Gå til mobilutgaven
Tips oss 24 timer i døgnet på 07200!
  • Send SMS eller MMS med bilder til 07200, kodeord TIPS
  • Send epost til 07200@adresseavisen.no
  • Ring 07200 (telefonen er betjent hele døgnet)

Hver måned belønner vi det beste tipset med inntil 10.000 kroner. Alle tips blir vurdert. Du kan også benytte dette skjemaet:

forsiden / Kultur

Glitrende fiolindronning

Anne-Sophie Mutter og Trondheimsolistene spiller utmerket sammen. Søndag kveld ga de alt og enda litt til i Olavshallen. (Foto: Mari Vold)

Anne-Sophie Mutter og Trondheimsolistene spiller utmerket sammen. Søndag kveld ga de alt og enda litt til i Olavshallen. Foto: Mari Vold

Glitrende fiolindronning

Verdens største fiolindiva, Anne- Sophie Mutter, strålte i selskap med Trondheimsolistene under kammermusikkfestivalens storslåtte avslutningskonsert.
Leses nå:

«House of Cards» - episode 6

«Francis – we are murderers»

Sesongens mest stillestående episode foregår i Kreml, hvor ekteparet Underwood, på hver sin kant, forsøker å få i stand en avtale.

«House of Cards» - episode 5

«Ingen politiker kan motstå fristelsen å gi løfter han ikke kan holde»

Frank har satt i gang et risikofylt politisk spill om bruk av katastrofefondet til sitt arbeidsprogram, og erklærer selvsikkert krig med begge partiene i kongressen.

Nettet fanger

Spidergawd på hjemmebane ble en opplevelse av de sjeldne.

«House of Cards» - episode 4

Faller Frank for eget grep?

Idet Frank tror han har kontroll, mister han den helt.

«House of Cards» - episode 3:

Vodka, Pussy Riot og et provoserende kyss

President Frank Underwood får statsbesøk fra den russiske presidenten.

Gir fra seg kunstgave for å unngå rettssak

Inger Sitter får tilbake de aller fleste bildene hun ga til Gråmølna. Trondheim Kunstmuseums styre vil ha slutt på konflikten.

«House of Cards» - episode 2:

Tårer, sex og manipulasjon

Med tårer, sex og manipulasjon, er presidenten seg selv lik fra tidligere sesonger.

Fint og fælt

Fra pute- til gåsehud-øyeblikk, Morten Abel har sjelden hørtes verre eller bedre ut.

«House of Cards» - episode 1:

Kynismen har nådd Det Hvite Hus

Det overhengende spørsmålet ved overgangen til sesong 3 av House of Cards er hvorvidt Frank Underwood har tatt med seg sin kynisme og egenrådige ondskap med seg fra jakten på makt og inn i presidentembetet.

NSB brukte slaver på Marienborg

NSB-sjefene på Marienborg samarbeidet tett med nazistene. De ba om russiske krigsfanger som kunne arbeide som slaver i verkstedet.

«House of Cards»-premiere:

Trondheims politikere benker seg for maraton

- Kjenner seg igjen i spillet, tror Kristian Dahlberg Hauge.

Anne B. Ragde gir gammel visdom ny drakt i bokserie

Anne B. Ragde formidler livsvisdommen i Æsops fabler i en helt ny form i sin kommende bokserie.

Måtte velge musikken

Siri Nilsen prøvde i det lengste å finne en annen karrierevei enn musikk, men klarte ikke å slutte å lage låter.

Trondheims-dj er verdens mest delte på Spotify

Tom Stræte Lagergren, alias Matoma, er nummer én på listen over mest verdens mest delte låter på Spotify denne uken. Samtidig spiller han for fullsatte lokaler i USA.

Millionkjole brukt under Oscar-showet er stjålet

Den spektakulære kjolen som Lupita Nyong'o brukte under årets Oscar-utdeling, er stjålet fra filmstjernens hotellrom.

