– Problemene startet i 2008 da vi mistet radiokonsesjonen vi hadde hatt siden oppstarten våren 2003. Vi fikk en ny konsesjon, men med en dårligere frekvens som ga oss svakere dekning i Trondheim, sier redaktør for nett, mobil og radio i Adresseavisen, Atle Bersvendsen.

En dårligere dekning førte til utfordringer med annonsemarkedet og sviktende økonomi for avisens nærradio. Samtidig åpnet myndighetene opp for flere nasjonale aktører, som P5, NRJ (Energy) og Metro som ble konkurrenter på det samme annonsemarkedet.

Alle lokale radiostasjoner fikk konsesjon ut ifra det såkalte skjønnhetsprinsippet, der alle søkte med løfter om maksimalt antall minutter med lokalt innhold.

Les også: - Lytterne er mer engasjerte

Tøff konkurranse

– De som lovte mest, fikk mest, og jeg synes ikke myndighetene har fulgt opp med gode nok kontroller av hva som faktisk sendes fra de som vant frem med løftene sine, sier Bersvendsen, som påpeker at den harde konkurransen på nærradio-markedet i Trondheims-området har rammet alle.

Når Radioadressa nå legges ned, finnes det ikke lenger noen kommersiell radiostasjon med base i Trondheim. For noen uker siden varslet P5 at de trekker sine folk ut av Trondheim.

Les også: P5 legger ned trondheimsredaksjonen

De siste årene har Radioadressa gått med et underskudd på ca. 2,5-3 millioner kr i året. I år ser dette underskuddet ut til å bli halvert, samtidig som lyttertallet har økt, slik at Radioadressa i dag, ifølge Bersvendsen puster Energy i nakken. Men dette er altså ikke nok til å berge radiostasjonen.

Satser på andre områder

I stedet satser avisen sterkere på andre felter der publikum kan nås med nyheter og annonser.

– Nedleggelsen må ses i sammenheng med endringene i medielandskapet, den digitale revolusjonen og vår stadig større satsning på nett og web-tv. Dette er en trist dag for hele mediehuset, og ikke minst for våre dyktige medarbeidere. Men vi føler oss sikre på at vi skal klare omstillingen til digitale satsninger i årene fremover, sier Atle Bersvendsen.

Radioadressa har ved avviklingen tre medarbeidere. Disse blir overført til avisens digitale virksomhet.