Kunstneren og musikeren Tore Honoré Bøe flyttet fra Trondheim i 2002. Etter ti år på Kanariøyene, er han godt etablert i det han kaller den mest schizofrene plassen på jord. Hans tre barn snakker et røverspråk av en spansk dialekt han har problemer med å forstå. Han jobber i bar, lever på kafé og drar på turnéferie noen uker i året.

Selv om han ikke har sett seg tilbake har snøballen han begynte på i Trondheim i 1997, bare fortsatt å rulle.

- Det kom et band med støymusikk fra Nederland vi ville sette opp i Trondheim. Det var lettere sagt enn gjort. Den eneste plassen som ønsket å stille en scene til disposisjon var UFFA-huset, på betingelsen om at vi ordnet alt selv. Så det gjorde vi, forteller Bøe

- Kona mi tegnet en fin kanin, så da hadde vi navnet også. Klubb Kanin.

Dette var første konsert. Nå har Klubb Kanin blitt drevet av flere ildsjeler, etter at Bøe la det fra seg og dro til Syden på lykke og fromme.

Han så for seg en naturlig død for Klubb Kanin.

Evig oppvarmer

Både solo og som del av ulike Origami-konstellasjoner har Bøe fartet verden rundt siden 1990, med konserter og prosjekter i alt fra det Slovakiske Statsgalleriet, Vancouver Folk Music Festival, London Astoria, Kunstnernes Hus og Trondheim Kunstmuseum, til de mest obskure pønkeklubber, kafeer og gatekryss.

Bortsett fra å ha spilt hundrevis av konserter har han holdt kurs, gitt ut bøker og opptak i alle tenkelige formater. Han har holdt visuelle utstillinger og bidratt i flere publikasjoner og blogger.

Likevel ser Bøe på seg selv som et oppvarmingsband.

- Jeg er den fødte oppvarmingsmaskin. Det er når det begynner å bli krangel om hvem som skal stå øverst på plakaten at artister avslører seg, mener Bøe. Dette har ingenting med musikk å gjøre. Det eneste det handler om er viljen og ønske om å lage musikk.

Upretensiøse Trondheim

Dette er noe av grunnen til at han liker seg i Trondheim. Den alternative scenen, mener han, kan fort bli svært pretensiøs og uspiselig. Egen musikk beskriver han som en parodi på data og den nye teknologien.

- På Ultima i Oslo følte jeg at alt som var utenom det vanlige måtte geniforklares. Det måtte liksom være en grunn til at dette i det hele tatt ble satt opp, forteller han.

- Alt var "avant gard ett eller annet", veldig seriøst og utilgjengelig. I Trondheim merket jeg at folk ga mye mer faen. Det var rom for et uavhengig og useriøst format som Klubb Kanin. Vi ville gjøre det annerledes og hadde ingen headlinere. Vi ønsket artister og band som aldri hadde spilt på en scene tidligere som likeverdige bidrag til mer etablerte musikere.

- Istedenfor å ha to navn på plakaten, hadde vi kanskje 10, og de spilte i 10 minutter hver. Litt som en forløper til shuffle funksjonen på iPod, sier Bøe.

Hva synes du da om at TEKS i 2009 ble samarbeidspartner med Klubb Kanin? Går ikke det imot uavhengighetskonseptet?

- Det er en viktig observasjon, sier Bøe.

- Ideen bak TEKS virker å være bra. Jeg kjenner jo ikke til disse så godt, i og med at jeg bor på Kanariøyene, men jeg har jo prøvd å følge litt med. Når vi startet så dokumenterte og filmet vi jo alt. Det er ikke de nye så flinke til. Men jeg har jo hørt om klubb kanin fra folk jeg kjenner i for eksempel Nederland, som sier at det er i Trondheim det skjer. Helt uten at de har visst at det var jeg som startet det for 15 år siden. Spiriten vi hadde da det begynte, ser det ut som har overlevd frem til i dag, sier han.

Viktig med en møteplass

Bøe synes det er viktig å skape en møteplass mellom mennesker, i det uetablerte miljøet. Samarbeidet med TEKS og Metamorf er med på å gjøre nettopp dette.

- Det virker som TEKS er blitt en beskyttende storebror som kan verne om Klubb Kanin. Jeg har jo sett at lignende konsept kan bli kjøpt opp når det er hipt, for så å bli vraket når det ikke er det lenger. Jeg tror TEKS kan være med på å holde klubb kanin i livet enda en stund, resonnerer Bøe.

- Det er jo nettopp fordi jeg liker det jeg ser at jeg er her nå. Det gror fra bunnen av og oppover, derfor er underskogen viktig å ta vare på. All annen utvikling går mot mer ambassadejazz og søknadskunst, sier Bøe som ikke vil gå inn i debatten om offentlige midler til kunstnere.

- Små beløp til flere, er alt Bøe vil si om den saken.

Tore Honoré Bøe spiller på Blæst i kveld kl. 20.00 i forbindelse med 15 års jubileet til Klubb Kanin.

- Jeg bruker gjerne å si at de uetablerte kan få spille etter meg. Jeg har ingen behov for å være den store stjernen. Foto: Privat Foto