Relaterte artikler:
Saken oppdateres Last inn siden på nytt

Trondheim kammermusikkfestival

Olavshallen søndag kveld

Publikum: 1200 (utsolgt)

Solist: Anne-Sophie Mutter, fiolin

Musikalsk leder: Øyvind Gimse

Trondheimsolistene innleder kvelden uten verdensstjernen med tonene fra Benjamin Brittens humørfylte «Simple Symphony» – et friskt og ungommelig verk som formidles glimrende av strykeensemblet under ledelse av cellist Øyvind Gimse. «Simple Symphony» er, som tittelen beskriver, et ganske lett verk, men det enkle er ofte det beste, og som åpningsnummer er dette et perfekt valg. Brittens luftige melodier og fengende temaer vekker interesse fra første tone, hvor særlig andre sats, «Playful pizzicato», blir en opplevelse med leken knipsing på strengene (pizzicato).

Så kommer det vi alle har ventet på. Det er en levende legende som besøker Trondheim denne kvelden. Iført en grønn, tettsittende kjole mottar Anne-Sophie Mutter velfortjent applaus. Men det er få divatakter å spore hos kvinnen som blir omtalt som en av kunstmusikkens største diva. Mutter tar ydmykt imot applaus og løfter fela til haken. Hun virker innbitt og fokusert før det hele starter.

Første nummer er en verdenspremiere. Konsert nr. 2 for fiolin, strykere og cembalo er et nyskrevet verk av André Previn, og med kammermusikkfestivalens satsing på samtidsmusikk passer dette verket perfekt til festivalens profil. Og det går ikke mange taktene før undertegnede blir revet med. Dette er på mange måter «enkel» samtidsmusikk, men verket er samtidig spekket med fargerike harmonier og uttrykk. Det er også en gripende varme i musikken, med lange melodilinjer som fester seg langt inn i hjerterota.

Mutter er dypt fokusert og imponerer stort med en interpretasjon full av tilstedeværelse. Dessverre, både for Mutter og publikum, blir opplevelsen noe sjenert av hosting og harking i salen. «Dere kan benytte oppholdet mellom satsene til å nyse», sier Mutter humørfylt, men hun klarer ikke å skjule en viss oppgitthet i ordene.

Det blir heldigvis bedre og Mutter og Trondheimsolistene fullfører med stil. Ensemblet følger hennes bevegelser til punkt og prikke. Det er tydelig at det ikke er første gang de spiller sammen. Samspillet sitter som et skudd og Previns komposisjon blir en vakker oplevelse.

Avslutningen er et publikumsfrieri av rang med Vivaldis «De fire årstider», og det setter et nydelig punktum på en fantastisk kveld. For en musikkformidling vi bevitner! Her er det bare å applaudere både Mutter og Trondheimsolistene. «Våren», «Sommeren», «Høsten» og «Vinteren». Sjelden er årstidene så interessante som i kveld. Mutter leverer spill i ypperste verdensklasse. Teknisk er hun briljant og i tillegg har hun klanglig varme som virkelig yter de melodiøse linjene rettferdighet. Og når Trondheimsolistene følger lekende lett og presist med på notene, er det bare å konkludere: Verdens soleklare fiolindronning Anne-Sophie Mutter og Trondheimsolistene ga alt – og enda litt til – i Olavshallen søndag kveld.

NB: Grunnet deadline måtte undertegnede gå før ekstranummeret som ble gitt etter markeringen av Anne-Sophie Mutters æresdoktorat ved NTNU.

Anmeldt av YNGVIL BJELLAANES

 

Vis kommentarer
Mer å lese på adressa.no:
Nytt fra Adressa Pluss:

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

Regler for debatt her på adressa.no:

  • Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å hetse eller trakassere meddebattanter.
  • Banning eller ukvemsord er ikke tillatt.
  • Vi godtar ikke rasisme, trusler eller angrep på personer eller grupper.
  • Oppfordringer til ulovlige handlinger godtas ikke.
  • Adresseavisen har redaktøransvar for alt som publiseres, men du er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  • Skriv kort og hold deg til saken. Vi godtar bare norsk, svensk, dansk eller engelsk tekst.
  • Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt. Du kan sitere korte utdrag av andre tekster eller artikler, men husk kildehenvisning.
  • Det er ikke tillatt å legge inn lenker i teksten.
  • Alle innlegg blir kontrollert før de publiseres på adressa.no.
  • Innlegg med falske profiler blir fjernet.

Innlegg som bryter med våre grunnregler, blir ikke publisert. Vi forbeholder oss retten til å stenge ute debattanter som ikke overholder reglene.

comments powered by Disqus