Gå til mobilutgaven
Tips oss 24 timer i døgnet på 07200!
  • Send SMS eller MMS med bilder til 07200, kodeord TIPS
  • Send epost til 07200@adresseavisen.no
  • Ring 07200 (telefonen er betjent hele døgnet)

Hver måned belønner vi det beste tipset med inntil 10.000 kroner. Alle tips blir vurdert. Du kan også benytte dette skjemaet:

forsiden / Kultur

Antikrigsverk med umiddelbar appell

Storslått avslutningskonsert: Birgitte Christensen er solist i Benjamin Brittens mest kjente verk «War Requiem», som skal framføres på søndag i Nidarosdomen. Det er første gang det settes opp nord for Oslo, og 200 utøvere deltar.

Storslått avslutningskonsert: Birgitte Christensen er solist i Benjamin Brittens mest kjente verk «War Requiem», som skal framføres på søndag i Nidarosdomen. Det er første gang det settes opp nord for Oslo, og 200 utøvere deltar.

Tyske Gregor Bühl skal dirigere «War Requiem» for første gang.

Tyske Gregor Bühl skal dirigere «War Requiem» for første gang.

Olavsfestdagene:

Antikrigsverk med umiddelbar appell

Ta med lommetørkle, oppfordrer sopran Birgitte Christensen som deltar på den massive oppsetningen av «War Requiem».
Leses nå:

Adressa øker kraftig på mobil

Mens Adresseavisen i fjor hadde en sterk økning på mobil, fortsetter papiravisene å falle.

Seerrekord for «Frikjent»

Første episode av «Frikjent» ble tidenes mest sette dramapremiere på TV2.

Dyssende drømmepop

Majestetisk og medrivende gjenhør som får hjertet til å slå litt fortere.

Si hva?

Sveriges nye elektropop-duo tar få sjanser på debutalbumet.

Stor nok dose

Sjuende far i huset er meget bra i sin sjanger, men 25 livelåter på to brett kan bli i overkant.

Ingen fordømmelse

Selv med lokalorientert stjernelag sliter Manifest med å engasjere nevneverdig.

Død, kunst og fyll

To gode dokumentarer, spillefilm fra Trondheim og fyllik til ungdommen.

En dronepilots bekjennelser

Gjennom den nye norskproduserte dokumentaren «Drone» står en dronekriger fram. Brandon Bryant har vært med på å ta livet av over 1600 «fiender», nå kjemper han for åpenhet rundt CIAs hemmelige krigføring.

Bittersøtt drama fra en bulgarsk småby

Bulgarsk lærer i trøbbel hjemme, på skolen og med mafiaen.

Skremt av hemmelig dronekrig

Med dokumentaren «Drone» håper regissør Tonje Hessen Schei å endre fremtidens krigføring.

Menneske og maktene

Enkelt, effektiv og svært godt om en mann og hans barnebarn på ei øy i ei elv i utsatt område.

Maurstad ser tilbake: Naken pupp vakte oppsikt

Han er 88 år, men vil gjerne jobbe mer med film. Kosmoramas hedersgjest ser tilbake på sine beste roller i dag.

«Aktuelt» og Ole Torp tas av lufta

«Aktuelt» er historie. Nå skal et «et yngre konsept» ta over for debattprogrammet.

Nytt på Netflix

Nå ryr det virkelig inn med godsaker på strømmetjenesten. Se bare her hva som har dukket opp i de siste par ukene.

Kosmorama - dagens løype:

Dag på museet

Festivalstart med utsyn og innsyn.

Tekstene er nakne rapporter fra skyttergravene, og det blir en ganske sterk setting i Nidarosdomen. Lommetørkle er lurt å ha

Birgitte Christensen, sopran
Storslått avslutningskonsert: Birgitte Christensen er solist i Benjamin Brittens mest kjente verk «War Requiem», som skal framføres på søndag i Nidarosdomen. Det er første gang det settes opp nord for Oslo, og 200 utøvere deltar.

Storslått avslutningskonsert: Birgitte Christensen er solist i Benjamin Brittens mest kjente verk «War Requiem», som skal framføres på søndag i Nidarosdomen. Det er første gang det settes opp nord for Oslo, og 200 utøvere deltar.

Tyske Gregor Bühl skal dirigere «War Requiem» for første gang.

Tyske Gregor Bühl skal dirigere «War Requiem» for første gang.

War Requiem
  • Antikrigsverk skrevet av Benjamin Britten i 1962 til gjenreisningen av Coventry-katedralen som ble ødelagt under 2. verdenskrig.
  • Britten brukte den tradisjonelle, latinske teksten til rekviem, og ni dikt skrevet av Wilfred Owen som ble drept en uke før krigen var over.
  • Stykket er dedisert fire av Brittens venner som ble drept i krigen.
  • Ble skrevet for tre spesifikke solister; den tyske barytonen Dietrich Fischer-Dieskau (døde i mai), den russiske sopranen Galina Vishnevskaya og den britiske tenoren, og Brittens partner, Peter Pears.
  • Vishnevskaya ble nektet å delta på premieren av Sovjetunionen, og ble erstattet av Heather Harper. Hun fikk senere tillatelse til å delta på innspillingen av stykket.
  • Innspillingen solgte 200000 eksemplarer det første året, og konkurrerte med The Beatles på hitlistene.
Saken oppdateres Last inn siden på nytt

- Du blir overfalt som publikum, det er svært og emosjonelt veldig sterkt, forteller sopran Birgitte Christensen.

