Gå til mobilutgaven
Tips oss 24 timer i døgnet på 07200!
  • Send SMS eller MMS med bilder til 07200, kodeord TIPS
  • Send epost til 07200@adresseavisen.no
  • Ring 07200 (telefonen er betjent hele døgnet)

Hver måned belønner vi det beste tipset med inntil 10.000 kroner. Alle tips blir vurdert. Du kan også benytte dette skjemaet:

forsiden / Kultur

Antikrigsverk med umiddelbar appell

Storslått avslutningskonsert: Birgitte Christensen er solist i Benjamin Brittens mest kjente verk «War Requiem», som skal framføres på søndag i Nidarosdomen. Det er første gang det settes opp nord for Oslo, og 200 utøvere deltar.

Storslått avslutningskonsert: Birgitte Christensen er solist i Benjamin Brittens mest kjente verk «War Requiem», som skal framføres på søndag i Nidarosdomen. Det er første gang det settes opp nord for Oslo, og 200 utøvere deltar.

Tyske Gregor Bühl skal dirigere «War Requiem» for første gang.

Tyske Gregor Bühl skal dirigere «War Requiem» for første gang.

Olavsfestdagene:

Antikrigsverk med umiddelbar appell

Ta med lommetørkle, oppfordrer sopran Birgitte Christensen som deltar på den massive oppsetningen av «War Requiem».
Dette leses nå:

Middels Moses

Ikke akkurat milde Moses i Ridley Scotts overraskende seige, gammeldagse bibeldrama. Noe bedre på landeplager enn ørkenvandring.

Gateprest for fellesskap

Gateprest Siv Limstrand mener hun er den mest privilegerte presten i verden, som får oppleve et slikt fellesskap.

Gigantverk til Nidarosdomen

170 korsangere og et 20-talls musikere er involvert i den syv timers lange nattkonserten som blir Olavsfestdagenes største og mest prestisjepregede satsing noen gang.

Big(Bang) in Trondheim

BigBang tar en pause fra nyttår. Men først gjenstår to konserter i Trondheim og Oslo.

Årets trønder:

Lager historier fra Trøndelag

Han har vært nominert til Oscar og spradet på croisetten på Cannes med verdensstjerner, men det er historier fra Trøndelag Hallvar Witzø elsker å lage film av.

Manfred Mann-vokalist i fengselet

Rockelegende fra Manfred Mann står på scenen i en gymsal på Tunga.

Episoden verden har ventet på

Adnan fra fengslet: Do you really don't have an ending??? Sarah: nnnyyyyaa...

Sexdrama slår an i Oppdal

Allerede to måneder før «Fifty Shades of Grey» kommer på kino er halvparten av billettene i Oppdal solgt.

Økt støtte til Pstereofestivalen

Kulturrådet har fordelt til sammen 47,4 millioner kroner til 111 musikkfestivaler for 2015.

Espen Klouman Høiner er en av flere skuespillere som skal promoteres under filmfestivalen i Berlin

Prosjektet Northern Lights har valgt flere nordiske skuespillere som de ønsker å promotere under Berlinalen i 2015. Espen Klouman Høiner er en av disse.

Tekstene er nakne rapporter fra skyttergravene, og det blir en ganske sterk setting i Nidarosdomen. Lommetørkle er lurt å ha

Birgitte Christensen, sopran
Storslått avslutningskonsert: Birgitte Christensen er solist i Benjamin Brittens mest kjente verk «War Requiem», som skal framføres på søndag i Nidarosdomen. Det er første gang det settes opp nord for Oslo, og 200 utøvere deltar.

Storslått avslutningskonsert: Birgitte Christensen er solist i Benjamin Brittens mest kjente verk «War Requiem», som skal framføres på søndag i Nidarosdomen. Det er første gang det settes opp nord for Oslo, og 200 utøvere deltar.

Tyske Gregor Bühl skal dirigere «War Requiem» for første gang.

Tyske Gregor Bühl skal dirigere «War Requiem» for første gang.

War Requiem
  • Antikrigsverk skrevet av Benjamin Britten i 1962 til gjenreisningen av Coventry-katedralen som ble ødelagt under 2. verdenskrig.
  • Britten brukte den tradisjonelle, latinske teksten til rekviem, og ni dikt skrevet av Wilfred Owen som ble drept en uke før krigen var over.
  • Stykket er dedisert fire av Brittens venner som ble drept i krigen.
  • Ble skrevet for tre spesifikke solister; den tyske barytonen Dietrich Fischer-Dieskau (døde i mai), den russiske sopranen Galina Vishnevskaya og den britiske tenoren, og Brittens partner, Peter Pears.
  • Vishnevskaya ble nektet å delta på premieren av Sovjetunionen, og ble erstattet av Heather Harper. Hun fikk senere tillatelse til å delta på innspillingen av stykket.
  • Innspillingen solgte 200000 eksemplarer det første året, og konkurrerte med The Beatles på hitlistene.
Saken oppdateres Last inn siden på nytt

- Du blir overfalt som publikum, det er svært og emosjonelt veldig sterkt, forteller sopran Birgitte Christensen.

