Trondheim kammermusikkfestival

Olavshallen søndag kveld

Publikum: 1200 (utsolgt)

Solist: Anne-Sophie Mutter, fiolin

Musikalsk leder: Øyvind Gimse

Trondheimsolistene innleder kvelden uten verdensstjernen med tonene fra Benjamin Brittens humørfylte «Simple Symphony» – et friskt og ungommelig verk som formidles glimrende av strykeensemblet under ledelse av cellist Øyvind Gimse. «Simple Symphony» er, som tittelen beskriver, et ganske lett verk, men det enkle er ofte det beste, og som åpningsnummer er dette et perfekt valg. Brittens luftige melodier og fengende temaer vekker interesse fra første tone, hvor særlig andre sats, «Playful pizzicato», blir en opplevelse med leken knipsing på strengene (pizzicato).

Så kommer det vi alle har ventet på. Det er en levende legende som besøker Trondheim denne kvelden. Iført en grønn, tettsittende kjole mottar Anne-Sophie Mutter velfortjent applaus. Men det er få divatakter å spore hos kvinnen som blir omtalt som en av kunstmusikkens største diva. Mutter tar ydmykt imot applaus og løfter fela til haken. Hun virker innbitt og fokusert før det hele starter.

Første nummer er en verdenspremiere. Konsert nr. 2 for fiolin, strykere og cembalo er et nyskrevet verk av André Previn, og med kammermusikkfestivalens satsing på samtidsmusikk passer dette verket perfekt til festivalens profil. Og det går ikke mange taktene før undertegnede blir revet med. Dette er på mange måter «enkel» samtidsmusikk, men verket er samtidig spekket med fargerike harmonier og uttrykk. Det er også en gripende varme i musikken, med lange melodilinjer som fester seg langt inn i hjerterota.

Mutter er dypt fokusert og imponerer stort med en interpretasjon full av tilstedeværelse. Dessverre, både for Mutter og publikum, blir opplevelsen noe sjenert av hosting og harking i salen. «Dere kan benytte oppholdet mellom satsene til å nyse», sier Mutter humørfylt, men hun klarer ikke å skjule en viss oppgitthet i ordene.

Det blir heldigvis bedre og Mutter og Trondheimsolistene fullfører med stil. Ensemblet følger hennes bevegelser til punkt og prikke. Det er tydelig at det ikke er første gang de spiller sammen. Samspillet sitter som et skudd og Previns komposisjon blir en vakker oplevelse.

Avslutningen er et publikumsfrieri av rang med Vivaldis «De fire årstider», og det setter et nydelig punktum på en fantastisk kveld. For en musikkformidling vi bevitner! Her er det bare å applaudere både Mutter og Trondheimsolistene. «Våren», «Sommeren», «Høsten» og «Vinteren». Sjelden er årstidene så interessante som i kveld. Mutter leverer spill i ypperste verdensklasse. Teknisk er hun briljant og i tillegg har hun klanglig varme som virkelig yter de melodiøse linjene rettferdighet. Og når Trondheimsolistene følger lekende lett og presist med på notene, er det bare å konkludere: Verdens soleklare fiolindronning Anne-Sophie Mutter og Trondheimsolistene ga alt – og enda litt til – i Olavshallen søndag kveld.

NB: Grunnet deadline måtte undertegnede gå før ekstranummeret som ble gitt etter markeringen av Anne-Sophie Mutters æresdoktorat ved NTNU.

Anmeldt av YNGVIL BJELLAANES