av åpningslåten "Diamonds". Sundførs sakrale inderlighet var pakket inn i hard elektro og tunge rytmer og et lysshow muligens kreert for større kirkerom.

Bandet, for anledningen forsterket med vår gamle kjenning Martin Langlie på trommer, lød forrykende tøft  - men vi ble urolig for Kyrre Heldahl Jacobsens lysshow som med kraftig blinkende strobolights og sterke farger nærmest var i ferd med å voldta kirkerommet.

Heldigvis be lyskunsten roet ned etter innledningslåtene, det var fint i periodene effektene ble bruke forsiktig for på understreke kirkerommet og Jacob Weidemanns  glassmalerier i stedet for å overdøve dem.

Musikalsk er det også fortsatt best når det er litt luft rundt Sundførs vokal og melodilinjene i låtene ikke  blir overdøvet. I perioder var konserten i Steinkjer kirke så kompakt at nyansene forsvant. Det var ihvertfall vanskelig å frå tak i cellopartiene i drønnet fra fire keyboards og et slagverk. Men det var ikke mangel på magiske gåsehudøyeblikk heller.

Tittellåten fra "Silicone Veil" var en tidlig vinner, og publikum tok hjertelig imot "The Brothel" og "Turkish Delight".

Avslutningslåten  "It's All Gone Tomorrow" var derimot en av numrene som hadde kledd større forhold, for eksempel i Nidarosdomen i høst. Det er grunn til å glede seg til den konserten!

Anmeldt av OLE JACOB HOEL

Dama i røyken: Susanne Sundfør pakker seg selv inn i et mystisk slør kler henne - men det er viktig at røyk og lyseffekter og kompakt musikk ikke overdøver hennes sakrale stemme og melodinjene i musikken, skriver vår anmelder. Foto: LEIF ARNE HOLME