Hun er en av tre solister under søndagens oppsetningen av «War Requiem» som avslutter Olavsfestdagene. Det er første gang verket settes opp nord for Oslo, og hele 200 deltar i oppsetningen. Christensen har aldri hørt stykket annet enn på plate, og er veldig spent på å framføre det i Nidarosdomen.

– Jeg gleder meg, det må bare bli helt fantastisk med klangen i domen, tror operasangeren fra Gildeskål som kommer rett fra oppsetningen av «Flaggermusen» ved Bolsjoj-teatret i Moskva.

Konkurrerte med Beatles

Benjamin Brittens (1913-1976) «War Requiem» ble ferdigstilt i 1962, og feirer 50 år som Olavsfestdagene. Britten var pasifist, og rekviemet er et uttrykk for hans antikrigsoverbevisning. Det ble skrevet til gjenreisningen av Coventry-katedralen, som ble ødelagt under 2. verdenskrig. Stykket ble umåtelig populært, og konkurrerte med The Beatles på hitlistene. I løpet av det første året solgte plateinnspillingen 200000 eksemplarer. Ingen andre klassiske stykker har oppnådd noe lignende.

– Da Britten skrev «War Requiem» var han på høyden av sin berømmelse, og den mest kjente engelske komponisten. Cubakrisen var tidlig på 60-tallet, og verden fikk et glimt av en ny type krig, den kjernefysiske. Kanskje undergangstemaet bidro til at verket føltes aktuelt, forteller Eirik Lodén som skal holde foredrag om verket før konserten søndag.

Lodén har tidligere oversatt Wilfred Owens dikt til norsk, og holder på med en doktorgrad om tre av Brittens operaer og deres litterære kildetekster. Heller ikke han har hørt stykket live før.

– Tekstene er nakne rapporter fra skyttergravene, og det blir en ganske sterk setting i Nidarosdomen. Lommetørkle er lurt å ha. Men folk må ikke være redd for at dette er et vanskelig verk. Britten bruker mange tradisjonelle grep som gir umiddelbar appell, mener han.

Usminket versjon av krig

Tyske Gregor Bühl skal dirigere «War Requiem» for første gang, samtidig som han for første gang får oppleve det live.

– Diktene gjør et viktig poeng av hvordan krig er, som også er Brittens syn på det. Istedenfor heder, helter og stolthet, handler det om å sitte midt oppi det og se vennen sin dø i gjørma. I det siste stykket med kammerorkesteret og tenor og baryton, møtes de to fiendene uten å vite hvor de er, og uten å vite at de er døde. «I am the enemy you killed, my friend» sier barytonen, og så synger de «Let us sleep now» sammen. Det er nok det mest emosjonelle i hele stykket, forklarer Bühl.

Dirigenten håper publikum bruker de 90 minuttene konserten varer, til å reflektere over liv, død og fred.

– Som Britten tror jeg ikke bomber er måten å løse konflikter på. Men det har blitt så vanlig de siste 10-15 årene, med bombing av Afghanistan, Libya og kanskje Syria. Det flotte med en konsert er at du blir nødt til å gjøre ingenting i vår hektiske tid, og jeg håper publikum tar seg tid til å tenke, sier han.

Benjamin Brittens «War Requiem» blir sjelden oppført fordi det krever så mange utøvere. I Nidarosdomen vil verket framføres av Trondheim Symfoniorkester, Trondheim Sinfonietta, Estlands Filharmoniske Kammerkor, Nidarosdomens Jentekor, symfoniorkestrets Vokalensemble og Kor Olavsfestdagene. De øvrige solistene er den britiske tenoren Andrew Staples og baryton Gunter Haumer fra Østerrike.

Vis kommentarer
Mer å lese på adressa.no:
Nytt fra Adressa Pluss:

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

Regler for debatt her på adressa.no:

  • Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å hetse eller trakassere meddebattanter.
  • Banning eller ukvemsord er ikke tillatt.
  • Vi godtar ikke rasisme, trusler eller angrep på personer eller grupper.
  • Oppfordringer til ulovlige handlinger godtas ikke.
  • Adresseavisen har redaktøransvar for alt som publiseres, men du er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  • Skriv kort og hold deg til saken. Vi godtar bare norsk, svensk, dansk eller engelsk tekst.
  • Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt. Du kan sitere korte utdrag av andre tekster eller artikler, men husk kildehenvisning.
  • Det er ikke tillatt å legge inn lenker i teksten.
  • Alle innlegg blir kontrollert før de publiseres på adressa.no.
  • Innlegg med falske profiler blir fjernet.

Innlegg som bryter med våre grunnregler, blir ikke publisert. Vi forbeholder oss retten til å stenge ute debattanter som ikke overholder reglene.

comments powered by Disqus