Vegard Bakken ønsker å spre lesergleden til de som ikke vanligvis går i bokhandler. Foto: Dino Trto

Midt i sentrum, omringet av butikker som Platekompaniet, Eplehuset, Gina Tricot og 7 Eleven, er det dukket opp en bokhandel. I mengden av klesbutikker og andre merkevarekjeder skiller den seg ikke ut ved å være et sted for kultur. Er du på jakt etter en bokhandel, kan det være du går rett forbi.

Likevel er det bare ved første øyekast Bookstars kan misforstås som en helsekostbutikk eller et nytt Eplehus med sitt økogrønne eksteriør. Gjennom vinduet ser du det åpne lokalets vegger dekket av bøker, opplyst av lange neonlamper. En kaffemaskin spyler ut lettvint økokaffe ved enkle trykk.

– Grønn er en positiv farge, forteller innehaveren Vegar Bakke.

Bakke snakker møredialekt og er glødende interessert i å selge bøker; gjerne til folk som ikke har lest mye før. Han vil skape nye lesere.

Ingen Basar

Bakken forteller at dette først og fremst er en bokhandel. En bokhandel som faktisk kun har bøker. Kaféelementet er en bonus.

Gjennom å ha arbeidet med eget forlag som fronter unge skribenter og debutanter, har han god erfaring med bransjen og den norske bokhandelen som fenomen.

– Når du kommer hit så får du ikke kjøpt spill, skolesekker eller pennal, viskelær, penner og nøkkelringer. Dette er ikke noen basar, slår han fast.

– I noen bokhandler kan det jo nesten være vanskelig å finne frem til bøkene.

Bookstars vil formidle litteratur, fronte gode forfattere – og selge bøker.

I lokalet kan det snakkes bok i gode, men få stoler. Skjønnlitteratur dekker veggene, men her er det ikke bokhøsten som styrer hva som fyller opp hyllene – det er etterspørsel og god gammeldags smak. Noen ganger er en god bok en god bok og fortjener sin plass mellom neonlysene.

Bookstars er strenge når det skal ansettes medarbeidere. De skal kunne prate bok. Eirin Støkkan, som hjelper kunder med kaffe og bøker, har god erfaring med arbeid i bokhandler, er glødende interessert i lese– og skrivelyst. Guro Våg, som står i kassen, leser tung russisk prosa.

Et konsept

Både Vegard Bakken og Eirin Støkkan forteller at det skal handle om å skape en litterær atmosfære. Kundenes interesser og smak er det som skal forme Bookstars. Kundenes bokønsker noteres ned med omhu og glede; hylleplass prioriteres.

Navnet Bookstars henspiller ikke bare direkte til den svært så suksessfulle kjeden Starbucks, men også en drøm.

– Bookstars er en prøvebutikk, sier Bakken.

Støkkan forteller at flere kunder sammenligner Bookstars med lignende konsepter i Danmark og USA, som tør å satse på det hun kaller wow-faktor.

– Oi, har dere kaffe! Akkurat som i New York, Støkkan hermer en som har vært innom tidligere.

– For å utforme butikkens ansikt utad har vi faktisk sett mer på hva motebransjen gjør. Vi leide til og med inn designere fra Dolce & Gabbana! Atmosfæren skal være sånn at du skal kunne komme innom og snakke eller spørre om litteratur og bøker uten å være den mest beleste.

– Er dere ikke redde for å skremme vekk litteraturfolk med denne typen tilnærming?

– Det har vi tenkt mye på, og vi har også fått noen kommentarer på det, men dette skal være et levende konsept. Her er det enkelt å forandre på ting som ikke funker.

Bakken og Støkkan forteller om mange positive tilbakemeldinger i løpet av den korte tiden de har hatt åpent. Flere er fra forfattere.

Forfattere positive

Cecilia Samartin er en av dem som har kommet med lovord, forteller Bakken og viser frem et signert stykke «Doña Maria», der det med varme ord er skrevet hvor mye hun gleder seg til å komme tilbake. Jørgen Brekke er en annen forfatter som har gledet seg over dette kulturelle tilskuddet til byen.

– Men vi er avhengig av at folk kommer og støtter dette, og ønsker derfor så mye tilbakemelding som mulig. Vi kommer ikke til å si at nå er vi fornøyde, sier Bakken. Bookstars skal være i forandring. Neste gang du kommer er kaffen litt sterkere, smiler han.

– Vi ønsker aktivitet her. Vi vil ha lokale forfattere hit, og om vi kan bidra til å åpne dører for unge skribenter, så er det et stort pluss, sier Støkkan.

– Hver nordmann kjøper ikke mange bøker i året. Når hun gjør det, vil vi at hun skal komme hit, skyter Bakken inn.

Det vil vise seg om Bookstars klarer å gjennomføre ønsket om å skape et stimulerende miljø rundt litteratur i butikken og videre utenfor dørene, og om dette blir et vellykket forsøk på å skape et bokhandlerens Starbucks i Norge.

Ina-Therese Norberg Schulz og Anette Louise Olsen tester ut stedets kaffe. Foto: Dino Trto