Hun er en av tre solister under søndagens oppsetningen av «War Requiem» som avslutter Olavsfestdagene. Det er første gang verket settes opp nord for Oslo, og hele 200 deltar i oppsetningen. Christensen har aldri hørt stykket annet enn på plate, og er veldig spent på å framføre det i Nidarosdomen.

– Jeg gleder meg, det må bare bli helt fantastisk med klangen i domen, tror operasangeren fra Gildeskål som kommer rett fra oppsetningen av «Flaggermusen» ved Bolsjoj-teatret i Moskva.

Konkurrerte med Beatles

Benjamin Brittens (1913-1976) «War Requiem» ble ferdigstilt i 1962, og feirer 50 år som Olavsfestdagene. Britten var pasifist, og rekviemet er et uttrykk for hans antikrigsoverbevisning. Det ble skrevet til gjenreisningen av Coventry-katedralen, som ble ødelagt under 2. verdenskrig. Stykket ble umåtelig populært, og konkurrerte med The Beatles på hitlistene. I løpet av det første året solgte plateinnspillingen 200000 eksemplarer. Ingen andre klassiske stykker har oppnådd noe lignende.

– Da Britten skrev «War Requiem» var han på høyden av sin berømmelse, og den mest kjente engelske komponisten. Cubakrisen var tidlig på 60-tallet, og verden fikk et glimt av en ny type krig, den kjernefysiske. Kanskje undergangstemaet bidro til at verket føltes aktuelt, forteller Eirik Lodén som skal holde foredrag om verket før konserten søndag.

Lodén har tidligere oversatt Wilfred Owens dikt til norsk, og holder på med en doktorgrad om tre av Brittens operaer og deres litterære kildetekster. Heller ikke han har hørt stykket live før.

– Tekstene er nakne rapporter fra skyttergravene, og det blir en ganske sterk setting i Nidarosdomen. Lommetørkle er lurt å ha. Men folk må ikke være redd for at dette er et vanskelig verk. Britten bruker mange tradisjonelle grep som gir umiddelbar appell, mener han.

Usminket versjon av krig

Tyske Gregor Bühl skal dirigere «War Requiem» for første gang, samtidig som han for første gang får oppleve det live.

– Diktene gjør et viktig poeng av hvordan krig er, som også er Brittens syn på det. Istedenfor heder, helter og stolthet, handler det om å sitte midt oppi det og se vennen sin dø i gjørma. I det siste stykket med kammerorkesteret og tenor og baryton, møtes de to fiendene uten å vite hvor de er, og uten å vite at de er døde. «I am the enemy you killed, my friend» sier barytonen, og så synger de «Let us sleep now» sammen. Det er nok det mest emosjonelle i hele stykket, forklarer Bühl.

Dirigenten håper publikum bruker de 90 minuttene konserten varer, til å reflektere over liv, død og fred.

– Som Britten tror jeg ikke bomber er måten å løse konflikter på. Men det har blitt så vanlig de siste 10-15 årene, med bombing av Afghanistan, Libya og kanskje Syria. Det flotte med en konsert er at du blir nødt til å gjøre ingenting i vår hektiske tid, og jeg håper publikum tar seg tid til å tenke, sier han.

Benjamin Brittens «War Requiem» blir sjelden oppført fordi det krever så mange utøvere. I Nidarosdomen vil verket framføres av Trondheim Symfoniorkester, Trondheim Sinfonietta, Estlands Filharmoniske Kammerkor, Nidarosdomens Jentekor, symfoniorkestrets Vokalensemble og Kor Olavsfestdagene. De øvrige solistene er den britiske tenoren Andrew Staples og baryton Gunter Haumer fra Østerrike.

Vis kommentarer
Mer å lese på adressa.no:
Nytt fra Adressa Pluss:

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

Regler for debatt her på adressa.no:

  • Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å hetse eller trakassere meddebattanter.
  • Banning eller ukvemsord er ikke tillatt.
  • Vi godtar ikke rasisme, trusler eller angrep på personer eller grupper.
  • Oppfordringer til ulovlige handlinger godtas ikke.
  • Adresseavisen har redaktøransvar for alt som publiseres, men du er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  • Skriv kort og hold deg til saken. Vi godtar bare norsk, svensk, dansk eller engelsk tekst.
  • Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt. Du kan sitere korte utdrag av andre tekster eller artikler, men husk kildehenvisning.
  • Det er ikke tillatt å legge inn lenker i teksten.
  • Alle innlegg blir kontrollert før de publiseres på adressa.no.
  • Innlegg med falske profiler blir fjernet.

Innlegg som bryter med våre grunnregler, blir ikke publisert. Vi forbeholder oss retten til å stenge ute debattanter som ikke overholder reglene.

comments powered by Disqus