Spillutvikler Nicolaj Petersen og flere spilleksperter Adresseavisen har snakket med, tror dette er første gang et mobilspill utvikla av nordmenn tar førsteplassen på lista i USA.

Mens resten av studentene ved NTNU er i ferd med å ta juleferie, planlegger seks av dem å jobbe dag og natt hele jula.

Helt Texas

Denne uka ble nemlig mobilspillet de har funnet opp, Fun Run, listet som den mest populære gratis applikasjonen i USA.

Ideen om et nytt konkurransespill på mobilen fikk umiddelbar suksess i Norge. Det ble lagt ut på nedlastningssiden App Store sammen med tusenvis av andre spill. En gjeng skoleungdom i Texas i USA oppdaga spillet. Så tok det av.

300 000 nye hver dag

Ifølge gutta bak spillet, har rundt tre millioner mennesker lasta ned spillet til nå. I morgen er tallet sannsynligvis steget til 3,3 millioner.

- Det er jo ganske artig at så mange nye oppdager spillet hver dag, sier Nicolaj Petersen noe beskjedent.

Petersen fra Bærum er én av de tre utviklerne av spillet.

Google maps gikk forbi Fun Run fredag, men Fun Run har vært nummer 1 denne uken. Se Itunes-lista her.

- Nåla i høystakken

Adresseavisens spillekspert, Frode Singsaas, sammenligner topplasseringa på App Store i USA med å finne nåla i en høystakk.

- Det er ikke lett i det hele tatt. Men med dette spillet kan de ha knekt en kode. Det er et spill som skiller seg ut, og som er lett å forstå uten bruksanvisning, sier Singsaas.

Han sier Fun Run fortjener suksess, men påpeker at spillmarkedet er usikkert av natur.

- Man vet aldri hva som eksploderer helt, og hva som bare forsvinner igjen, sier han.

Hemmelig inntjening

Hva studentene med firmaet Dirtybit vil kunne tjene på mobilspillet, vil de ikke fantasere om foreløpig. Og hva de tjener i dag vil de ikke ut med. Men at det går an å tjene penger når man er mest spilt i USA, har trøndelagsbaserte Håkon Bertheussen bak Wordfeud bevist. Han ble millionær.

- Må finne rett foretningsmodell

Professor i spillteknologi ved NTNU, Alf Inge Wang, sier inntjeninga fra gratisspill avhenger av å finne en foretningsmodell som gir annonseinntekter, uten å miste brukere. Per i dag er Fun Run anonnonsefritt.

Wang sier store spillutviklingsselskap jobber knallhardt for å komme på toppen av lista. Han sier Fun Runs topplassering i USA vil gi ringvirkninger.

- Det er potensial til å tjene masse penger på dette, sier han.

- Nyter hvert øyeblikk

Spillutvikler Petersen sier hovedfokus nå er å oppgradere plattformen spillet er bygd på, slik at alle de nye spillerne får ei god opplevelse.

- Det blir vel også noen telefoner fra interesserte spillutviklingsselskap etter ei slik listing?

- Det er mye som skjer nå, ja. Vi jobber dag og natt. Går i møter og jobber med å utvikle både spillet og foretningen. Det er et slit, men vi nyter hvert øyeblikk, sier Petersen.

- Noe alle drømmer om

I september ble Fun Run kåra til "Beste mobilspill" og "Spillernes valg" i Norwegian Game Awards. Professor Wang ved NTNU satt i juryen.

Han tror ideen om at flere som spiller samtidig kan se motspillernes trekk til enhver tid, var et sjakktrekk.

- Det å få en så stor brukerstrøm, er noe alle som driver med dette drømmer om. Litt flaks må de ha hatt, men først og fremst tror jeg de har funnet rett konsept, sier han.

- Vi er blant de første i verden med et slikt type konsept på mobilspill, sier Petersen.

Spillet Wordfeud som også er en type sanntids mobilspill, men der må spillerne vente på tur.

- I Fun Run er det action hele tiden, sier Petersen.

Det har tydeligvis slått an.

Professor i spillteknologi ved NTNU, Alf Inge Wang, er imponert over at guttene nådde USA-toppen uten å ha bygd store finansielle muskler først. Foto: Kai Torgeir Dragland, NTNU