Øyafestivalen, Norwegian Wood, Døgnvillfestivalen, Raumarock og Skeive dager er blant festivalene som mottar penger fra tobakkselskaper, mot enerett for deres produkter på festivalområdet.

Helsedirektoratet mener nå at denne ordningen er ulovlig, og hevder at over 20 norske festivaler bedriver denne ordningen, skriver NRK.

Vil følge loven

Bård Flikke i Pstereo sier at festivalen ikke får sponsorpenger fra noe tobakksselskap, men at alle som selger varer og tjenester på festivalområdet betaler for retten til å selge sine produkter på festivalen.

– Rettighetene til å selge produkter på området er noe vi selger. Det gjør vi med alle partnere. Slik vi oppfatter lovgivningen, er ikke det noe problem. Får vi beskjed om noe annet, vil vi selvfølgelig rette oss etter det. Vi er veldig opptatte av å rette oss etter loven, poengterer Flikke.

– Er det også tobakksmerker som betaler for å selge deres produkter på festivalen?

– Ja, men vi har ingen avtale om enerett. Dette er på lik linje med avtaler med andre leverandører. Vi kan for eksempel ikke ha mange forskjellige ølleverandører. Loven er veldig streng, og vi forholder oss til det. Det er ikke forbudt å selge sigaretter på festivaler, sier Flikke. Hvor mye Pstereo får fra tobakksleverandøren for retten til å selge på festivalområdet, er konfidensielt.

Helsedirektoratet mener imidlertid at slike avtaler er sidestilt med sponsing, og derfor i strid med tobakksskadeloven.

Ga 100 000 til Skeive dager

I 2011 betalte verdens største tobakksselskap, Philip Morris, over 100 000 kroner mot å få selge sine egne produkter på festivalen Skeive dager i Oslo, skriver NRK.

I tillegg ble det opprettet et eget røykeområde på festivalen.

– Vår tolkning er at Philip Morris gjør dette i markedsføringsøyemed, og all markedsføring av tobakksprodukter i Norge er forbudt, sier avdelingsdirektør i Helsedirektoratet, Anne Hafstad, til NRK.

Svein Bjørge i Steinkjerfestivalen sier de ikke har avtale med noen tobakksleverandør.

Philip Morris har opplyst at de har gjort lignende avtaler med 22 andre festivaler i Norge, og Anne Hafstad sier at Helsedirektoratet med sikkerhet vet at to-tre festivaler er ulovlig sponset.

Tobakksselskap er uenig

Helsedirektoratet har nå sendt ut melding om at kjøp av eksklusivitet for tobakksmerker på  festivaler må opphøre, mens Philip Morris sier de har holdt seg til regelverket. – Alle våre forretningsaktiviteter utføres helt og fullt i samsvar med lover og regler. Tobakk er en lovlig vare i Norge, men regjeringens tobakkspolitikk har ført til at vi i dag har 40 prosent uregistrert omsetning her i landet. De organiserte kriminelle jubler, skriver Nordan Helland, kommunikasjonsdirektør i Philip Morris Norge, i en epost til NRK.